Jak wybrać influencera do współpracy?

Influencer marketing polega na współpracy z wpływową osobą (blogerem, vlogerem, cy ekspertem), która w ramach działań promocyjnych dzieli się swoją opinią o danej marce, produkcie, czy usłudze. Już „94 procent marketerów uważa go za skuteczny, a 86 procent z nich go używa”. Jest to zatem coraz bardziej popularna forma marketingu i na rynku zaistniało wiele osób, które nazwać można influencerami. Dlatego planując tego typu działania należy starannie wybrać kandydata, aby zwiększyć efektywność kampanii i zoptymalizować wydatki na nie przeznaczone. 

Od czego zacząć?

Zanim zabierzesz się za szukanie potencjalnych influencerów i kontaktowanie się z nimi poświęć trochę czasu na przemyślenie swoich działań. Opracuj strategię, dzięki której będziesz wiedział, kogo tak naprawdę potrzebujesz do zwiększenia efektywności kampanii. Na tym etapie opisz swoją markę z uwzględnieniem jej misji; określ cele, jakie ma spełnić kampania z udziałem influencerów; zdefiniuj grupę docelową oraz wyznacz budżet. Nawet jeśli wydaje Ci się, że wiesz to wszystko to spisz wszystkie wnioski tak, aby w trakcie całego procesu można było do nich wrócić. Dzięki temu będziesz miał jasny obraz potrzeb Twojej marki i poszukiwania idealnego influencera będzie jeszcze bardziej wydajne. Im dokładniej sprecyzujesz wszystkie wymienione kwestie, tym łatwiej będzie Ci dobrać odpowiedniego twórcę. 

Gdzie szukać influencerów?

Kiedy już wiesz, czego oczekujesz od współpracy, możesz przystąpić do porządnego researchu. Istnieje wiele źródeł, z których możesz czerpać wiedzę na temat influencerów. Najłatwiejszym z nich jest skorzystanie z dedykowanej do tego celu platformy (np. WhitePress, ReachaBlogger, Influ, InstaBrand, SnapStars, czy też SocialNation). Innym sposobem jest monitoring mediów, który pokaże kto wypowiada się na tematy związane z Twoją marką. Przejrzyj rankingi i raporty, które zawierają statystyki dotyczące influencerów z podziałem na branże. Zwróć uwagę na laureatów konkursów typu Gala Twórców, z pewnością dotrzesz dzięki temu do wybitnych osób. Branżowe wydarzenia stanowią świetną okazję do poznania influencerów, więc jeśli masz okazję – koniecznie się wybierz. Najprostsze rozwiązania czasami są najlepszy, czyli przeszukaj Google wpisując odpowiednie frazy, np. bloger parentingowy. Przeglądając konta na Instagramie serwis podpowiada podobne profile – zerknij na nie, a może dostrzeżesz kogoś, kto odpowiadałby Ci do współpracy. Wykorzystaj doświadczenie i wiedzę kolegów po fachu, zadając pytanie na adekwatnej grupie na Facebooku. Dokładny research powinien skutkować kilkoma kandydatami do współpracy, których w następnym etapie będziesz musiał porównać. 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze influencera?

Istnieje szereg zmiennych, które musisz przeanalizować zanim podejmiesz decyzję. Stwórz listę kryteriów, które uwzględnisz przy wyborze. Zaprojektuj przejrzystą tabelę, w której umieścisz wszystkie dane. Pamiętaj, jest to decyzja służbowa, a nie prywatna. Dlatego musisz sprawić, aby cały proces był jak najbardziej profesjonalny i żeby Twoje personalne odczucia nie grały tutaj roli.

Jakie dane zebrać?

* Przede wszystkim porównaj zasięg. Jak duża jest publiczność danego influencera?

  • Grupa docelowa, czyli kto dokładnie będzie odbiorcą Twojej kampanii i czy pokrywa się z Twoimi założeniami. Zainteresowania odbiorców poznasz dzięki specjalnym narzędziom, np. Sotrender. 
  • Ile kampanii dany influencer już przeprowadził? Jeśli wiele oznacza to, że jest w tym dobry, ale także to, że może być już bardzo wyeksploatowany i kojarzony z innymi markami.
  • W jakich rodzajach kampanii brali wcześniej udział? Jako pojedynczy influencer lub jako jeden z wielu?
  • Z jakimi markami poprzednio współpracowali? Czy były to wielkie korporacje, czy małe, lokalne biznesy? Zwróć uwagę, czy nie występuje konflikt interesów i czy dana osoba nie jest kojarzona z Twoją konkurencją. 
  • Jak wyglądała współpraca między marką i influencerem? Ile postów zostało opublikowanych i promowanych? Jak wyglądało zakończenie współpracy?
  • Jakim językiem operują? Czy styl wypowiedzi pasuje do Twojego?
  • Czy influencer jest osobą medialną? Czy jest znany w środowisku? Czy pojawia się na wydarzeniach branżowych w roli prelegenta? Jak jest postrzegany przez media? Jego wizerunek będzie miał znaczny wpływ na wizerunek Twojej marki po zawarciu współpracy. 
  • Porównaj, jakie miejsca zajmują w rankingach infuencerów. Oczywiście listy najlepszych twórców mogą nie być w pełni obiektywne, ale wciąż mogą okazać się pomocne. 

Wybór influencera to poważna decyzja, w końcu chodzi nie tylko o inwestycję pieniędzy, ale na szali stawiasz także reputację swojej marki. Jeśli postąpisz według przedstawionej wyżej procedury, zminimalizujesz ryzyko niepowodzenia. Influencer marketing może być punktem zwrotnym w Twoich działaniach oraz dobrą zabawą. Udanej współpracy!