25 lutego 2020

Jak tworzyć harmonogram do Social Media

Stworzenie planu i harmonogramu w mediach społecznościowych wiąże się
z przygotowaniem odpowiedniego, często długiego researchu, ale skutkuje zaoszczędzeniem czasu. Regularne udostępnianie treści sprawia, że nie musimy codziennie zastanawiać się jaki post umieścimy na następny dzień, a dzięki naszej systematyczności przywiązujemy do siebie odbiorców i mamy spokojniejszą głowę. 

Planowanie treści daje nam również możliwość mierzenia efektów naszych postów, robienia testów, czy dany post został udostępniony w odpowiednim czasie. Dlatego zawsze publikując swoje posty pamiętaj o grupie docelowej i założonych przez siebie celach.  

Pamiętając o tym, o czym wspomniałam we wstępie przygotowałam dla Ciebie punkty, które pomogą Ci w tworzeniu harmonogramu publikacji postów w mediach społecznościowych. 

  • Znajdź swoją grupę docelową 

Zanim rozpoczniesz planowanie przygotowanych treści zastanów się kto jest Twoją grupą docelową, do kogo chcesz kierować swoje słowa. Jest to reguła często zapominana, a najważniejsza. Zastanów się czy chcesz dotrzeć do młodych mam, rodziców, biznesmenów czy dużych firm korporacyjnych. 

Przechodząc dalej. Jeżeli posiadasz już swoją grupę docelową, wyznacz sobie cel, do którego będziesz dążyć, ponieważ to on jest dla Ciebie wyznacznikiem przy tworzeniu treści i tematów, na których będziesz się skupiać. Pamiętaj! Wyznacz cel/e, które jesteś w stanie zrealizować. Jeżeli zależy Ci na uzyskaniu nowych użytkowników czy klientów, to zwróć uwagę na statystyki i dane, które pokażą i tygodniowy czy roczny przyrost na Twojej stronie czy fanpage’u (czas zależy od Ciebie). 

  • Prześledź swoje treści i materiały

To jest odpowiedni moment na prześledzenie, czy Twoje posty cieszą się popularnością. Może zdarzyć się tak, że pewnie treści nie trafiają do Twoich odbiorców a tworzenie ich zajmuje Ci dużo czasu, który mogłabyś poświęcić na przydatniejszy content. Nie bój się jednak podejmować ryzyka i testować swoich treści i odbiorców. Nie trać przy tym wiary i werwy. Może się zdarzyć tak, że pomysł, który wydawał Ci się bardzo dobry okaże się dużym niepowodzeniem. I właśnie to doświadczenie będzie dla Ciebie znakiem, że może powinieneś zmienić treść, zaprzestać publikacji tego typu contentu, lub zmienić czas, w którym go wypuszczasz. 

Zwróć również uwagę na to czego potrzebują Twoi odbiorcy. Wyślij im ankietę, zadaj pytanie na swoim fanpag’u, pokaż im, że ich słuchasz , że ich zdanie i potrzeby są dla Ciebie ważne. 

Pomocnymi narzędziami do śledzenia treści i mierzenia swoich wyników jest np. Google Analitycs, ale również platforma jak Sotrender, która pozwala Ci analizować swoje treści w mediach społecznościowych, zwracając uwagę na potrzeby Twoich odbiorców, zasięg i zaangażowane. 

A jeżeli nie masz tzw. „weny”, warto od czasu do czasu sprawdzić co Twoi odbiorcy (ale również ludzie na całym świecie) poszukują w mediach społecznościowych. Narzędziem, które Ci w tym pomoże jest Google Trends. 

  • Jaki jest Twój cel?

Wspominałam o tym już wcześniej, ale cel zasługuje na swój osobny akapit, bo to właśnie cel jest Twój głównym tematem, do którego dążysz. No właśnie? Co jest Twoim celem?

– Pozyskanie nowych odbiorców

– Zwiększenie ruchu na stronie 

– Pozyskanie i zebranie nowych adresów e-mail do swojej bazy

Zrób swoją listę, zastanów się czy cele są mierzalne i osiągalne i potem postaraj się je osiągnąć. 

  • Nie atakuj swoich odbiorców

Żyjąc w świecie atakujących nas reklam, trudno jest oddzielić dobry post od zwykłej, nachalnej sprzedaży. Publikując swoje materiały pamiętaj o trzech najważniejszych punktach:

– Dokładnie sprawdź co publikujesz (warto jest publikować posty viralowe, które Twoi odbiorcy będą publikować u siebie na profilu – dzięki temu zwiększysz swój zasięg i wiarygodność. 

– Zaprezentuj swój produkt

– Zdobądź zainteresowanie odbiorców 

Realizując te punkty, Twoi odbiorcy przywiążą się do Ciebie, Twojej marki i zostaną
z Tobą na dłużej. 

  • Zaplanuj swoje wpisy 

Przy planowaniu harmonogramu publikowanych postów, warto jest zapoznać się z istniejącymi na rynku pomocami. Poniżej przygotowałam dla Ciebie darmowe narzędzia, które przy Twojej małej interakcji, opublikują za Ciebie zaplanowane posty. 

Buffer

Jest to narzędzie, które pozwala Ci zarządzać swoimi profilami z jednego konta. Dzięki temu w swoim Panelu możesz zaplanować posty, które chcesz umieścić na Facebooku, Instagramie czy Twitterze z dokładną godziną. 

Hootsuite

To narzędzie oprócz monitorowania aktywności Twoich postów w mediach społecznościowych, również daje możliwość planowania wpisów. Możesz przetestować wersję darmową, która daje możliwość planowania postów na 3 profilach.

Postify

Polski produkt, który oferuje Ci planowanie postów aż na pięciu różnych kontach. Dodatkowo pomaga Ci wyszukać najpopularniejsze tematy. 

  • Jak często publikować w mediach społecznościowych 

Jeżeli czekasz na konkretną odpowiedź, to niestety muszę Cię zawieźć, bo takiej dla Ciebie nie mam. Nie można powiedzieć, która godzina czy dzień jest idealny, ponieważ na to wpływa wiele czynników. Pierwszym z nich jest Twoja grupa docelowa, do której chcesz dotrzeć. 

Kolejnym ważnym czynnikiem są święta i wszystkie inne wydarzenia. Należy to brać pod uwagę również w kwestiach promocyjnych. Np. Gdy obowiązuje Black Friday, warto abyś również nagrodził swoich klientów czy użytkowników i dał im jakąś zniżkę czy prezent. 

  • Jak dotrzesz do swoich odbiorców 

W ostatnim akapicie chciałam skupić się na platformach, na których dzielisz się swoimi postami. Ważną rzeczą jest to, aby dokładnie zaplanować swoje posty i styl, który chcesz używać. Założenie konta na Instagramie czy Twitterze jest bardzo proste, umieszczenie tam Twojego loga jeszcze łatwiejsze, ale pamiętaj, że te strony muszą żyć. Jeżeli będziesz publikować coś bardzo rzadko, Twoi odbiorcy o Tobie zapomną. 

Dokładnie przemyśl, który kanał będzie dla Twoich odbiorców motywacją, a na którym skupisz całą sprzedaż (oczywiście to się nie musi wykluczać i możesz to połączyć). 

Poniżej przygotowałam dla Ciebie moje sugestię publikowania postów na różnych platformach:

FACEBOOK ( 1 lub 2 posty dziennie każdego dnia)

INSTAGRAM ( 1 lub 2 posty dziennie każdego dnia) oraz Instastories, które najepiej publikować codziennie 

LINKEDIN (1 post codziennie)

Przy tworzeniu harmonogramu należy pamiętać, że media społecznościowe to bardzo dynamiczne medium, które należy uważnie obserwować.