21 listopada 2019

Ograniczenia reklam na Facebooku

Facebook jest najpopularniejszym medium społecznościowym. Obecnie korzysta z niego już ponad 2 miliardy użytkowników. Jest to zatem doskonała platforma do działań marketingowych. W ramach tego serwisu prowadzić można darmową komunikację oraz płatne kampanie. Ta pierwsza brzmi bardzo zachęcająco, jednak algorytm Facebooka nie wyświetla postów stron na feedach użytkowników tak często, jak chcieliby tego marketerzy. Z pomocą przychodzi druga opcja. Wielkość budżetu zależy od Ciebie, zatem na początku warto eksperymentować inwestując w promocje postów mniejsze kwoty. Kiedy poznasz swoją grupę docelową i dowiesz się, jakie reklamy przynoszą najlepsze efekty, będziesz mógł rozwinąć żagle i pokusić się o bardziej śmiałe kwoty. 

Co można, a czego nie można reklamować?

Facebook kontroluje rynek reklamowy w obrębie swojego ekosystemu poprzez obostrzenia dotyczące wyświetlanych kreacji. Zebraliśmy najistotniejsze z nich dla branży medycznej oraz ogólne, techniczne reguły:

Leki na receptę

Ich reklamowanie jest zabronione przez Polskie ustawodawstwo. Zatem nie można ich promować za pośrednictwem żadnego dostępnego medium, także Facebooka. 

Suplementy diety i suplementy ziołowe

Takie specyfiki możesz promować, pod warunkiem, że kierujesz przekaz do osób powyżej 18 roku życia. 

Apteki internetowe

Reklamy aptek dozwolone są wyłącznie po uzyskaniu od serwisu zgody pisemnej. 

Antykoncepcja i planowanie rodziny

Środki zapobiegające zapłodnieniu, jako produkty dla dorosłych, mogą być reklamowane jedynie osobom powyżej 18 roku życia. Ponadto treści muszą koncentrować się na antykoncepcyjnych aspektach, nie zaś na seksualnym charakterze produktów. 

Zdrowie osobiste

Nie wolno promować materiałów ukazujących proces „przed i po” użyciu danego środka. Zabroniona jest manipulacja wynikami, które można osiągnąć dzięki zastosowaniu promowanego leku, czy suplementu. Ponadto blokowane będą treści, które mogą wywołać u odbiorcy negatywne postrzeganie własnej osoby. Wszelkie reklamy odnoszące się do zdrowia i urody można kierować jedynie do osób pełnoletnich. 

Tekst na grafice

Ta zasada dotyczy wszystkich reklamodawców. Na zdjęciach i filmach tekst może zajmować nie więcej niż 20% obszaru. W przeciwnym wypadku serwis może znacznie ograniczać efektywność kampanii. Wówczas niepotrzebnie zapłacisz więcej niż w przypadku poprawnej ilości tekstu. Na tej stronie możesz sprawdzić, czy Twoja kreacja jest odpowiednio przygotowana, zgodnie z tą regułą: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay 

Automatyczna animacja

Reklamy nie mogą być opublikowane z dźwiękiem oraz stanowić animację, która po uruchomieniu zajmie cały ekran na urządzeniu odbiorcy. 

Wysoka jakość

Facebook będzie blokować content denerwujący lub złej jakości. To kolejny argument za tym, aby przygotowywać, jak najlepsze materiały (oprócz oczywistej atrakcyjności przekazu). 

Nagość

Nie wolno reklamować, ani wizerunku nagich osób, ale używać słów z tym związanych. Zablokowane zostaną także zdjęcia ludzi, które są nacechowane seksualnie.

Zbieranie danych

Facebook zabrania tworzenia formularzy, w których użytkownicy wpisać muszą następujące dane: numery rachunków, karalność, informacje finansowe, dowody tożsamości wydane przez organy administracji publicznej, informacje ubezpieczeniowe, poglądy polityczne, rasa lub grupa etniczna, religia, orientacja seksualna, pytania w szablonie, przynależność do związku zawodowego, nazwy użytkowników lub hasła. 

Materiały powiązane z marką

Nie możesz używać nazw, ani znaków powiązanych z podmiotami Facebooka w swoich przekazach reklamowych. Nie wolno Ci także insynuować aprobaty serwisu względem Twoich produktów i usług. 

Wszystkie zasady Facebook zebrał na tej stronie: https://www.facebook.com/policies/ads/prohibited_content 

Zapoznaj się z nią przed stworzeniem kreacji, aby uniknąć niepotrzebnego poprawiania plików. Serwis zastrzega, że „Niniejsze zasady mogą ulec zmianie w dowolnym momencie i bez uprzedzenia.”. Dlatego warto regularnie sprawdzać obostrzenia i być na bieżąco.

Co zrobić, gdy reklama zostanie odrzucona przez serwis?

W takim przypadku masz dwa wyjścia. Pierwsze to edycja kreacji. Zgodnie z informacją zwrotną zmień elementy, co do których Facebook ma zastrzeżenia. Na adres e-mail powiązany z kontem reklamowym otrzymasz wiadomość z wyjaśnieniem, dlaczego tak się stało. Dostosuj treść lub grafikę, czy film, aby były zgodne z polityką platformy. Po zapisaniu zmian reklama zostanie ponownie skierowana do sprawdzenia. 

W przypadku jeśli uważasz, że reklama została niesłusznie odrzucona lub nie możesz jej edytować z jakichś przyczyn, odwołaj się od decyzji za pośrednictwem formularza znajdującego się pod tym adresem: https://www.facebook.com/help/contact/1582364792025146/ 

Reguł związanych z kreacjami reklam na Facebooku jest całkiem sporo, ale nie zniechęcaj się! Wystarczy, że zastosujesz je wszystkie, a portal nie będzie utrudniał Ci prowadzenia kampanii. Przygotowując kontent zawsze dbaj o jego spójność (także z treściami, które publikujesz w ramach bezpłatnych form promocji Twojej marki), dzięki temu elementy Twojej historii stworzą jedną całość w oczach odbiorcy. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.