Najczęstsze błędy popełniane przy kampaniach
Chociaż publikacja treści w mediach społecznościowych jest względnie prosta, i nie wymaga specjalnego zestawu umiejętności, nie wystarczy do osiągnięcia sukcesu. Istotą sukcesu w mediach społecznościowych stają się kampanie reklamowe, które umiejętnie ustawione, pokierowane i zoptymalizowane mogą przynieść wymierne efekty. Marketerzy jednak popełniają szereg prostych błędów, które mogą wyeliminować kampanię już na samym początku i sprawić, że nie będzie dobra i skuteczna. Co robić, a czego się wystrzegać w przypadku kampanii reklamowych w mediach społecznościowych?
Potencjał drzemiący w mediach społecznościowych dla każdej branży – w tym branż trudnych, jak na przykład medyczna – jest nieoceniony. Łatwiej i często taniej niż kiedykolwiek jesteśmy w stanie dotrzeć z przemyślanym komunikatem reklamowym do grup docelowych, które są potencjalnie zainteresowane naszym produktem czy szeregiem usług. Jak wykorzystać możliwości mediów społecznościowych na tyle, by przynosiły wymierne rezultaty?
Jednym ze sposobów, obok prowadzenia regularnych działań marketingowych i dbania o obecność marki w mediach społecznościowych, jest korzystanie z kampanii płatnych na wybranych platformach społecznościowych. Ta funkcjonalność dostępna jest dla każdej strony, a kampanie można prowadzić już od 2 złotych (nie polecamy jednak wykorzystywania aż tak niskich budżetów, uzyskane wyniki mogą okazać się niemiarodajne, przekłamane lub, po prostu, może ich nie być).
Dlaczego warto wykorzystywać kampanie reklamowe w mediach społecznościowych?
– odpowiednio ustawiona pomaga precyzyjnie docierać do zainteresowanych grup docelowych
– jest tańsza niż wiele innych sposobów promocji (średni koszt kampanii na Facebooku nie powinien przewyższyć kosztu wydruku kilkuset ulotek czy plakatów)
– można obserwować przełożenie kampanii na sprzedaż i analizować wyniki w czasie rzeczywistym
– świetnie wspiera regularną komunikację i budowę społeczności w mediach społecznościowych
– kampanie są stosunkowo łatwe do ustawienia, a proces kreacji reklamy jest szybki i intuicyjny
Ten ostatni punkt może jednak zwieść nie tylko marketerów, ale i drobnych przedsiębiorców, którzy we własnym zakresie próbują obsługiwać kanały marki w mediach społecznościowych. Tworzenie podstawowych reklam jest na tyle proste, że nie powinno sprawiać trudności, ale otwiera także furtkę potencjalnym błędom. Popełnić je nietrudno – w dzisiejszym artykule przedstawiamy te, których należy się wystrzegać w pierwszej kolejności.
Brak strategii na akcje reklamowe
Przed ustawieniem kampanii warto rozpisać sobie cele i KPI, jakie dana kampania ma osiągnąć. Dopiero po zaplanowaniu takiej mini-strategii można przystąpić do realizacji kampanii i stałej opieki nad kampanią w celu uzyskania jak najlepszego efektu. Bez strategii działania pozbawione będą szkieletu i założeń, które kampanie mają spełniać.
Nieodpowiednia alokacja budżetu
Przepalanie budżetu – to częsta praktyka szczególnie tych mniej doświadczonych marketerów. Wydawanie dużych sum pieniędzy w krótkim czasie na kampanie w mediach społecznościowych nie wydaje się najlepszym pomysłem z wielu powodów – głównym jest fakt, że kampanie potrzebują czasu na to, by móc zostać przeanalizowane i zoptymalizowane. Z tym wiąże się inny, częsty błąd – wyłączanie kampanii zbyt szybko, kiedy nie miała ona jeszcze szansy na to, by zacząć działać.
Nieodpowiednia grupa docelowa
Nawet najlepsza kreacja nie zadziała, jeśli jest pokazywana nieodpowiedniej grupie docelowej. Jeśli Twój produkt jest przeznaczony dla karmiących matek, mężczyźni prawdopodobnie nie będą nim zainteresowani. Jeżeli dostarczasz wartość w postaci porad lekarskich, Twoja grupa docelowa nie musi być wąska. Jeżeli chcesz zaproponować wizytę kobietom w ciąży, targetowanie mediów społecznościowych także dostarcza Ci takich opcji. Wypróbuj je wszystkie!
Zły placement
Placement – czyli umiejscowienie reklamy – ma wpływ na to, jak zachowa się Twoja reklama i jakie wyniki osiągnie. Jeżeli umieścisz Twoje reklamy w, na przykład, prawej kolumnie na Facebooku, mogą być one tańsze. Wiąże się z tym jednak ryzyko braku zainteresowania reklamą. Jeżeli Twoja kampania będzie równolegle prowadzona w kilku kanałach, musisz trzymać kontrolę nad analityką. Wrzucając do jednego, reklamowego worka Facebook i Instagram, większość budżetu może być wydana na to drugie medium, nawet jeśli zależy Ci na nim mniej.
Brak testowania i poleganie na rekomendacjach
To, co zadziałało u jednej osoby, nie musi zadziałać u kolejnej. Aby dowiedzieć się, czy dany typ kampanii sprawdzi się w Twojej branży, musisz ją przetestować. Jedna kampania nie wystarczy – przetestuj kilka rodzajów kampanii, przeanalizuj wyniki i zdecyduj się na kontynuację tych kampanii, które przynoszą wyniki. Analityka jest niezwykle istotna!
Nie musisz mieć ogromnych budżetów, by odnosić sukces w mediach społecznościowych i docierać do wybranych odbiorców. Wypróbuj kampanie na niewielkich budżetach i unikaj błędów, które opisaliśmy!