LinkedIn – profil prywatny – jak uzupełnić by był atrakcyjny

Wraz z rozwojem technologii, coraz częściej na potrzeby rekrutacji wykorzystuje się portale społecznościowe. Do tej pory największą popularnością cieszyły się dwa spośród nich: Glodenline oraz LinkedIn. Jak wynika jednak z ubiegłorocznych badań przeprowadzonych przez Gemius/PBI z roku na rok przybywa w Polsce użytkowników LinkedIna. Tylko w 2017 roku serwis odwiedziło ponad 2 miliony internautów z Polski. Ten imponujący wynik portal może zawdzięczać przede wszystkim rozbudowie profilu prywatnego oraz postępującej digitalizacji społeczeństwa. Tradycyjne miejsca poszukiwania pracy, powoli wychodzą z użycia, na rzecz internetowych portali rekrutacyjnych. Wystarczy kilka kliknięć podczas dokonywania rejestracji i uzupełnienie swoich danych, by znaleźć się na listach rekrutacyjnych potencjalnych pracodawców. Warto jednak pamiętać, że serwis ten służy nie tylko do poszukiwań pracy, ale również budowie własnego biznesowego wizerunku. Jak zatem uzupełnić profil prywatny na LinkedInie, aby był zachęcający i profesjonalny? Poniżej prezentujemy kilka podpowiedzi.

#1 Zdjęcie profilowe

Aby profil prywatny na LinkedInie wyglądał profesjonalnie, a jego właściciel był traktowany poważnie, bardzo ważne jest odpowiednie dobranie zdjęcia profilowego. Mowa tu o konieczności dodania zdjęcia – jego brak nie budzi zaufania i jest niekorzystnie postrzegany przez potencjalnych rekruterów. Zdjęcie profilowe będzie swoistą „wizytówką” kandydata ubiegającego się o pracę, dlatego nie może ujmować mu powagi i profesjonalizmu. Nie może ono wyglądać na zdjęcie z tzw. „prywatnego archiwum”: zdjęcia ślubne, wakacyjne, prezentujące dodatkowo inne osoby, kwiatki czy zwierzęta nie wchodzą w grę. Uśmiechnięte, estetycznie skomponowane zdjęcie, adekwatne do charakteru pracy jakiej poszukuje użytkownik, powinno w zupełności wystarczyć. UWAGA! Zdjęcie bezwzględnie powinno być dobrej jakości.

#2 Nazwa użytkownika

Zawsze należy podawać swoje prawdziwe dane: imię i nazwisko. Wszelkiego typu kryptonimy czy dodatkowe informacje – są zbędne. Na uzupełnienie takich ciekawostek przyjdzie czas w kolejnych krokach, dlatego nie ma potrzeby wpisywać ich w pole przeznaczone na dane osobowe. Taki zabieg nie tylko wygląda niezachęcająco, ale również zmniejsza siłę pozycjonowania profilu na tle konkurencji.  

#3 Podsumowanie

Sekcja ta znajduje się na profilu prywatnym, poniżej danych osobowych. Samo umiejscowienie tej części profilu nie jest bez znaczenia. Osoba odwiedzająca profil, w pierwszej kolejności zobaczy podsumowanie dotychczasowej aktywności zawodowej i biznesowej użytkownika oraz krótką charakterystykę kandydata i jego zainteresowań. To właśnie ta sekcja może zadecydować, czy rekruter będzie chciał czytać bardziej szczegółowy opis pełnionych przez kandydata obowiązków na poprzednich stanowiskach.

#4 Sieć kontaktów

Budowanie sieci kontaktów na LinkedIn jest możliwe nie tylko poprzez poszukiwanie znajomych użytkowników w wyszukiwarce. Obecnie w serwisie można skorzystać nie tylko z  automatycznych sugestii (opracowanych na podstawie miejsca zamieszkania, wspólnych znajomych) ale również z książki adresowej z podanego podczas rejestracji maila. Jest to wygodne rozwiązanie, pomagające odnaleźć osoby z którymi do tej pory się współpracowało. Posiadanie mocno rozwiniętej sieci kontaktów niesie za sobą nie tylko korzyści (takie jak zwiększenie szansy na zdobycie ciekawej oferty pracy)ale również zagrożenia. Jeśli dodamy do znajomych osobę zupełnie obcą, może ona wykorzystać ten fakt do swoich celów, a przy tym negatywnie wpłynąć na nasz wizerunek (na przykład poprzez nieprawdziwe informacje na temat współpracy). Najlepiej zachować zasadę ograniczonego zaufania.

#5 Doświadczenie i umiejętności

W tej sekcji, podobnie jak w tradycyjnym CV powinny znaleźć się najważniejsze informacje na temat zdobytego doświadczenia i umiejętności. Warto zachować chronologię poszczególnych etapów rozwoju zawodowego a także dość wiernie oddać zakres pełnionych obowiązków. O ile potencjalnego pracodawcy nie będzie interesować gdzie kandydat chodził do liceum, o tyle ważną informacją będzie, ilu osobowym zespołem zarządzał na poprzednim stanowisku. Wszystkie uzupełnione dane powinny być na bieżąco aktualizowane, aby nie wprowadzać w błąd potencjalnego pracodawcy. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku zdobytych umiejętności. W sekcji umiejętności serwis pozwala wyszczególnić te z nich, które uważamy za swój atut. Dodatkowo, osoby z sieci kontaktów mogą je potwierdzić. Profil z dużą liczbą potwierdzeń prezentuje się bardziej atrakcyjnie i wzbudza większe zaufanie rekruterów.

#6 Rekomendacje

Dzięki możliwości wystawienia i otrzymania rekomendacji, użytkownik LinkedIna ma możliwość realnie wpływać na swój wizerunek. Pozytywna rekomendacja od szefa lub klienta z pewnością zaprocentuje podczas kolejnej rekrutacji.

#7 Statusy

Wiele osób zapomina, że LinkedIn, podobnie jak Facebook, Instagram, czy Twitter jest portalem społecznościowym. Dlatego każdy użytkownik może podzielić się różnego rodzaju materiałami ze swoją siecią kontaktów. Nie zapominając o tym, że zadaniem LinkedIna jest przede wszystkim zrzeszanie profesjonalistów różnych branż, warto publikować treści związane z życiem firmy, marki, branży, biznesu, czy zawodowych zainteresowań.