6 zasad projektowania materiałów reklamowych

Projektowanie materiałów marketingowych samo w sobie nie jest prostym zadaniem. Przekaz musi być jasny, konkretny i w prosty sposób przedstawiać nie tylko Twoją ofertę, ale przede wszystkim wartość dla konsumenta.
Materiałem marketingowym może być plakat, baner czy ulotka, ale także formy promocji w internecie – reklamy w mediach społecznościowych, cover photo czy kampanie Ads. Jak projektować kreacje marketingowe tak, by przyciągały uwagę grupy docelowej i działały na odbiorców w pożądany sposób?

Pamiętaj o jasnym przekazie

Nie ma nic gorszego niż przekaz marketingowy pozbawiony jakości, a przeładowany treścią, która nie jest transparentna dla odbiorcy.  Ile ulotek w życiu trzymałeś, i ile z nich tak naprawdę zwróciło Twoją uwagę?

W dobie przeładowania informacjami nie zapominaj o tym, że ulotka ma jedynie zachęcać do zgłębienia Twojej oferty – nie przedstawiać wszystkiego, co możesz oferować w ramach swoich usług. Daj swoim odbiorcom szansę na sprawdzenie wszystkich informacji, przy jednoczesnym zachowaniu maksimum informacji, która ich nie przytłoczy.

Ważna jest estetyka

Staraj się nie krzyczeć przez swoją ulotkę. O ile kiedyś używanie CAPS LOCK i intensywnych kolorów było popularne i przynosiło efekty, o tyle dzisiaj odbiorcy wyczuleni są na nachalne treści reklamowe.

Postaw na estetykę swoich kreacji, trzymaj się jasnych połączeń kolorystycznych i wyróżnij tylko wezwanie do działania (call to action) – niezależnie od tego, czy to materiał przeznaczony do dystrybucji internetowej, czy ulotka, która będzie drukowana i dystrybuowana w wielu punktach.

Pamiętaj o tym, by Twój materiał nie był przeładowany treścią, odnieś zainteresowanych do bezpośredniego kontaktu (telefon, adres, profile w mediach społecznościowych) i staraj się utrzymać estetykę w ryzach.

Liczy się spójność

Trzymaj się utartych wzorców kolorystycznych. Jeśli projekt Twojej strony internetowej utrzymany jest w błękicie i bieli, dobrze trzymać się podo

bnych kolorów w materiałach marketingowych. To buduje obraz Twojej marki w świadomości odbiorców. Coca-Cola zrobiła to chociażby z kolorem czerwonym, Fanta – z pomarańczowym a Heineken z zielonym. Nawet jeśli Twój brand nie jest aż tak rozpoznawalny, spójność kolorystyczna, a także spójność pod względem użytych czcionek czy obrazów, pomoże mu w uzyskaniu wyższego brand awareness.

Nie musisz mieć brand booka i określonych typów czcionek, których możesz używać tylko w wybranych sytuacjach – jeśli wszystko będzie ze sobą współgrało.

Wezwij do działania

Co ma komunikować Twój materiał marketingowy i jaką reakcję chcesz wzbudzić u swojego odbiorcy? To ważne pytania, na które powinieneś odpowiedzieć jeszcze przed rozpoczęciem projektowania kreacji. Wezwanie do działania powinno być jasne: „umów się na wizytę!”, „zapisz się!”, „zadzwoń”, a za takim komunikatem powinna stać wyraźna wartość dla odbiorcy.

Kreacja bez CTA (z angielskiego – call to action – wezwanie do działania) narażona jest na mniejsze współczynniki konwersji i oddziaływanie marketingowe. Takie wezwanie może także nakierunkować odbiorcę na wybraną akcję i obudzić w nim potrzeby, których nie miał wcześniej.

Zaproponuj rabat (jako wsparcie dla analityki)

Materiały marketingowe publikowane w Internecie pozwalają na łatwiejsze liczenie konwersji dzięki wynikom dostarczanym chociażby z Google Analytics. Jak liczyć konwersję z promocji w offline? Istnieje kilka sposobów, które możesz wypróbować, ale najbardziej skutecznym jest dostarczenie specjalnej wartości dla osób zaznajamiających się z Twoją ofertą.

Możesz zaproponować im specjalny kod rabatowy (który dystrybuowany będzie jedynie w wybranym przez Ciebie kanale), zniżkę na hasło podane w kampanii, poście lub na ulotce lub gratis do odebrania po okazaniu ulotki. Tym sposobem mierzenie konwersji może być jeszcze bardziej precyzyjne, a potencjalni klienci bardziej skoży do przetestowania Twoich usług.

Działaj niestandardowo!

Czasy nudnych i wyglądających podobnie materiałów marketingowych już się skończyły. Teraz, aby zostać zauważonym, musisz się wyróżnić. Pomyśl o niestandardowym wykorzystaniu działań promocyjnych – w internecie może być to video czy format Kanwy na Facebooku – czasochłonny, ale niezwykle spektakularny. Wersja offline może opierać się na ulotkach niestandardowego rozmiaru, formach składanych czy interaktywnych posterach lub city lightach. Im bardziej niestandardową formę obierze Twoja promocja, tym lepiej – aby uzyskać całkowitą uwagę Twoich odbiorców, musisz ich zaskoczyć. Projektowanie materiałów promocyjnych to świetna zabawa, która może przynieść  wymierne rezultaty!

Projektowanie materiałów promocyjnych to świetna zabawa, która może przynieść  wymierne rezultaty!