UX design od podstaw

Projektowanie UX

Większość ludzi myśli, że UX (user experience) jest ograniczone tylko do interfejsu użytkownika (UI) i interakcji pomiędzy użytkownikiem a produktem, ale jest to szersze niż to. Powinien obejmować cały proces interakcji z Twoją marką, od odkrycia jej poprzez kanały marketingowe do doprowadzenia do konwersji, nawet jeśli w ogóle z niej nie korzysta. Wkrótce dodam więcej szczegółów na temat głównych tematów, ponieważ ten post ma na celu przegląd tego, co projektant UX robi w szybki sposób. Ten dokument może być aktualizowany później, więc upewnij się, że sprawdzasz okresowo, jeśli jesteś zainteresowany, aby dowiedzieć się więcej o tej dziedzinie.

Jak zostać projektantem UX?

Pierwszą rzeczą, jaką musi być projektant UX, jest biegły badacz. Musi wiedzieć, jak myślą użytkownicy, co lubią, a czego nie lubią, kiedy podejmują decyzje w oparciu o określone informacje lub konkretne emocje, itp. Ta wiedza pozwala im ustrukturyzować proces projektowania tak, aby zawierał wszystkie właściwe etapy dopasowania produktu do jego docelowej grupy odbiorców. Drugą najważniejszą umiejętnością jest umiejętność szybkiego i łatwego tworzenia makiet/prototypów za pomocą oprogramowania, którego używasz (np. Sketch lub Photoshop), ale ponownie, szybkość w projektowaniu wymaga praktyki i doświadczenia. Nie przejmuj się, jeśli na początku nie będziesz ekspertem, bo nikt nie stanie się nim z dnia na dzień! Kolejny kluczowy aspekt uX designera są badania behawioralne. Zrozumienie, jak zachowują się użytkownicy i co robią w określonych sytuacjach, pozwala im podejmować kluczowe decyzje, jak sprawić, by ich produkt był bardziej użyteczny dla grupy docelowej.

Ile kosztuje praca projektanta UX?

Średnia płaca projektanta UX zależy od lokalizacji. Jeśli chcesz mieszkać w NYC lub San Francisco, spodziewaj się pensji początkowej w okolicach $95,000-$120,000/rok. W większości innych miast, dostaniesz między $60,000-80,000/rok, kiedy zaczynasz jako początkujący projektant UX ta liczba może szybko wzrosnąć, jeśli pracujesz na swojej drodze po szczeblach kariery szybko lub masz już duże doświadczenie! Jak zawsze w przypadku pracy związanej z oprogramowaniem, pamiętaj, że te wartości są dla średniej pensji. Jeśli jesteś bardziej doświadczonym projektantem z wieloletnim doświadczeniem lub masz gwiezdne portfolio, możesz łatwo dostać się na wysoki koniec tego wykresu!

Jak to działa w praktyce? Czyli zastosowanie UX design

Najlepszym sposobem na zrozumienie jak działa UX jest spojrzenie na przykładowy produkt. Użyję Trello jako mojego przykładu, ponieważ ich interfejs jest prosty i bardzo wizualny jest idealny do wyjaśnienia różnych koncepcji dotyczących projektowania UX. Trello to narzędzie organizacyjne, które pozwala na tworzenie list i kart z zadaniami, notatkami, przypomnieniami itp. Możesz nieformalnie zbierać opinie na temat danego projektu lub dzielić się wszystkimi planami z zespołem.

Skąd mam wiedzieć, co zaprojektować?

Pierwszym krokiem w projektowaniu czegokolwiek jest zrozumienie problemu, który ma być rozwiązany. Jaka jest potrzeba użytkownika? W jaki sposób ułatwi im to życie? Jak ta funkcja pomoże im zrealizować cel? Kiedy już to zrozumiesz, możesz zacząć szkicować swoje pomysły i zapisywać je jako wersje robocze, aby nie stracić żadnych szczegółów, jeśli ktoś przerwie Ci pracę! Najlepiej jest też określić minimalny, realny cel produktu (MVP) na przykład w przypadku Trello chodziło o to aby stworzyć cyfrową wersję, która zastąpiłaby fizyczne tablice i karteczki samoprzylepne. Nie musisz dodawać wszystkich funkcji, jakie przyjdą Ci do głowy, ale tylko te najważniejsze, więc Twoje MVP będzie całkiem niezłe już od pierwszego dnia!

Jak wpadać na pomysły do moich projektów?

Najlepszym sposobem na przełamanie problemu jest rozpoczęcie burzy mózgów na temat różnych rozwiązań. Na początku może się to wydawać przytłaczające, ale kiedy już się nabierzesz wprawy, ta strategia pomoże Ci zaoszczędzić czas i uporządkować wszystkie myśli w łatwo dostępnym miejscu. Projektanci UX, badając zachowania użytkowników podczas sesji badawczych lub testów użyteczności, wykorzystują te spostrzeżenia do tworzenia person fikcyjnych postaci opartych na rzeczywistych ludziach, którzy dzielą ich specyficzne potrzeby i cele.

Persony pomagają projektantom tworzyć produkty skoncentrowane na osobie, które przemawiają do użytkowników w sposób, który osobiście do nich przemawia. Jakie są zalety tego podejścia? Możesz mieć pewność, że Twój projekt jest właściwie skierowany do grupy docelowej. Oznacza to, że nie będziesz tracić czasu i zasobów na tworzenie funkcji, z których nikt nie korzysta!

Jak zbudować prototyp dla moich projektów?

Kiedy już skończysz tworzyć personę, czas na stworzenie prototypu produktu (na podstawie badań). Prototyp nie musi być tak zaawansowany czy dopracowany jak produkt finalny. Musi jedynie dawać ludziom wyobrażenie o tym, czego mogą się spodziewać po użyciu tej funkcji lub narzędzia w prawdziwym życiu. Po raz kolejny, szybkość jest ważna! Najlepiej jest stworzyć i udostępnić prototyp tak szybko, jak to możliwe. Im wcześniej, tym lepiej!

Jak go przetestować? Weryfikacja założeń UX design

Kiedy prototyp jest już gotowy, chcesz go przetestować z osobami, które pasują do danej persony reprezentatywnych użytkowników Twojego produktu lub funkcji. Możesz przeprowadzić testy online, w tym przypadku musisz zapewnić uczestnikom zachętę do odpowiedzi (np. karty podarunkowe). Jest to szybsze, ale mniej efektywne rozwiązanie, ponieważ nie dla każdego motywacją będą pieniądze. Możesz też pójść w oldschoolową stronę i zaprosić ludzi na bezpośrednie wywiady, które skupiają się na konkretnych tematach związanych z potrzebami/celami użytkowników. Testy na żywo pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób różni użytkownicy wchodzą w interakcję z systemem, który zbudowaliśmy podczas gdy oni z niego korzystają, jakie błędy popełniają i jak są emocjonalnie dotknięci?

Jak mogę wesprzeć projektowanie UX?

Kiedy już wiemy, czego potrzebują nasi użytkownicy, przychodzi czas na zaadresowanie tych potrzeb za pomocą różnych narzędzi. Musimy dostosować doświadczenie do każdej platformy desktop, tablet, smartfon. Szczególnie przy projektowaniu dla urządzeń mobilnych należy wziąć pod uwagę ograniczenia takie jak wielkość ekranu i interakcja dotykowa. Projektowanie UX nie zawsze jest łatwe, ale im więcej doświadczenia zdobędziesz w tym procesie, tym łatwiejsze się to stanie. I pamiętaj: nie zniechęcaj się, jeśli coś nie wyjdzie na początku! Próbuj ponownie i doskonal swoje umiejętności.

Źródła: