21 stycznia 2020

Rodzaje formatów postów na Facebooku

Codziennie scrollując facebookową tablicę przerzucamy tysiące treści. Na część postów zwracamy uwagę od razu, część kompletnie pomijamy. Zależne jest to od wielu czynników – od strony wizualnej, interesującego contentu, a także sposobu jego przedstawienia. W natłoku treści musimy starać się, aby to właśnie nasze były interesujące dla odbiorcy, aby chciał wracać i angażować się w komunikację z nami, ale także, aby systematyczne ucinanie przez Facebooka zasięgów nie dotknęło znacząco Twojej strony. Niestety algorytmy są bezlitosne dla użytkowników – Twoje posty bez promocji docierają tylko do kilku procent fanów. Sposobów na przedstawienie tego, co chcemy przekazać odbiorcy jest wiele. Różnorodne formy przedstawienia treści pozwolą Ci na oryginalne ukazanie Twojej marki, przyciągnięcie uwagi oraz angażowanie odbiorców, na których Ci zależy. Możliwości masz wiele i warto z nich skorzystać. Które stosować najczęściej i jak wykorzystywać różnorodne możliwości przedstawiania contentu oferowane nam przez Facebooka?

Post z rozwijaną grafiką

         Post tego typu w pierwszej chwili pokazuje nam jedynie fragment opublikowanej grafiki. Jego fenomen polega na tym, że odbiorca widząc niepełny obraz jest zaciekawiony co kryje się dalej, dlatego klika w dany post. Nie ma jednego rekomendowanego rozmiaru grafiki dla takiego typu posta. Ważne, aby część treści umieścić u góry, a dolna część była widziana dopiero po rozwinięciu. W tekście posta warto opisać o co chodzi, aby odbiorca nie miał wątpliwości. Do jakich celów możesz wykorzystać taki post? Przykładowo możesz podzielić się jakąś wskazówką, ukazać detale oferowanego produktu, czy umieścić rabat dla swoich klientów.

Ankieta

         Ludzie uwielbiają mieć prawo do głosu i wypowiadać swoje zdanie, dlatego też jedną z najbardziej angażujących form postów na Facebooku jest ankieta. Tym bardziej, że teraz możesz je wykonać w zdecydowanie bardziej atrakcyjnej formie dodając do każdej opcji interesującą grafikę, zdjęcie czy po prostu gifa. Taka forma jest niezwykle prosta w przygotowaniu i idealnie nadaje się do tego, aby dać sobie poznać swoich odbiorców i ich upodobania.

Post typu Kanwa

         To specyficzny rodzaj posta, którego pełne możliwości można widzieć tylko na mobile. Zwracając uwagę na to, że użytkownicy przeglądają obecnie Facebooka przede wszystkim na telefonie. Dlaczego jest wyjątkowy? Jest to bardzo długi post, który pozwala nam na zawarcie wielu informacji w interesujący dla czytelnika sposób. Jak stworzyć taki post? W oknie kreatora postów wybierz narzędzie “Utwórz Kanwę”. Następnie będziesz mógł wybrać bloku graficzne oraz tekstowe i dostosować ich wygląd wedle uznania. Dodać możesz zdjęcia, filmy, karuzele. Tworząc post w kreatorze, widzisz na bieżąco swoje postępy w jego konstruowaniu. Ten rodzaj publikacji może w atrakcyjny sposób pokazać Twój produkt, zachęcić do zapisu na newsletter, a także przekierowywać na stronę internetową czy bloga.

Notatki

Jeśli chcesz przekazać swoim odbiorcom więcej informacji możesz wykorzystać do tego celu notatki. Nie są one stosunkowo często wykorzystywaną formą publikowania treści. Notatka może być swoistą formą facebookowego wpisu “blogowego”. Możesz ją urozmaicić o baner, zróżnicowane nagłówki oraz dodać zdjęcia czy content pochodzący z Gimphy, Twittera, SoundClouda czy Vimeo). Jakie treści możesz zawrzeć w takiej notatce? Świetnie sprawdzą się np. streszczenie posta na Twoim blogu, tutoriale oraz instrukcje, podsumowania i dzielenie się posiadaną wiedzą oraz bazy linków i narzędzi, które mogą się przydać w konkretnej dziedzinie.

Karuzela

         Wpis tworzony w formie karuzeli pozwala na dodanie kilku zdjęć, a także na podlinkowanie strony, dzięki czemu od razu możesz przenieść potencjalnego klienta na stronę produktu, artykułu na blogu, czy do formularza zapisu na newsletter. Aby stworzyć ten typ posta należy wybrać opcję “Utwórz karuzelę zdjęć”, a w następnym kroku podać adres swojej strony internetowej oraz wybrać zdjęcia, które chcesz udostępnić odbiorcom. Pod każdym zdjęciem możesz dokonać edycji opisu i uzupełnić według własnego uznania, a także dodać konkretny adres URL przenoszący, np. do jednego, konkretnego produktu, czy wpisu. Taka forma bardzo dobrze przedstawi kolekcję Twoich produktów, ich detale, podsumuje artykuły pochodzące z Twojego blogu, które mogą skupiać się wokół jednego tematu lub poruszać podobne problemy.

Formaty video

         Algorytmy Facebooka najbardziej przyjazne są dla formatów filmowych. I tutaj masz kilka możliwości do wyboru. Możesz bezpośrednio dodawać stworzone przez Ciebie materiały jako posty na Twoim fanpage’u, ale równie dobrze możesz prowadzić relacje na żywo, które pozwolą Ci na żywą interakcję z odbiorcą. Wpisy video są idealne jeśli chcesz popisać się swoją wiedzą ekspercką, pokazać swoją naturalność, proces powstawania produktu, czy wydarzenie, w którym uczestniczysz.

Podsumowanie

         Facebook oferuje szeroką paletę opcji do wyboru. Aby urozmaicić swój content staraj się umiejętnie dobierać odpowiednie dla niego formy przedstawienia oraz postaraj się, aby był on atrakcyjny wizualnie i przyciągał wzrok Twoich stałych, a także nowych odbiorców.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.