Optymalizacja sklepu pod kątem SEO i UX – sugestie do projektowania sklepów internetowych

Internauta oczekuje, że strona załaduje się w ciągu pięciu sekund, ale jeśli trwa to dłużej, to znaczy, że już straciłeś odwiedzającego. W rzeczywistości, wyniki ostatnich badań wykazały, że ponad 50 procent użytkowników sieci potrzebuje mniej niż cztery sekundy, aby zdecydować, czy odwiedzą stronę ponownie, czy też nie.

Jakie są kluczowe czynniki, które mają wpływ na wydajność strony internetowej i jak można je zoptymalizować, aby poprawić optymalizację pod kątem wyszukiwarek (SEO) i doświadczenia użytkowników?

Co to jest SEO?

SEO to proces wpływania na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. SEO może być wykonywane zarówno na stronie internetowej, jak i poza nią, poprzez media społecznościowe, wpisy na blogach, e-maile i inne środki. Wymaga ono optymalizacji zarówno elementów on-page (takich jak kody HTML), jak i czynników off-page (w tym struktury linkowania). Jego celem jest poprawiają widoczność Twojej strony i sposób, w jaki wyszukiwarki, takie jak Google, wyświetlają ją w odpowiedzi na wyszukiwania użytkowników.

Nowoczesne praktyki SEO opierają się na badaniu słów kluczowych w celu zrozumienia, czego użytkownicy szukają w sieci. Konsultacja tych informacji pomaga określić, jakie istotne tematy powinny być poruszane na Twojej stronie i jak powinny być one zoptymalizowane za pomocą słów kluczowych, które przyciągną więcej odwiedzających. Dla przykład, jeśli prowadzisz firmę, która sprzedaje ręcznie robione obroże dla psów online, najbardziej odpowiednie słowa kluczowe do optymalizacji dla będzie „obroża dla psa”, „ręcznie robione obroża dla psa” i „niestandardowe wykonane obroża dla psa”

Nie tylko wyszukiwarki używają słów kluczowych i fraz kluczowych, aby znaleźć Twoją witrynę, ale te terminy wpływają również na to, jak użytkownicy wchodzą z nią w interakcje.

Co to jest User Experience?

Doświadczenie użytkownika to wszystko, co odczuwa odwiedzający stronę internetową podczas korzystania z Twojej witryny lub aplikacji. Może to być np. szybkość ładowania się strony lub aplikacji oraz dobry interfejs użytkownika, co wpływa na sposób, w jaki odwiedzający postrzegają Twoją firmę. Kluczowe elementy UX obejmują także optymalizację pod kątem wyszukiwarek (SEO) oraz łatwość nawigacji na stronie.

Jeśli chcesz stworzyć udany sklep internetowy, na przykład, musisz upewnić się, że Twoja strona:

  • Szybko się ładuje i ma responsywny design (strona, która dostosowuje się do różnych ekranów komputerów i telefonów komórkowych)
  • Ma łatwy w użyciu interfejs z jasnymi wezwaniami do działania
  • Jest zoptymalizowana pod kątem dobrze dobranych słów kluczowych, które odzwierciedlają twój biznes i jego produkty
  • Tworzy dobre doświadczenie użytkownika w celu konwersji działania polegającego na przekonaniu odwiedzających do zakupu produktu lub usługi.
  • Chociaż SEO i UX to dwie odrębne koncepcje, często są one traktowane jako jedna przez wielu sprzedawców internetowych. Dzieje się tak dlatego, że poprawiając wrażenia w wyszukiwarkach można również zadbać o pozytywne doświadczenia użytkowników. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek

Jak zaprojektować nawigację w sklepie internetowym?

Istnieją dwie główne formy nawigacji: ogólna i kontekstowa. Nawigacja ogólna znajduje się w górnej części ekranu i zawiera listę linków, które obejmują wszystkie strony witryny. Ten typ nawigacji może być mylący, dlatego nie jest zalecany dla produktów posiadających więcej niż 15-20 kategorii.

Najlepszym rozwiązaniem jest nawigacja kontekstowa, która pojawia się, gdy użytkownik kliknie na produkt lub kategorię. Ponowne kliknięcie ukrywa okienko nawigacyjne, aby skupić uwagę użytkownika na szczegółowych informacjach o danym produkcie zazwyczaj zawierających zdjęcia i cenę.

Przy projektowaniu sklepu internetowego ważne jest również stworzenie jasnych wezwań do działania (CTA) z efektywnym copywritingiem.

Copywriting sprzedażowy w sklepie internetowym ma na celu stworzenie potężnego przekazu i powinien być napisany w drugiej osobie (ty) lub w trybie imperatywnym. Celem jest przekonanie odwiedzającego, że potrzebuje lub chce Twojego produktu, co zwiększy zaangażowanie.

Inne istotne elementy projektu to:

  • Wysokiej jakości zdjęcia Twoje zdjęcia produktów są kluczowe dla przyciągnięcia klientów i zwiększenia sprzedaży. Na stronie w sieci, obrazy mają większą wagę niż tekst. Najlepszym formatem jest jasny i szczegółowy obraz produktu z dobrze napisanym opisem, który mówi odwiedzającym, dlaczego potrzebują lub chcą Twojego produktu.
  • Formularze kontaktowe Projektując sklep internetowy, postaw się w pozycji odwiedzającego, aby zobaczyć, w jaki sposób będzie on mógł się po nim poruszać i wchodzić z nim w interakcję. Jeśli chcesz, aby odwiedzający skontaktował się z Tobą, upewnij się, że istnieje przejrzysty formularz, za pomocą którego może to zrobić.

Rozważ budowę strony ecommerce, jeśli:

  • Masz na sprzedaż przedmioty, które mogą być sprzedawane przez sieć być może Twój sklep sprzedaje produkty handmade lub produkty na zamówienie, takie jak spersonalizowane obroże dla psów
  • Produkujesz wystarczająco dużo treści i obrazów na własną rękę w przeciwnym razie, trzeba będzie zatrudnić lub zlecić usługi pisania treści, dzięki czemu można zapewnić odwiedzającym szczegółowe, wysokiej jakości informacje o produkcie