12 grudnia 2019
Wykorzystanie chatbotów w marketingu

Wykorzystanie chatbotów w marketingu internetowym, sprzedaży i obsłudze klienta

Chatboty mogą być idealnym uzupełnieniem działań marketingowych dla małych i dużych marek. W Polsce ten trend wciąż nie jest rozbudowany tak jak na Zachodzie, dlatego warto w niego zainwestować. Co może przynieść wykorzystanie chatbota dla Twojego biznesu?

Co to jest chatbot?

Chatbot to program komputerowy, który ma za zadanie udawać działania innego użytkownika. Internauta, który się z nim komunikuje ma wrażenie, że rozmawia z innym człowiekiem. Jest to aplikacja skierowana na komunikację dwukierunkową, co oznacza, że nie tylko odbiorca uzyskuje informacje, ale także bot, powinien zyskiwać i ewoluować dzięki kontaktowi z użytkownikiem. Do zwiększenia popularności tego typu programów przyczyniło się wprowadzenie ich na Facebook Messenger.

Chatboty a content marketing i dystrybucja treści

Internetowy bot może idealnie posłużyć za newsletter, który dostarcza do odbiorcy wiedzę i inspiracje. Możesz np. stworzyć bota, który raz w tygodniu dostarcza Twojemu obserwatorowi treści związane z Twoją branżą, nowinkami technologicznymi, czy zmianami zachodzącymi w Twoim sektorze.

Może to być niezwykle przydatne źródło wiedzy, które jako pierwsze może dostarczyć nowości bezpośrednio do klienta, co wpłynie na wzrost jego zadowolenia. Dystrybuowanie treści poprzez bota zbudowanego w Messengerze daje dużo wyższe zaangażowanie niż najlepsze mailing, a koszty mogą być zdecydowanie niższe.

Obsługa klienta z wykorzystaniem chatbotów

Jeśli Twoja marka stale otrzymuje podobne zapytania, możesz skonstruować bota, który będzie dostarczał konsumentowi te informacje 24 godziny na dobę, niezależnie od tego, czy akurat ktoś obsługuje w tym momencie Twój profil czy nie. Możesz stworzyć standardową pulę pytań, które mogą się pojawić oraz odpowiedzi na nie. Zyskasz tym samym czas, a Twój odbiorca będzie mógł uzyskać informację natychmiast.

Bardzo ważne jest, aby odpowiednio skonfigurować to narzędzie, aby nie wprowadzać klienta w błąd. Innymi pomysłami na wykorzystanie bota w obsłudze klienta może być np. rezerwacja wizyty u lekarza.

Bot jako wsparcie w konkursach w mediach społecznościowych

Bot jest również dobrym rozwiązaniem jeśli chodzi o konkursy na Twoim fanpage’u. Może on przyjmować zgłoszenia konkursowe i automatycznie na nie odpowiadać, co skutecznie wyręczy Twoją pracę. Chatbot może weryfikować zgłoszenia, a np. jeśli Twój odbiorca ma pytanie odnośnie regulaminu, odpowiednio przygotowany bot może na nie precyzyjnie odpowiedzieć, a także odesłać bezpośrednio do zasad konkursu.

Automatyzacja powiadomień

Twój bot może dostarczać również spersonalizowane pod konkretnego odbiorcę informacje, a także przypomnienia od używanych usług. Mogą to być treści ściśle dobrane pod daną osobę, uwzględniające jej preferencje oraz wybory, może dostarczać informacje na temat zmian dotyczących produktu lub usługi, którymi klient jest zainteresowany, bądź z których korzysta.

Bot zwracając się do osoby, jakby ją znał, zmienia charakter relacji klienta z marką. Pamiętaj, aby nie bombardować odbiorcy informacjami o każdej zmianie w Twojej firmie. Personalizacja pomoże Ci udostępniać tylko te dane, które wzbudzą w użytkowniku zainteresowanie.

Wsparcie procesu sprzedażowego – chatbot jako doradca

Wirtualny doradca w formie bota to kolejny pomysł na wykorzystanie tego narzędzie w Twoim biznesie. Poprzez jego użycie możesz przeprowadzić potencjalnego klienta przez całą ścieżkę sprzedaży. Badając sprecyzowane preferencje Twojego odbiorcy możesz pomóc mu dobrać produkt najbardziej dla niego odpowiedni, bądź całą pulę produktów lub usług, które potencjalnie mogą wzbudzić zainteresowanie w rozmówcy.

Ciekawą formę zaproponowała Sephora. Do bota tej marki można wysłać zdjęcie swojej twarzy, na którą zostanie naniesiony jej produkt. W ten sposób możesz wykonać cały makijaż. Chatbot jest w stanie zastosować techniki cross-sell oraz up-sell w sposób konkretny i spersonalizowany.

Lokalizacja miejsc

Ciekawą formą wykorzystania chatbotów jest lokalizacja miejsc. Dzięki temu można bez problemu trafić do potencjalnego klienta, który znajduje się w pobliżu Twojej firmy lub miejsca, w którym dystrybuowany jest Twój produkt, bądź oferowana jest Twoja usługa. Ta opcja sprawdzi się szczególnie w momencie, gdy masz sieć punktów sprzedaży i tym podobne. Bot jako wynik może zaprezentować, np. mapę lub listę, która zaoferuje odbiorcy wszystkie warianty.

O czym należy pamiętać przy tworzeniu bota?

Przede wszystkim nigdy nie staraj się ukrywać tego, że klient rozmawia z botem.

Należy wziąć poprawkę na to, iż jest to tylko narzędzie ustawione przez człowieka i może się mylić, dlatego dobrze jest, aby klient wiedział, że ma do czynienia z botem. Wtedy jeśli dojdzie do wpadki ze strony marki, jest większa szansa, że odbiorca to zrozumie. Kolejną ważną kwestią jest stawianie się na miejscu swoich klientów i staranie się ich zrozumieć. Wykorzystuj w budowaniu komunikacji język naturalny, nie staraj się robić nic na siłę przy konstruowaniu swojego bota. Dlatego tez niezwykle ważny jest dobry copywriter oraz analityk, którzy wspomogą stworzenie chatbota, który spełni wymagania rynku.

Chatbot to rozwiązanie, do którego tworzenia przyczynił się rozwój Sztucznej Inteligencji (AI). W tej technologii wykorzystuje się uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego (NLP), algorytmy genetyczne, sieci neuronowe czy eksprorację danych. Tworzenie tego typu programu nie jest trudną sprawą, dlatego nawet dla własnego samorozwoju warto spróbować skonstruować chatbota.

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.