Jakie wskaźniki liczą się w Social Mediach

Jakie wskaźniki wybrać, aby dokładnie ukazały skuteczność działań w Social Mediach? Jak mierzyć efekty? Które wskaźniki możemy pominąć, a na których lepiej się skupić? Wszystko to zależy od postawionych sobie przez markę celów. Jeśli dokładnie określimy co chcemy osiągnąć, wtedy można wybrać KPI, czyli Key Performance Indicators, odpowiednie dla Twojego brandu.

         Chcąc wybrać odpowiednie wskaźniki pomiarowe działań w mediach społecznościowych trzeba spojrzeć najpierw na całość działań Twojej firmy, na jej strategię, organizację oraz wszystko to, co związane z Twoim produktem bądź usługą. Należy pamiętać, że obecność w Social Mediach nie jest celem samym w sobie, a tylko jednym ze sposobów wsparcia Twojej marki w osiągnięciu sukcesu. Twoja działalność na Facebooku, Instagrami czy Twitterze ma służyć jako napęd sprzedażowy. Jeśli określisz swój główny cel, wtedy możesz przejść do określania tych mniejszych, które są stopniami prowadzącymi na szczyt.

         Jeśli twoim celem jest wzrost liczby zamówień w sklepie internetowym, Social Media to idealne miejsce, aby starać się napędzić ruch na Twojej stronie. Po pierwsze należy znać liczbę wejść na stronę z serwisów, na których ustawiłeś przekierowanie. Aby poznać tę liczbę możesz odpowiednio skonfigurować Google Analytics, który ukaże Ci, czy faktycznie wzrost ruchu na stronie przekłada się na realną sprzedaż. Po drugie, aby wzrósł ruch na Twojej stronie musisz zatroszczyć się o angażujący content, który skłoni Twojego potencjalnego klienta do tego, aby wszedł na Twoją stronę i poszukał interesujących go produktów, bądź usług. Pozostałe KPI to np. procent fanów na Facebooku, którzy są aktywni każdego miesiąca. Ten wskaźnik możesz zmierzyć, np. za pomocą Sotrenera, a pokazuje on czy swoją komunikacją trafiasz do odpowiedniej grupy docelowej. Ważna również jest tak zwana „kaloryczność ruchu”. Za tym pojęciem kryje się czas spędzony na stronie oraz ilość odwiedzonych podstron. Kontrolować możesz również liczbę udostępnień treści pochodzących z mediów Twojej marki.

         Innym celem może być sprzedaż offline. Wtedy niestety jest nam trudniej wykazać mierzalne korzyści pochodzące z Twoich działań w mediach społecznościowych. Jednak istnieją sposoby, aby chociaż częściowo uzyskać informację na temat tego, czy Twoje działania są skuteczne, np. na podstawie monitoringu mediów. Współcześni klienci lubią chwalić się swoim zakupem, dzieląc się wrażeniami w mediach społecznościowych, szczególnie na Instagramie. W tym wypadku KPI będzie liczbą postów oraz zdjęć z produktem danej marki. Klienci często otagowują kanały marki lub meldują się w danej lokalizacji.

         Działając w mediach społecznościowych zawsze musisz brać pod uwagę dwa wskaźniki, czyli zasięg i zaangażowanie. Zasięgi mówią o tym do ilu i jakich odbiorców udało Ci się dotrzeć z treścią, a zaangażowanie wskazuje nam na to, ilu z tych użytkowników wykazało jakąkolwiek reakcję związaną z Twoim contentem. Rodzajów zasięgu jest kilka: zasięg bezpłatny, czyli organiczny, wirusowy (zdobyty) oraz płatny. Stosunek pomiędzy nimi zależy od tego jak bardzo interesujący content publikujesz, od Twojej strategii, a także od tego jaki budżet przeznaczasz na rozbudowywanie wpływów w mediach społecznościowych.

         Zaangażowanie w mediach społecznościowych, w zależności od tego na jakie medium patrzymy, bierze pod uwagę np. reakcje, komentarze, udostępnianie (Facebook), retweetowanie, favowanie i odpowiadanie (Twitter), a ta dodawanie ocen (YouTube). Dodatkowo każdy odzew może być widoczny przez innych użytkowników serwisów – jest to tak zwany potencjał wirusowy. Liczba zaangażowanych użytkowników, w porównaniu z całkowitą liczbą fanów zazwyczaj jest znacząco niższa. Nie oznacza to jednak, że marka działa źle. Zazwyczaj najbardziej interesującym contentem jest ten, który działa na emocje, ma zabawienie humorystyczne. Jednak należy pamiętać, że zaangażowanie nie jest jednoznacznie kojarzone z pozytywnymi reakcjami. Równie dobrze mogą to być komentarze krytyczne w stosunku do danej marki, negatywne reakcje oraz udostępnienia o charakterze ironicznym.

         Aby uświadomić sobie dlaczego pewne wskaźniki są takie, a nie inne warto przeanalizować dokładnie przesyłane przez nas treści – od rodzaju, czyli czy jest to zdjęcie, film, czy po prostu wpis tekstowy, ich długość, strona treściowa, użycie konkretnych słów oraz wyrazów. Dysponujemy wieloma narzędziami, które mogą nam po dokładnym określeniu przez nas np. tagów, pomóc określić  jakość publikowanych treści.

         Kolejnym ważnym aspektem do analizy są odbiorcy. Możemy ich sprawdzić pod względem demograficznym. Porównując z wybraną przez nas grupą docelową mamy szansę dowiedzieć się, czy dobraliśmy ją odpowiednio, czy pieniądze, które zainwestowaliśmy w promocję zostały dobrze wydane, czy raczej trzeba szukać innej drogi promocji. Ważną kwestią związaną z odbiorcami jest obsługa klienta. Co powinniśmy brać uwagę przy takiej analizie? Na pewno liczbę postów i komentarzy oraz wzmianek na temat marki, a do tego, czy zareagowała ona na te sygnały, a jeśli tak, to również w jakim czasie się to wydarzyło. Bardziej szczegółowo można badać ile reakcji dotyczyło reklamacji, jak zostały one rozpatrzone oraz zmiany wydźwięku wypowiedzi klientów.

         Dobierając wskaźniki należy pamiętać, że najważniejszy jest Twój cel marketingowy i odpowiednio dobrana pod niego strategia, która sugeruje nam jakie wskaźniki wybrać. Warto, aby działania  były mierzone odpowiednio szeroko, co da kompletny obraz Twojej kampanii.

https://Callpage.pl/blog/wskaźniki-markietingowe

https://Whysosocial.pl/2017/01/kpi-w-social-media.html

https://Lyrebird.pl/blog/pomiar-skutecznosci-w-social-media/

https://Sotrender.com/blog/pl/2014/11/mierzenie-social-media-2015