25 lutego 2020

Jak poznać grupę docelową?

W marketingu grupa docelowa oznacza profil osób, do których skierowany jest komunikat reklamowy lub produkt. Określenie grupy docelowej i zrozumienie jej charakterystyki oraz potrzeb są jednym z najbardziej kluczowych zadań stojącymi przed marketerem. Od tego też powinieneś zacząć pracę nad strategią marketingową. Dzięki temu dowiesz się, w jaki sposób formułować swoje komunikaty, ponieważ będziesz wiedział do kogo mówisz. 

Podczas całego procesu zwróć uwagę, aby nie popełnić najczęstszych błędów, np. aby nie określić zbyt szerokiej grupy docelowej (czyli nie wystarczy powiedzieć, że właściwie stanowią ją wszyscy, którzy potencjalnie byliby zainteresowani naszym produktem – taka informacja nic nie wnosi). Zbyt duża ilość szczegółowych grup docelowych także może utrudnić zaprojektowanie efektywnej strategii, ponieważ zbyt mało osób będzie spełniało dane kryteria i działania skierowane do tej grupy mogą okazać się nierentowne. Koniecznie zachowaj obiektywizm przy wyznaczaniu swojej grupy docelowej. Jeśli nie jesteś pewien, czy dasz radę oddzielić myślenia życzeniowego od stanu faktycznego, poproś o pomoc kogoś kto będzie wstanie spojrzeć na te kwestie z dystansem (współpracowników lub zewnętrzną agencję).

Jak określić grupę docelową?

Identyfikacja grupy docelowej może być nie lada wyzwaniem. Na szczęście z pomocą przychodzi zestaw sposobów, które ułatwi Ci osiągnięcie celu. Wybraliśmy kilka najbardziej według nas skutecznych:

Wywiad z klientami

Czasami najprostsze rozwiązania są najtrudniejsze do zauważenia. Po prostu porozmawiaj ze swoimi klientami. Jeśli masz możliwość, zrób to osobiście, dzięki temu zbierzesz najlepsze odpowiedzi. Jeśli jednak jest to niemożliwe, zaprojektuj ankiety internetowe. Możesz to zrobić bardzo szybko używając formularza od Google lub bardziej zaawansowanego narzędzia – Typeform. Zapytaj o to, co najbardziej cenią w Twojej marce, oraz co mógłbyś poprawić. 

Facebook Audience Insights

To funkcja, którą znajdziesz w menedżerze reklam. Podając podstawowe informacje o swojej grupie (np. wiek, płeć, zainteresowania) dowiesz się, jakie są ulubione strony Twoich odbiorców. Przejrzyj te strony, zobacz jak się komunikują, jakiego języka używają, jaki typ postów stosują. Zainspiruj się najlepszymi, aby lepiej dotrzeć do swojej grupy docelowej. 

Raporty

Wiele podmiotów oferuje raporty marketingowe, część z nich jest darmowych. Na przykład Sotrender oferuje raporty trendów, dzięki którym będziesz na bieżąco. Możesz także zlecić przeprowadzenie badań marketingowych dedykowanym centrom badawczym. Jest to wyjście kosztowne, ale dużym korporacjom zdecydowanie może wyjść na dobre. Jeśli nie dysponujesz wystarczającym budżetem możesz także śledzić ich blogi, na których często publikują raporty na wybrane tematy. Może akurat w nich znajdziesz przydatne dla siebie informacje. 

Google Adwords Display Planner

Wprawdzie narzędzie zostało zaprojektowane do planowania kampanii remarketingowych, ale możesz je także wykorzystać w innych celach. Dzięki niemu dowiesz się, jakie strony odwiedzają Twoi klienci. Prawdopodobnie znasz kilka najważniejszych portali, które dotyczą Twojej branży, jednak to narzędzie odsłoni przed Tobą znacznie więcej. Szczególnie przydatne mogą być informacje o stronach, które nie dotyczą bezpośrednio tematyki Twojej marki. 

keyword.io

Wypróbuj, aby dowiedzieć się co wpisują użytkownicy sieci w wyszukiwarkę Google, YouTube, Amazon, Bing, Yandex, Wikipedia, Ebay, Alibaba, Playstore, Fiverr, Fotolia oraz Ponds. To narzędzie umożliwi Ci zebranie słów kluczowych używanych przez Twoją grupę docelową.  Koniecznie wykorzystaj tą wiedzę we wszelkich działaniach content marketingowych. 

 Nakreśl portret Twojego klienta

Jeśli zdobędziesz już całą możliwą wiedzę na temat grupy docelowej Twojej marki stwórz personę, czyli idealny profil swojego odbiorcy. Zawsze kierujesz swój komunikat do człowieka, nawet jeśli swoje działania marketingowe określasz jako B2B, decyzję zawsze podejmuje człowiek. Możesz określić kilka takich profili, aby scharakteryzować zróżnicowanych odbiorców. Zwykle optymalnie jest sporządzić 3 persony. 

Aby zbudować persony odpowiedz na kilka pytań, bazując na wiedzy pozyskanej w poprzednim etapie pracy nad zagadnieniem grupy docelowej Twojej strategii:

Jakie są dane demograficzne Twojego odbiorcy?

Co robi? Gdzie pracuje? A może studiuje?

Jak wygląda jego codzienne życie? Co należy do jego rutyny?

Jakie ma problemy, na które Ty znasz rozwiązanie? Jak produkty Twojej marki mogą mu pomóc?

Jakie wartości wyznaje? Jakie są jego motywacje do zakupu danych produktów?

Czego obawia się Twój klient? Co może sprawić, że podejmie decyzję zakupową?

Co dalej?

Kiedy przygotujesz szczegółowe persony możesz zacząć myśleć o następnym wyzwaniu, czyli zaprojektowaniu strategii. Punktem wyjścia musi być Twój klient, jego charakterystyka i potrzeby. Musisz być świadomy czego dokładnie oczekuje od Ciebie klient i jak powinieneś mu to dostarczyć. Teraz zaplanowanie działań marketingowych nie tylko będzie łatwiejsze, ale przede wszystkim będą one miały większe szanse powodzenia. Do dzieła!