Jak przygotować dobry content?

Tworzenie treści to jedna z najważniejszych części wielu strategii marketingowych. Co zrobić, by ten proces był nie tylko łatwy i przyjemny, ale i przynosił oczekiwane efekty? 

Mistrzem tworzenia treści nie można stać się z dnia na dzień – aby doskonalić swoje umiejętności, trzeba ćwiczyć, pisać i redystrybuować. Przedstawiamy kilka porad, które warto wcielić w życie przy tworzeniu treści i strategii contentowej. Pamiętaj jednak, że to jedynie wskazówki, które mogą Ci pomóc, ale nie utworzą treści za Ciebie!

Liczy się research (i słowa kluczowe)

Przygotuj się na sporą pracę koncepcyjną i techniczną, jeszcze zanim zaczniesz produkcję treści. Zaplanuj prace przygotowawcze i zbierz potrzebne materiały, które mogą pomóc Ci w napisaniu możliwie najlepszej treści. Nie bój się szukać pomocy w materiałach zewnętrznych – mogą być świetnymi źródłami inspiracji. Przygotuj harmonogram pracy nad projektem: etapy researchu, daty zatwierdzenia artykułów i publikacji, daty zapewnienia materiałów dodatkowych (na przykład wypowiedzi do wywiadu) i wstępny schemat redystrybucji. To pozwoli Ci trzymać pracę nad tekstem w ryzach.

Ważne są także słowa kluczowe – o ile odchodzi się od praktyki przeładowania tekstu słowami kluczowymi, o tyle popularne “keywords” są nadal ważne i wpływają na pozycjonowanie nawet mniejszych podmiotów. Słowa kluczowe są swoistymi drogowskazami dla marki i dla odbiorcy treści.

Ustal cel i grupę docelową treści

Pisanie dla wszystkich to pisanie dla nikogo. Zanim rozpoczniesz pracę nad tekstem, zastanów się, co chcesz dzięki niemu osiągnąć i do kogo dotrzeć? Kto może być idealnym odbiorcą Twoich treści? Co powinien zrobić po przeczytaniu? Wyznacz sobie punkty, do których odbiorca może się odwołać i pomyśl nad wezwaniem do działania (czy odbiorca ma zakupić usługę? zapoznać się z ofertą? odwiedzić stronę internetową? zadzwonić i umówić wizytę?), które będzie przyświecało Ci przez cały proces tworzenia treści. Wiedząc, do kogo kierujesz daną część contentu, łatwiej będzie Ci dobierać terminy, słownictwo, konstrukcje gramatyczne czy nagłówki.

Przygotuj schemat i podział tekstu

Przygotowanie planu samego tekstu może Ci pomóc w jego pisaniu. Ustal liczbę i treść nagłówków, podziel akapity, przypisy, materiały zewnętrzne, zaplanuj miejsce na ewentualne materiały graficzne. Do każdego śródtytułu możesz przygotować specjalną mini-listę punktów z zagadnieniami, które w danym miejscu chcesz poruszyć. W ten sposób nie tylko łatwiej Ci będzie przejść przez proces pisania tekstu, ale dodatkowo będziesz mieć pewność, że niczego nie przeoczysz. Mogą w tym pomóc narzędzia contentowe.

Pomyśl o redystrybucji

Przygotowanie dobrego contentu to tylko połowa drogi. Drugą połową jest odpowiednia redystrybucja napisanych treści. Jeśli nie będą odpowiednio promowane i nie dotrą do grup docelowych, mogą zginąć w czeluściach Internetu.

Content wspaniale promuje się w mediach społecznościowych w różnej postaci: jako link, ale i materiał zdjęciowy, galeria, video, e-book, checklista czy animacja. Możliwości redystrybucji jest tak wiele, że marketingowym grzechem jest… nie spróbować wykorzystać ich wszystkich. Testowanie miejsc na redystrybucję pozwala na optymalizację procesu, sprawdzenie, które z miejsc działa najlepiej i skoncentrowanie się na działalności w jednym z nich.

Jeżeli nie czujesz się na siłach, by regularnie przygotowywać wysokiej jakości content, zleć to zadanie profesjonalnym serwisom lub zatrudnij osobę dedykowaną do działań contentowych. Warto zadbać o swoją strategię content marketingową, gdyż może przynieść marce największe korzyści oraz przedstawić ją w profesjonalnym i eksperckim świetle.