Social listening – narzędzia do monitoringu i nasłuchiwania w mediach społecznościowych i nie tylko
To jedno z trendujących w ostatnim czasie pojęć marketingowych. Monitoring mediów zdobywa na popularności i marketerzy coraz bardziej doceniają jego rolę. W znacznej mierze może pomóc w zapobieganiu sytuacjom kryzysowym. Z poniższego artykułu dowiesz się, czym dokładnie jest social listening oraz jak efektywnie „słuchać” swojej publiczności. Dodatkowo podpowiemy, jakie narzędzia mogą się w tym przydać.
Co to jest social listening?
Social listening to proces monitorowania kanałów mediów społecznościowych pod kątem wzmianek o Twojej marce, konkurentach, produkcie i wszelkich innych motywach, które są istotne dla Twojej firmy. Następnym krokiem jest przeanalizowanie tych informacji pod kątem praktycznych spostrzeżeń. Te działania mogą obejmować zaangażowanie szczęśliwego klienta w zmianę ogólnej strategii pozycjonowania marki.
Dlaczego potrzebujesz monitoringu mediów?
Dzięki niemu wiesz kto, kiedy i jak wypowiada się o Twojej marce lub produktach. Powinieneś reagować zarówno za komentarze pozytywne, jak i negatywne. Pokaż swoim odbiorcom, że zależy Ci na ich opinii i wchodź z nimi w interakcje. Monitorowanie internetu dostarczy Ci także wiedzy o tym, które z Twoich działań marketingowych były bardziej efektywne od innych.
Na tej podstawie wyciągnij wnioski i zoptymalizuj kolejne kampanie. Ważna jest także obserwacja konkurencji. Dowiedz się, co użytkownicy sieci myślą o Twojej marce w kontekście Twoich rywali. Monitoruj słowa kluczowe związane z całą branżą. Być może zauważysz, które kwestie są szczególnie istotne z punktu widzenia konsumenta i będziesz mógł jako pierwszy je zaadresować w swojej komunikacji wychodząc naprzeciw jego potrzebom.
Social listening pomoże zidentyfikować influencerów (przeczytaj także: influencer marketing – czy warto?) i potencjalnych ambasadorów marki. Warto skontaktować się z tymi osobami i być może w przyszłości nawiązać współpracę. W końcu rekomendacje są jednym z kluczowych czynników, które pomagają podjąć decyzje zakupowe.
Jak monitorować social media? Przegląd narzędzi
Najbardziej efektywnym sposobem jest korzystanie z narzędzi, które po wyznaczeniu przez Ciebie słów kluczowych będą dostarczać Ci wyników na temat Twojej marki. Subiektywnie wybraliśmy kilka najbardziej popularnych:
Google Alerts
Darmowe rozwiązanie od Google pozwala monitorować wzmianki, które pojawiają się w sieci. Możesz także ustawić powiadomienie w formie e-mail o nowych sygnałach. Jest bardzo proste w obsłudze, dlatego z powodzeniem może go stosować nawet początkujący marketer.
Brand24
Jedna z najpopularniejszych platform tego typu, znana nie tylko na rynku polskim, ale i zagranicznym. To profesjonalne rozwiązanie do monitorowania internetu z podziałem na wybrane kanały. Daje możliwość zidentyfikowania influencerów oraz określenia sentymentu wypowiedzi.
Dzięki automatyzacji tego procesu nie będziesz musiał spędzać godzin na analizie wypowiedzi i otrzymasz liczbowe podsumowanie, które wyróżnia wypowiedzi neutralne, pozytywne i negatywne. Wypróbuj za darmo przez 14 dni i sprawdź, czy odpowiadają Ci funkcjonalności tego narzędzia.
SentiOne
Daje swoim użytkownikom nieograniczoną liczbę słów kluczowych oraz nielimitowaną liczbę wyników. Monitoring dzieli na media społecznościowe, mikroblogi, portale internetowe, fora oraz blogi. Przyjrzyj się toczonym dyskusjom w Polsce, jak i za granicą. Wyniki możesz otrzymać w czasie rzeczywistym, dowiesz się także, jakie zasięgi osiągnęła kampania. Do bardzo precyzyjnego monitoringu użyj wyszukiwania zaawansowanego. Darmowa wersja pozwoli Ci sprawdzić, czy ten serwis spełnia Twoje oczekiwania.
Instytut Monitorowania Mediów
To kompleksowe rozwiązanie, które skupia się na monitoringu internetu, social mediów oraz prasy i RTV. Możesz je przetestować za darmo na próbę.
Hootsuite
Jego główną funkcją jest zarządzanie wieloma kontami w mediach społecznościowych, jednak pozwala także na ich monitoring. Platforma przeszukuje Facebook, LinkedIn, Twitter i inne social media pod kątem wzmianek. Próbna wersja jest darmowa.
Mention
Oferuje monitoring internetu w czasie rzeczywistym w kilkudziesięciu językach, w tym w polskim. Możesz dzięki niemu także porównać Twoją markę do jej konkurencji oraz znaleźć influencerów.
Uzyskaj dogłębną analizę marki dostosowaną do Twojego biznesu. Zautomatyzowane raporty ułatwią udostępnianie wyników klientom, współpracownikom i kierownictwu, dzięki czemu będziesz mógł skoncentrować się na ważniejszej pracy. 14-dniowa wersja demo pozwoli Ci przetestować narzędzie.
Social listening / monitoring – czy warto?
Social listening bywa bagatelizowany, a tak naprawdę jest jednym z kluczowych działań, które powinni podejmować marketerzy w celu zwiększenia potencjału komunikacyjnego marki. Pozwala na ewaluację strategii marketingowej, dzięki analizie wypowiedzi internautów na temat marki, ale co ważniejsze, umożliwia szybką reakcję na komentarze.
Bądź bliżej swoich odbiorców, wsłuchaj się w to, co mają do powiedzenia na temat Twoich produktów i usług. Dostrzegaj problem zanim się jeszcze pojawi i bądź o krok przed swoją konkurencją.