Personal branding w social media

Przywykliśmy do postrzegania pojęcia marki, jako firmy bądź produktów. Obecnie jednak wszystko może być marką, nawet indywidualna osoba. Kiedy mówimy o „personal brandingu”, odnosimy się i promujemy to, co sobą reprezentujesz. Twoja marka osobista to wyjątkowe połączenie umiejętności i doświadczeń. Efektywny branding osobisty będzie wyróżniał Cię na tle innych osób pracujących w Twojej branży. 

Niektórym personal branding może kojarzyć się z przechwalaniem i nie czują się komfortowo w takich działaniach. Jednak istotnym jest fakt, że warto mieć pod kontrolą własny wizerunek w sieci i samemu go kreować. Dzięki mediom społecznościowym tworzenie marki osobistej stało się łatwiejsze, ponieważ dają wiele możliwości komunikacji, a nawet rozwiązań reklamowych, które są dużo tańsze niż w mediach tradycyjnych. Jest to zatem trend, od którego obecnie trudno jest uciec. Jeśli nie chcesz pozostać w tyle za swoją konkurencją, już dziś pomyśl o zaprojektowaniu dla siebie takiej strategii. 

Dlaczego warto zadbać o personal branding?

Przekaz indywidualny jest dużo bardziej skuteczny niż komunikat marki. Tylko 33% kupujących ufa wiadomościom od firmy, a prawie 90% klientów wierzy w rekomendacje od kogoś, kogo zna. Treści publikowane przez pracowników są udostępniane 24 razy częściej niż w przypadku firm, a pracownicy mają średnio 10 razy więcej obserwujących niż marka. Personal branding jeszcze szczególnie istotny w przypadku liderów, aż 82% osób ma większe zaufanie do firmy, gdy ich kierownictwo jest aktywne w mediach społecznościowych. To także środek do osiągnięcia większej sprzedaży. 75% osób jest skłonnych poświęcić dodatkowy czas na transport, aby kupić produkt od doskonałego sprzedawcy. Reputacja jest kluczowa w procesie decyzyjnym klientów. 53% procent dostawców utraciło zamówienia w oparciu o znalezione lub nie znalezione informacje o nich w Internecie. Także w kontekście rekrutacji marka osobista odgrywa ważną rolę. 90% rekruterów stwierdziło, że przeprowadziło internetowe badania potencjalnych kandydatów, a 78% z nich, że znajduje swoich kandydatów o najlepszej jakości poprzez polecenia. 

Personal branding pomaga zatem zarówno pracownikom wybić się na rynku pracy, jak i firmom w wykreowaniu wizerunku godnego zaufania podmiotu. 

Jak zadbać o wizerunek osobisty w mediach społecznościowych?

Zrób research

Przejrzyj profile kluczowych graczy w Twojej branży. Zobacz, jak robią to najlepsi. Jakie udostępniają treści? Jakiego języka używają? Jakie efekty przynoszą te działania?

Odnajdź swoją niszę

Zastanów się, co Cię wyróżnia. W czym jesteś najlepszy? W jakiej dokładnie dziedzinie chcesz się dalej rozwijać? Na początku skup się na wąskiej grupie umiejętności, dopiero gdy już zaistniejesz w świadomości odbiorców jako specjalista właśnie w tym zakresie, będziesz mógł rozszerzać zakres swoich promowanych zainteresowań. 

Wybierz platformy komunikacji

Nie musisz być aktywny w każdym możliwym medium społecznościowym. Wybierz takie, które są najbardziej adekwatne dla Twojej branży. Odpowiedz sobie na pytanie: gdzie znajdę swoją publiczność? Każdy kanał ma także swoją specyfikę pod względem kontentu. Platformy typowo profesjonalne to LinkedIn, dla luźniejszej komunikacji dobrze nadaje się Twitter, Instagram, czy też oczywiście Facebook. 

Twórz wartościowe treści

Spójrz na sprawę z punku widzenia innych użytkowników sieci. Jakie artykuły, filmy, pokazy slajdów chcieliby konsumować? Jaką przydatną wiedzą możesz się podzielić? Publikowane treści muszą nieść za sobą wartość dodaną, tylko wtedy zyskasz publiczność, która z zaciekawieniem będzie śledzić Twoje aktualizacje. Komunikując się w social media wykreuj spójną historię, której poszczególne wątki odbiorcy będą mogli obserwować na różnych serwisach. Warto zadbać o spójną identyfikację wizualną. Brzmi skomplikowanie, ale wystarczą proste narzędzia graficzny, takie jak Canva, czy Crello. Sprawdź również jakie są aktualne wymiary grafik na FB – z pomocą może przyjść aktualizowany wpis na stronie Roberta Marczaka.

Bierz udział w branżowych wydarzeniach

Nie jest to działanie, które jest bezpośrednio podejmowane w mediach społecznościowych, jednak informacje dotyczące Twojego wystąpienia, czy też jego zapis później także możesz komunikować. Co ważniejsze, dzięki prezencji w takich miejscach, ludzie będą wiedzieli, gdzie mogą Cię spotkać osobiście. Może to znacznie ułatwić networking i zaowocować współpracą. Wydarzenia zajmują jednak stosunkowo dużo czasu. Przemyśl swoje zgłoszenie jako prelegenta. Generalnie, osoby biorące udział w wielu konferencjach branżowych będą pamiętać tylko 2% do 5% najlepszych sesji. Reszta zostanie zapomniana. Dlatego jeżeli nie jesteś wybitny w tym co robisz i nie czujesz się jeszcze na tyle pewnie, aby podbić serca publiczności, lepiej przeznacz ten czas na inne aktywności, które pomogą Ci zbudować silną markę osobistą. 

Działania z zakresu personal brandingu z początku mogą być dużym wysiłkiem. Wymagają przemyślanej strategii i konsekwencji. Potraktuj to jak inwestycję w siebie. Po pewnym czasie przywykniesz do regularnych inicjatyw. Dzielenie się swoją wiedzą, doświadczeniem i mówienie o swoich sukcesach może także okazać się dobrą zabawą. Powodzenia!