21 listopada 2019

Optymalizacja działań w Social Media

Słowo optymalizacja kojarzy się ze skomplikowanymi działaniami, gdy w rzeczywistości zaprzyjaźnienie się z nim nie jest trudne, a przyjaźń przynosi wiele benefitów. Optymalizacja działań w zakresie social media, pozwala na doskonalenie sposobu komunikacji z fanami, a tym samym pomaga zwiększyć ilość konwersji, a tym samym wyniki sprzedażowe. Dzięki optymalizacji można również skutecznie obniżyć koszty prowadzonych działań reklamowych, a także umiejętnie rozdysponowywać budżet przeznaczony do promocji marki w social media. Ważne jest spojrzenie holistyczne na wszystkie kanały działań oraz bardziej szczegółowo na każdy z osobna. Zasady optymalizacji wyglądają tak samo w przypadku większości mediów społecznościowych, dzięki czemu możliwe będzie wypracowanie najlepszej i najwygodniejszej metody optymalizacji Twoich działań. Na co więc zwrócić uwagę rozpoczynając swoją przygodę z działaniami i ich optymalizacją w social media, by nie zaprzepaścić drzemiącego w statystykach potencjału? 

Co Twój profil mówi o Tobie i Twojej marce

Mało kto pamięta, że początek wysokiego pozycjonowania Twoich postów w social media, leży w poprawnym uzupełnieniu profilu najważniejszymi informacjami. Znaczenie ma wszystko – poprawna, zachęcająca nazwa profilu, uzupełnione dane teleadresowe, Skrót informacji o Twojej firmie i działalności, szerszy opis, uzupełnione odnośniki do stron www, godziny otwarcia placówki lub sklepu, telefon kontaktowy do firmy – to wszystko wpływa na wyniki prowadzonych przez Ciebie działań. Większe zaufanie i zarazem zainteresowanie fanów wzbudzają profile opatrzone zdjęciem w tle oraz z uzupełnionym zdjęciem profilowym (w tym przypadku świetnie sprawdzi się logo lub sygnet logo, które odbiorca od razu skojarzy z marką). W czasie tworzenia strategii działań w mediach społecznościowych, warto wytyczyć poszczególne ścieżki komunikacyjne, odpowiadające na potrzeby i dostosowane do Twojej grupy docelowej. 

Na początek KPI

Rozpoczynając działania w mediach społecznościowych warto postawić sobie mierzalny cel: KPI (Key Performance Indicator). Cel ten powinien być mierzalny, ambitny, ale i realny. Częstym błędem jest postawienie sobie zbyt wysokiej, niemożliwej do spełnienia poprzeczki. Cele powinny być adekwatne do aktualnej pozycji marki na rynku. Jeśli KPIs zostaną odpowiednio określone, wtedy każda optymalizacja działań będzie przebiegała sprawnie. 

Przede wszystkim analiza

Skuteczna optymalizacja działań w social media to nic innego, jak ciągła (niejednostkowa) analiza statystyk i wyciąganie z nich wniosków. Możesz polegać zarówno na statystykach dostępnych natywnie w ramach poszczególnych kanałów społecznościowych, jak również skorzystać z narzędzi i aplikacji zewnętrznych, dostępnych na rynku. Do monitoringu mediów i wzmianek na temat Twojej marki przydadzą się narzędzia dostarczane przez Brand24 lub Sentione, do zaawansowanych analiz zachowań grupy docelowej, analizy poszczególnych postów pod względem zaangażowania zasięgu, czy wyświetleń dobrym rozwiązaniem będzie np. Sotrender. Do analizy treści i wyboru tych najlepiej angażujących przydatne będzie rozwiązanie BuzzSumo, czy Woopsocial. Jeśli chodzi o statystyki konwersji, przydatny będzie Google Analytics. Najważniejsze jest jednak to, jak wiedza ze zdobytych analiz zostanie wykorzystana. Na co zwrócić uwagę i jak przeprowadzić podstawową analizę krok po kroku? 

  1. Trzymaj się postawionych KPIs. To coraz częściej wykorzystywany sposób na weryfikację postępów działań. Metodę tę stosuje zarówno wiele marek, jak i agencji marketingowych. Jest to sposób łatwy do rozliczenia i szybko obrazujący efekty pracy. 
  2. Monitoruj…. wszystko. Począwszy od buzzu na temat marki, po działania konkurencji oraz wydarzenia branżowe. Internet nie zapomina i nie wybacza błędów. Jeśli Ty nie zadbasz o Twoje dobre imię, to nikt tego nie zrobi. Z drugiej strony warto wiedzieć, jak na polu komunikacji social media, radzi sobie konkurencja. 
  3. Zwróć uwagę na swoją grupę docelową. Weryfikuj poszczególne jej segmenty i ich zachowania. Sprawdzaj, z którego kanału społecznościowego pozyskujesz najwięcej fanów, a jeśli uznasz to za stosowne – optymalizuj w kierunku uzyskania jeszcze lepszych wyników. 
  4. Sprawdzaj zachowania grup docelowych na Twojej stronie www. W ten sposób poznasz ich upodobania i płaszczyzny dające perspektywy na uskutecznienie działań sprzedażowych.
  5. Korzystaj z możliwości, jakie dają reklamy. Sprawdzaj ich skuteczność i dostosuj je do swojej oferty, aby w stu procentach móc zainteresować nią swoich fanów. 

A jeśli chcesz zanalizować bieżącą komunikację i dotychczasowe działania, zastanów się nad poniższymi parametrami:

  1. Sprawdź, który post uzyskał najwięcej reakcji. Czy zawierał zwroty interakcyjne? Jakie reakcje fanów pojawiały się najczęściej? Ilość i rodzaj reakcji fanów na posty, wpływają na wzrost ich zasięgu. Każda reakcja sprawia, że algorytm Facebooka identyfikuje publikację jako angażującą, a co za tym idzie wyświetla ją szerszym kręgom odbiorców. Najbardziej cenionymi spośród reakcji są komentarze – to dzięki nim zwiększa się zasięg. Post trafia nie tylko do osób komentujących, ale również ich znajomych. Warto o tym pamiętać i w naturalny sposób rozbudowywać dyskusję. 
  1. Sprawdź, który post podczas analizowanego okresu uzyskał najwyższy zasięg. Zweryfikuj, co go wyróżniało? Jaki był jego format? Zastanów się, czy tematyka sprawiła, że post cieszył się dużą popularnością, czy treść została zaprezentowana w sposób zachęcający. Zwykle osiągnięcie wysokiego zasięgu jest mocno związane z dużą ilością udostępnień postu i budową jego viralowego potencjału. 
  1. Zobacz, który post osiągnął najmniejszy zasięg. Jaka była jego tematyka? Czy był atrakcyjny dla Twoich fanów? Jaki był format postu? Warto sprawdzić również rozłożenie reakcji. Ze wszystkich reakcji “najmniej punktowane” według algorytmu Facebooka będą polubienia, które zwykle nie przyczyniają się do budowy wysokiego zasięgu postu.
  1. Zweryfikuj, który post osiągnął najniższy poziom reakcji i dlaczego tak się stało? Oceń, czy wpływ na ilość interakcji mógł mieć format postu. Zastanów się, co możesz zrobić, aby wzrósł poziom reakcji. 
  1. Sprawdź, w jakich momentach analizowanego okresu czasu nastąpił najbardziej intensywny przyrost fanów oraz ile razy kliknięto przycisk “Cofnij polubienie”. Gdzie została polubiona strona (reklama, newsfeed, itp.)? Czy w analizowanym okresie czasu, zmagałeś się z kryzysem w mediach społecznościowych? Na wahania ilości fanów ma wpływ nie tylko to, co publikujesz, ale również co dzieje się poza światem online. Wszystkie zewnętrzne wydarzenia, wzloty i kryzysy mark, będą odbijać się na ilości fanów. 

To tylko niektóre z najważniejszych parametrów, na które warto zwrócić uwagę podczas analizy swoich działań w social media. Trzeba pamiętać, że nie ma jednoznacznego i uniwersalnego sposobu optymalizacji dla wszystkich marek. Dlatego warto testować różne możliwości i wybrać tą najbardziej odpowiednią. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.