Rodzaje formatów reklamowych na Facebooku
Facebook jako najpopularniejszy serwis społecznościowy stanowi świetną platformę do promocji Twojej marki. W pierwszym kwartale 2018 roku liczba użytkowników Facebooka przekroczyła 2,2 miliardy. Możesz dzięki niemu dotrzeć do ludzi na całym świecie. Algorytmy Facebooka ograniczają zasięgi organiczne, dlatego tak ważne jest dodatkowe, płatne wsparcie Twoich działań w obrębie tego medium. Szeroki wachlarz danych i zainteresowań użytkowników pozwala na targetowanie reklam w bardzo precyzyjny sposób, w porównaniu np. do telewizji, gdzie reklama wyświetlana jest po prostu całej widowni. Celem marketerów jest zatem określenie grupy docelowej i skierowanie do niej kampanii. W teorii odbiorcy, lub ich większość, powinni być zainteresowani danymi treściami. Promować powinieneś nie tylko swoje produkty w sposób bezpośredni, ale także inne działania, np. content marketingowe.
„Niebieski gigant” cały czas rozwija swoją ofertę, tak aby dostarczyć reklamodawcom jak największy wybór formatów. Poniżej przedstawiamy je pokrótce.
Video
W zależności od celu i umiejscowienia filmy promocyjne powinny mieć różny czas trwania. Już od kilkunastosekundowych do dłuższych form. Warto wziąć pod uwagę w jakich okolicznościach odbiorca będzie oglądał materiał, czy w autobusie na smartfonie, czy może na spokojnie w domu podczas przeglądania desktopowej wersji Facebooka. Platforma wyróżnia następujące rodzaje reklam video, w kolejności od najkrótszej do najdłuższej: cinemagraphy i GIFy, pionowe, reklama w Instagram stories, karuzela, canva, kolekcja, transmisja na żywo, video 360, typu in-stream oraz in-stream w Audience Network.
Grafika
To łatwy w przygotowaniu format, który jednocześnie pozwoli Ci zdobyć uwagę użytkownika. Przekaz reklamowy musi dopełnić adekwatny tekst, tak aby cała kreacja ze sobą współgrała.
Kolekcja
To zbiór plików, z których jeden jest wyróżniony w większym formacie, reszta stanowi miniaturki. Dzięki kolekcji użytkownicy mogą poznać Twoje produkty i łatwiej podejmować decyzje zakupowe, ponieważ kliknięcie w konkretny element przenosi odbiorcę bezpośrednio na stronę lub do sklepu.
Karuzela
W ramach karuzeli możesz umieścić aż do 10 zdjęć lub filmów. Każdy element odsyła do osobnego linku. Z powodzeniem możesz zatem za pomocą jednej reklamy promować wiele produktów lub usług. Ten format daje dużo więcej przestrzeni reklamowej, jest interaktywny oraz daje wiele możliwości do kreatywnego przekazania treści.
Pokaz slajdów
Łączy zdjęcia w film, do którego możesz dodać także muzykę i napisy. W ten sposób bardzo szybko stworzysz dynamiczną kreację bez żadnych dodatkowych kosztów. Pokazy slajdów bardzo szybko się ładują, dlatego nie ma znaczenia w jakich okolicznościach użytkownik ogląda reklamę.
Kanwa
To wyjątkowy format, który wyświetla się na całym ekranie, przez co odbiorca nie jest rozpraszany przez inne treści. Elementy kanwy (zdjęcia, filmy, przyciski wzywające do działania) możesz łączyć w różnych konfiguracjach tworząc interaktywną kreację.
Kampania leadowa
Zaprojektowana z myślą o zbieraniu leadów. Pozornie nie różni się od „zwykłej” reklamy, jednak po kliknięciu w przycisk wzywający do działania zamiast przekierowania np. na stronę, otwiera się strona, na której automatycznie załadowane są z Facebooka dane użytkownika. Jeśli widzi on potrzebę zmiany, pola są edytowalne.
Oferta
Zaproponuj swoim odbiorcom ofertę nie do odrzucenia. Określ czas trwania promocji, jej zasady i liczbę osób, które mogą z niej skorzystać. To świetny sposób, żeby zachęcić do odwiedzenia Twojego sklepu.
Posty strony
Dzięki dodatkowej promocji swoich postów dotrzesz do większej liczby osób i masz szansę poszerzyć grono swoich fanów. To także sposób na zwiększenie zaangażowania odbiorców w publikowane przez Ciebie treści.
Reakcja na zaproszenie na wydarzenie
Ta opcja pozwala na ułatwienie udzielenia odpowiedzi na zaproszenie na wydarzenie na Facebooku. Targetowanie według lokalizacji oraz zainteresowań sprawi, że dotrzesz do osób, które realnie mogą być zainteresowane wzięciem udziału w evencie.
Polubienia strony
Wypromuj swoją stronę zbierając polubienia. Im więcej fanów ma Twoja strona, tym większą społeczność skupiasz wokół Twojej marki. Często może to być pierwszy kontakt użytkownika z Twoją firmą, dlatego zadbaj o atrakcyjność prezentowanych treści.
Rodzajów formatów reklamowych jest wiele. Kluczem do wybrania najbardziej odpowiedniego dla Twojej kampanii i grupy docelowej jest testowanie. Przeznacz niski budżet na różne formaty i analizuj wyniki pod kątem efektywności. W ten sposób poznasz preferencje swoich odbiorców i dowiesz się, które rodzaje reklam warto zastosować w przyszłości zwieszając przeznaczone środki. Projektując reklamy koniecznie sprawdź także ograniczenia, które wprowadza Facebook. Są to zarówno reguły dotyczące ilości tekstu na grafice, czy filmie, jak i te dotyczące przedstawianej treści. Wymagania znajdziesz na oficjalnej stronie Facebooka poświęconej poradom w kontekście reklam.