25 lutego 2020

Jak promować trudne branże w Social Mediach

W mediach społecznościowych obecne są tak różne i odległe branże, że zazwyczaj przestaje nas dziwić ich obecność. Jednak sama obecność nie jest tutaj wystarczająca. Wiele branży uchodzi za trudne w promowaniu w Social Mediach, dlatego ich kampanie oraz strategie dla nich należy analizować jeszcze dogłębniej, niż w wypadku marek, dla których platformy społecznościowe są naturalnym środowiskiem. Jak radzić sobie z promocją brandu reprezentującego dziedzinę, która nie jest oczywista i zazwyczaj jej grupa docelowa nie jest tak wielka jak standardowych marek?

             Podstawą jest dokładny research całej branży, z której markę chcemy promować. Dokładne wiedza na ten temat zdecydowanie pomoże nam w ustaleniu grupy, do której chcemy trafić, a także w ustaleniu całej komunikacji w Social Mediach oraz potencjału społecznościowego Twojej marki. Znajomość pojęć oraz dokładnej specyfiki pozwoli nam na postawienie promowanej marki w miejscu lidera. Ważne jest również przeprowadzenie dokładnej analizy konkurencji, z której możemy czerpać inspiracje, wiedzę oraz dobre i złe praktyki. Poza tym będziemy mogli sprawdzić co jeszcze nie zostało wykorzystane i samemu wprowadzić to do komunikacji.

             Jeśli do tej pory Twoja marka nie prowadziła sprzedaży w Internecie, należy to jak najszybciej zmienić. Współcześnie opcja „mieć i być” jest najważniejsza dla klientów. Branża ecommerce rozwija się niezwykle szybko i obecnie zdecydowanie łatwiej jest ludziom żyjącym w codziennym pędzie usiąść przed komputerem i wybrać interesujący produkt lub przejrzeć katalog na smartphonie i dodać go do koszyka. Taka sprzedaż, szczególnie w wypadku produktów bardzo oryginalnych powinna być wsparta mocną kampanią promocyjną.

             Po zapoznaniu się ze specyfiką branży ważne jest, aby odpowiednio dobrać kanały komunikacyjne, które przyniosą nam wymierne korzyści. Nie wszystkie media społecznościowe nadają się do promocji wszystkich marek. Musisz dokładnie określić, które wpłyną realnie na Twój zysk, a które nie i kampanie na nich mogą być tylko stratą finansową dla Twojej firmy. W trudnych branżach nie ma miejsca na działanie „na ślepo”. Regularnie reaguj na insighty, które otrzymujesz i staraj się tak dopracować strategię oraz cele, aby jak najlepiej wykorzystać możliwości, które niosą Social Media. Nie zapominaj również o innych dziedzinach marketingu jak marketing szeptany, różne gałęzie Public Relations, Media Relations oraz SEO, a także działania offline.

             Działając w Internecie pamiętaj, że najważniejszy jest Twój potencjalny klient, odbiorca, który musi poczuć więź z daną marką. Budowa wartościowej, dobrej relacji z użytkownikami, powinna prowadzić do wzrostu sprzedaży produktów. Jednak, aby taki dialog odniósł sukces należy być dobrze przygotowanym do kontaktu i strategicznie przemyśleć wszelkie możliwości, które mogą nas spotkać przy promocji. Sprawny, komunikatywny i znający się na branży moderator, będzie jednym z najważniejszych punktów podczas dyskusji z potencjalnym nabywcą Twoich dóbr i usług. Klient oczekiwać może ze strony marki porady, zrozumienia jego problemów oraz propozycji najlepszego rozwiązania. Im komunikacja będzie oparta na treściach, które niosą za sobą wiele wartości merytorycznych. Trzeba też przygotować się na konfrontację, z trudnym klientem, z którym batalia może być niezwykle trudna do przeprowadzenia. Niekiedy użytkownik nie chce uzyskać odpowiedzi, ale po prostu chce wyrazić swoje niezadowolenie i niezadowolonym pozostać. Jednak jeśli klient naprawdę chce uzyskać poradę, kanały społecznościowe mogą być świetną drogą, do nawiązania ścisłej więzi. Tym samym korzyści odnoszą obie strony – użytkownik jest zadowolony, iż otrzymał odpowiedź w formie kompleksowej porady, która pomoże mu zrealizować plan związany z nabytym produktem bądź usługą, a marka zyskuje wizerunek profesjonalnego brandu, który odpowiada na aktualne potrzeby klienta, a także zwiększa szansę na kolejne zakupy danego klienta oraz osób, z którymi podzieli się swoich zadowoleniem.

             Planując komunikację w mediach społecznościowych należy pamiętać o tym, iż użytkownicy korzystają również (jeżeli nie przede wszystkim) z urządzeń mobilnych. Ustalanie komunikacji pod tym względem pozwala na wykorzystanie atrakcyjnych form promocji, które sprzedają się tylko i wyłącznie na smartphonach oraz innego tego typu urządzeniach.

             Komunikacja trudnych marek nie jest łatwym do zgryzienia tematem, jednakże gra jest warta świeczki. Dobrze prowadzona kampania w mediach społecznościowych może uczynić Twoją markę bardziej ludzką, przez co nawet najbardziej wymagająca i hermetyczna branża staje się atrakcyjna dla klienta i kontakt z nią przestaje być smutnym przymusem. Pomaga myślenie kompleksowe, dokładne ustalenie celu, strategii oraz grupy docelowej. Jednak najważniejsze jest dokładnie poznanie branży promowanej marki i poznać język klienta.