28 marca 2020

Polubienia na Facebooku – dlaczego nie warto kupować lajków?

Od wielu lat trwa debata pomiędzy klientami, a osobami obsługującymi fanpage na temat liczby fanów – czy jest to najważniejszy i najbardziej znaczący licznik zaangażowania, czy warto prowadzić kampanie reklamowe, których celem jest zdobycie ich jak największej liczby? Czy warto wydawać w ten sposób pieniądze i walczyć o pozyskanie szeregu nowych fanów? Sprawa jest jednak prosta – nie warto kupować fanów! A dlaczego? O tym poniżej.

Dlaczego kupowanie fanów jest tak atrakcyjne i kuszące?

Jest to łatwa operacja i niski koszt, które przynoszą szybki przyrost. Przykładowo 1000 fanów kosztuje na aukcji na Allegro ok. 10 zł. Kuszące? Owszem. Dzięki wzrastającej liczbie fanów zyskujemy statystyki i słupki, które zadowalają dyrektorów oraz inne osoby zarządzające. I na tym plusy się kończą. Jeżeli liczysz na to, że zdobycie setek czy nawet tysięcy fanów sprawią, że Twój profil ruszy do przodu jesteś w błędzie. Podstawowym argumentem głoszącym sprzeciw wobec kupowaniu fanów są spadające zasięgi organiczne. W tym momencie na Facebooku liczba fanów to tylko wartość wizerunkowa, a zasięgi w sposób zdecydowany zależą od jakości publikowanego przez dany fanpage angażującego odbiorcę contentu.

Fani a realny zasięg organiczny na Facebooku

Tworząc i publikując treści, wielu zapomina, że tak naprawdę zasięg organiczny może być zdecydowanie większy, niż liczba fanów, która oficjalnie lubi markę. Szczególnie widać to na fanpage’ach o małych grupach fanów, np. do 1000 – jeśli tworzysz angażujące treści, wtedy zasięgi skaczą i często przekraczają liczbę lajkujących dany profil. Jest to trudne do zrealizowania szczególnie przy wciąż zmieniającym się algorytmie, ale stale jest możliwe.

Zakupienie fani nie przełożą się ani na zaangażowanie na Twoim profilu, ani tym bardziej na wzrost sprzedaży Twojego produktu lub oferowanej usługi. Co więcej może powodować to spadek zasięgu organicznego, a także brak interakcji, które mogą być wartością dodaną dla Twojej marki. Jednym z powodów, przez który może się tak zdarzyć, są like kupione w innym kraju lub nawet innej części globu. Osoby, które nie są związane z marką, branżą oraz krajem, a nawet kontynentem, na którym mieszkasz i działa Twoja marka, mogą spowodować obniżenie wartości Twojego fanpage’a. Całkiem prawdopodobne jest również, iż statystyka „like’ów” może wkrótce zniknąć z głównej strony profili na Facebooku, czym sam portal ukazuje spadek znaczenia tego wskaźnika.

Szkody wizerunkowe związane z kupowaniem lajków

Dodatkowym minusem może by odkrycie przez fanów faktycznie zainteresowanych Twoją marką, że kupujecie sobie lajkujących. Taki zabieg może spowodować obniżenie zaufania do brandu, a co za tym idzie spadek sprzedaży, a także finalnie… spadek liczby fanów. Nie warto więc ryzykować utraty prawdziwych, zainteresowanych obserwatorów, na rzecz tych kupionych oraz wzrostu liczby polubieni Twojego fanpage’a. Ponadto kupując lajki pozbawiasz się możliwości zdobycia informacji na temat swoich prawdziwych fanów, które mogą pomóc Ci w zrozumieniu ich pragnień i motywacji, a co za tym idzie również w skutecznej komunikacji. Przy sztucznych like’ach zaburzone zostają statystki pomagające określić grupę docelową

Jak więc dobrze pozyskiwać fanów?

Odbiorców najlepiej zyskiwać jako wynik prowadzonych kampanii oraz poprzez zapraszanie do lajkowania osób, które zareagowały w sposób pozytywny na nasza reklamę, a także na nasze akcje niestandardowe, jak np. transmisje live. Obecnie głównym celem kampanii prowadzonych na Facebooku nie jest mierzalny wzrost liczny fanów, ale wzrost rozpoznawalności marki oraz sprzedaży. Najważniejsze jest odpowiednie ustawienie grupy docelowej i zbudowanie dla niej interesującej narracji, która pozwoli na wyróżnienie się z tłumu i zainteresowanie klienta swoim produktem bądź usługą. Aby rozszerzyć swoje zasięgi i umożliwić sobie dotarcie do większej liczby swoich odbiorców wskazane jest również tworzenie kampanii bezpośrednio dla nich.

Kupowanie fanów nie jest dobrym pomysłem

Najlepiej zainwestować w dobry, interesujący content (przeczytaj też: content marketing – czy warto?) przedstawiony w atrakcyjny sposób, który przyciągnie, a także utrzyma fanów przy marce. Należy zaplanować strategię Twojego brandu, określić cel i realizować ją, aby go osiągnąć. Spójność wizerunku jest niezwykle ważna w pracy nad zaufaniem odbiorców. Troska o dobry copywriting, jakościowe treści, schludne grafiki oraz inne elementy wizualne, ale przede wszystkim równowaga – zarówno pod względem częstotliwości publikacji, jak i w konstruowaniu treści oraz w kwestiach wizualnych – to wszystko elementy, które wpłyną duże efektywniej na Twój kontakt z klientem i wzrost znaczenia Twojej firmy.

Pójście tą drogą być może będzie mniej spektakularne w krótkim czasie pod względem liczby fanów na fanpage’u, ale na pewno przyniesie wymierne korzyści, jeśli chodzi o zaangażowanie pod postami, a także wzrost sprzedaży produktów i usług. Pamiętajmy, że w Social Mediach nie zawsze chodzi o szybko skaczące cyferki, a na pozytywny odbiór marki pracuje wiele czynników.