Jak zbierać leady na Facebooku?

Zacznijmy od definicji. W języku polskim ciężko znaleźć perfekcyjne tłumaczenie tego pojęcia, jednak można pokusić się o następujące wyjaśnienie. Lead to potencjalny klient, a konkretniej osoba, która wyraziła zainteresowanie produktem lub usługą Twojej firmy, podając w jakiś sposób swoje dane. W kontekście sprzedaży B2B leadem może być także informacja o firmie, nie musi to być osoba fizyczna. Na Facebooku leady możemy podzielić na dwa rodzaje. 

Leady bezpośrednie

Leady bezpośrednie generowane są przez udostępnianie contentu odsyłającego wprost do formularza w Twojej witrynie internetowej, w którym odwiedzający mogą zostawić informacje w zamian za „nagrodę” – czy to e-book, kupon, infografikę czy jakąkolwiek inną formę. Taki formularz powinien znajdować się na podstronie dedykowanej danej ofercie.

Leady pośrednie

Leady pośrednie generowane są za pomocą Facebooka na ścieżce prowadzącej do konwersji. Jeśli na przykład udostępnisz post z bloga z wezwaniem do działania odsyłającym do wpisu, działanie w początkowo w obrębie Facebooka pomoże odesłać użytkowników do strony docelowej.

Trzy sposoby na generowanie leadów dzięki Facebookowi

#1 Facebook lead ads

To pierwsze rozwiązanie, które przychodzi do głowy w tym kontekście. Jak sama nazwa wskazuje, jest to reklama, dzięki której możemy zdobyć kontakt do potencjalnego klienta. Jej zdecydowaną zaletą jest skrócenie tego procesu, ponieważ formularz na dane znajduje się wewnątrz serwisu i uzupełnia się automatycznie w oparciu o wiedzę z niego. Dzięki temu użytkownik może chętniej udostępnić swoje dane ponieważ nie musi podejmować trudu ich wpisania, a jedynie zgodzić się na ich przekazanie. Oczywiście jeśli sobie życzy, może je także edytować (np. podać inny adres e-mail niż ten zapisany na Facebooku). Żeby ustawić tego typu reklamę na etapie tworzenia nowej kampanii wybierz „Pozyskiwanie kontaktów” jako cel. Wszystkie kolejne etapy przejdź tak jak zazwyczaj. Następnie utwórz nowy formularz, klikając w przycisk o tej nazwie. Nadaj formularzowi odpowiednią nazwę (przy większej liczbie takich kampanii mogą się mylić bazy danych, dlatego warto intuicyjnie zapisać każdą z nich). Wybierz rodzaj formularza spomiędzy dwóch rodzajów: większy wolumen lub mocniejszy zamiar. Wprowadzenie nie jest wymagane, wydłuża ono proces o jeden krok, ale w niektórych przypadkach może okazać się bardzo pomocne. Może ono utwierdzić odbiorcę w przekonaniu, że warto powierzyć Ci swoje dane. Koniecznie treść wprowadzenie powinna różnić się od tej zawartej w poście. Następnie określ, jakie dane chcesz pozyskać. Czy będzie to e-mail, telefon, a może jeszcze coś innego? To zależy od Ciebie. Możesz także zadać dodatkowe pytania. Podlinkuj politykę prywatności oraz dodaj zgodę na przetwarzanie danych. Bez tego nie będziesz uprawniony do nawiązania kontaktu z użytkownikami. Masz możliwość dodania także innych zgód, jednak ogranicz je do koniecznego minimum, aby niepotrzebnie nie wydłużać ścieżki. W kolejnym kroku ustaw ekran z podziękowaniem. W tym miejscu dzielisz się „nagrodą” z odbiorcą. W zakładce ustawienia możesz określić język, który domyślnie skonfigurowany jest jako angielski. Ponadto zwróć uwagę na opcje udostępniania. Jeżeli nie chcesz, żeby reklama dotarła do kogokolwiek spoza targetowanej grupy docelowej, nie pozwól na jej podawanie dalej. 

#2 Wartościowy content w zamian za adres e-mail

Kolejnym sposobem na pozyskanie kontaktów na Facebooku jest zaoferowanie odbiorcom wysokiej jakości treści, którą prześlesz za pośrednictwem poczty elektronicznej. Najpopularniejszą formą są e-booki, ale równie dobrze może to być każda inna cyfrowa forma. Z racji rosnącej popularności video warto tworzyć także tego rodzaju „nagrody” dla fanów. Ciekawy content nie wystarczy jednak, aby zachęcić użytkowników do pozostawienia danych. Musisz “opakować” propozycję w atrakcyjny post. W tym celu przygotuj atrakcyjną grafikę lub animację. Masz do dyspozycji wiele programów graficzny, dzięki którym w kilka minut stworzysz odpowiednią kreację. Odeślij użytkowników do dedykowanego landing page’a, na którym znajdą wszystkie informacje oraz formularz do pozostawienia kontaktu. Jeśli wypróbujesz także sposób numer 1, po zakończeniu kampanii porównaj skuteczność obu rozwiązań. 

#3 Konkurs

Ten sposób może generować wartościowe leady, ponieważ użytkownicy muszą podjąć więcej działań związanych z wykonaniem zadania konkursowego. Nagroda powinna być wartościowa, proporcjonalna do wykonanego trudu, a jednocześnie opłacalna dla Ciebie. Najlepiej, aby była ściśle związana z Twoją marką. Dzięki temu zbierzesz leady osób zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami. Stwórz stronę dedykowaną konkursowi, a następnie rozpocznij kampanię promocyjną odsyłającą do niej. Na pierwszy rzut oka musi wyróżniać się reklama. Zatem odpowiednio zaprojektuj kreację reklamową. Określ odpowiednią grupę docelową, aby zwiększyć szanse na powodzenie akcji. 

Zbieranie leadów na Facebooku to bardzo efektywny sposób na wzrost sprzedaży. Wybierz najbardziej korzystne rozwiązanie dla Twojej marki, a najlepiej wypróbuj je wszystkie. Zawsze miej na uwadze wartość dodaną, którą proponujesz użytkownikowi w zamian za jego dane. Odpowiednio zachęcony konsument chętnie się nimi podzieli, a jeśli będzie zadowolony z „nagrody”, którą otrzyma, to z pewnością pozostanie z Tobą w kontakcie.