Jak zwiększyć zasięg, nie zwiększając wydatków?
Zasięg organiczny to kluczowy i podstawowy parametr brany pod uwagę przy planowaniu i promocji działań w mediach społecznościowych. Zawsze świadczy o jakości prowadzonych działań, ponieważ w całości pozyskiwany jest w wyniku naturalnego ruchu odbiorców, natomiast jest też mocno uzależniony od algorytmu Facebooka (tzw. Edge rank), według którego serwis określa, w jaki sposób i z jaką częstotliwością będzie wyświetlał treści. W ostatnim czasie algorytm ten dosyć mocno zmniejszył większość zasięgów organicznych publikacji, w konsekwencji niejako zmuszając marki do przeznaczania coraz większych budżetów na promocję postów. Czy istnieje sposób, który pozwoli osiągać wyższe zasięgi, bez konieczności wprowadzania wysokobudżetowych działań reklamowych?
Walka z algorytmem
Wielu marketerów próbuje znaleźć złoty środek – osiągnąć maksymalnie wysoki zasięg organiczny a dopiero w dalszych krokach uruchomić płatną promocję. Jest to o tyle bezpieczne rozwiązanie, że pozwala uniknąć utraty zasięgu organicznego po uruchomieniu płatnej promocji. Gdy reklama zostanie włączona za wcześnie, może dojść do sytuacji, w której zasięg organiczny będzie znacznie niższy niż w przypadku gdy płatna promocja nie jest włączona, a post wsparty budżetem reklamowym zostanie wyświetlony osobom, do których trafiłby nawet bez dodatkowego wsparcia mediowego. Istnieje kilka sposobów na uniknięcie straty zasięgu organicznego lub jego bezpłatną odbudowę. Warto jednak zaznaczyć, że metody, które sprawdzą się w przypadku jednej marki, u drugiej mogą nie zdać egzaminu. Kluczem do sukcesu działań zwiększających zasięg organiczny, jest nieustanna analiza reakcji grupy docelowej oraz odpowiednia optymalizacja działań. Dodatkowo warto również zwrócić uwagę na inny ważny aspekt: zaangażowanie. Publikując treści, które generują zaangażowanie, dajemy sygnał algorytmowi Facebooka, że są to treści godne uwagi i chętnie oglądane przez naszych fanów. Dzięki temu jednostkowy zasięg organiczny postu zwiększy się. Wynika to z faktu bardzo bliskiej korelacji zachodzącej między zaangażowaniem oraz zasięgiem postu. Poniżej przedstawiamy kilka rozwiązań, które pomogą skutecznie zwiększyć zasięg organiczny postów.
Content is a King
Sekret dobrej komunikacji tkwi w treści publikowanej na profilu. Bardzo istotne jest, aby była odpowiednio skonstruowana, zachęcała do wejścia z marką w interakcję. Komunikat powinien być wartościowy dla odbiorcy. Jeśli nadarzy się okazja warto zastosować zasadę Real Time Marketingu – publikacja kontekstowa, dopasowana do profilu i zachowana w jego tonie i stylu wypowiedzi, ale nawiązująca do wydarzenia spoza świata marki, korzystnie wpłynie na zwiększenie ilości interakcji. Dodatkowo RTM może zwiększyć szansę sprzedaży produktu lub usługi nawet o 20%. Innym bardzo ważnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę podczas tworzenia treści, jest poziom zaangażowania fanów, jaki chcemy osiągnąć. Reakcjami priorytetowymi powinny być komentarze i udostępnienia treści. Dlatego też warto zastosować format postu, który zachęci ludzi do wypowiadania się lub udostępniania komunikatu dalej. W tej roli świetnie sprawdzą się posty z materiałem filmowym, ankiety i głosowania, czy infografiki. Co ciekawe, format natywnego wideo jest obecnie promowany przez algorytm Facebooka i uzyskuje zdecydowanie lepsze zasięgi niż tradycyjny post z grafiką lub linkiem. A gdy oczekiwane komentarze pojawią się pod postem, należy w odpowiedni sposób moderować dyskusję, rozmawiać z fanami wczuwając się w ich sytuację, tak aby chcieli rozmawiać z marką. Dzięki temu post dotrze do szerszego grona odbiorców, a marka pozytywnie odebrana przez fanów.
Bądź wtedy, gdy Twoi fani
Dzięki statystykom dostępnym natywnie w zapleczu profilu na Facebooku, można określić szczegółowe parametry danych demograficznych danej grupy docelowej. Możliwa jest także weryfikacja godzin największej aktywności fanów. Dzięki temu, można dostosować czas publikacji postu do pory, w której najwięcej osób spośród grupy docelowej jest obecnych online. Dane te będą różne dla każdej branży i charakteru profilu. Nie wystarczy jednak publikować postu w godzinach największego ruchu fanów marki. Bardzo ważne jest również monitorowanie działań bezpośredniej konkurencji, której idealne godziny do publikowania postów przypadają w zbliżonym czasie. Kontrolując sytuację, najlepiej publikować w godzinach intensywniejszej aktywności fanów, jednak mając na uwadze działania konkurencji, tak by publikacje postów nie następowały w tej samej chwili.
Bez względu na to jakie działania odniosą skutek, warto zastanowić się, co jest tak naprawdę głównym celem komunikacji marki. Przemyślana strategia obecności marki w mediach społecznościowych, to podstawa wszelkich działań. Bez jasno wytyczonego planu komunikacji, ścieżek tematycznych, wyznaczonych mierzalnych, ambitnych ale równocześnie realnych do osiągnięcia celów komunikacji i dostosowania pod nie działań oraz optymalizacji, nawet największy zasięg nie sprawi, że komunikacja odniesie spodziewany efekt.