Jak pisać teksty na bloga

W celu tworzenia zachęcającego do czytania i angażującego contentu na blogu warto poznać kilka zabiegów, które pozwolą Ci na rozwój Twojej strony. Niezależnie od tego czy posiadasz już bloga czy dopiero planujesz go założyć, czy jest to blog firmowy, czy osobisty, poniżej dowiesz się o kilku sztuczkach, które możesz wykorzystać, aby w pełni cieszyć się z blogowania i publikować atrakcyjne treści i interesujący sposób.

Treści generują ruch, dlatego też przy prowadzeniu swojej firmy warto jest zainwestować w prowadzenie bloga. W takim miejscu można umieszczać artykuły związane z tematyką branży, wszelkiego rodzaju porady, które mogą czytelnikowi przynieść naukę oraz inspirację. Tego typu content nie tylko pomaga utrzymać obecnego już klienta przy sobie, ale pozwala również na nabycie nowego, w tym przyciągnięcie potencjalnych odbiorców od konkurencji, która być może nie korzysta jeszcze z funkcji bloga i nie publikuje artykułów eksperckich. Udostępnianie takich treści pomaga budować u czytelnika poczucie, że Twoje firma jest profesjonalna i troszczy się o swoich klientów.

Po pierwsze – pisz po polsku. A tak naprawdę mamy na myśli, abyś pisał w języku, w którym chcesz, ale komunikuj się słownictwem dopasowanym do Twojej grupy docelowej. Jeśli Twój blog jest skierowany do specjalistów z branży – używaj języka specjalistycznego. Jeżeli Twoja grupa jest szersza i Twój blog ma trafiać również do amatorów bądź początkujących staraj się uprościć swój język. Wówczas będzie większa szansa na to, że na stałe przyciągniesz do siebie odbiorców.

Działania na blogu powinno być sfocusowanie się na wartościowe treści. Dla odbiorcy istotny jest temat, sposób pisania, ale także forma w jakiej dany temat zostanie przedstawiony zarówno pod względem tekstowym jak i graficznym. Ważne jest, aby swoją pracę gruntownie sprawdzić pod względem ortograficznym, stylistycznym, a także interpunkcyjnym. Warto stawiać na oryginalne tematy, które skłonią Twoich odbiorców do dyskusji. Staraj się również wykorzystywać chwytliwe tytuły i nagłówki, które od razu zainteresują Twojego czytelnika. Konstrukcja tekstu jest niezwykle istotna dla czytelnika, który prawdopodobnie nawet nie zdaje sobie z tego sprawy. Najprostsza forma składa się z czterech elementów: wstępu, opowiadania, argumentacji oraz zakończenia.

 W blogowaniu bardzo ważna jest równowaga i systematyczność. Nie publikuj na raz 5 tekstów, po czym nie milcz przez następny miesiąc. Twój blog nie zyska wówczas ani na popularności, ani nie wpłynie to dobrze na postrzeganie marki. Odbiorca musi mieć lekki niedosyt, warto więc publikować posty według z góry założonego planu, który może uwzględniać np. dwa posty tygodniowo publikowane w konkretne dni tygodnia. Możesz również wprowadzać serie postów – czytelnicy lubią formy cykliczne.

W skutecznej komunikacji niezwykle ważny jest prawdziwy i spójny wizerunek, który zaczyna się już od adresu Twojej witryny. Pamiętaj, aby Twoja strona była czytelna i nawiązywała do Twojej identyfikacji wizualnej, a jeśli posiadasz kanały w mediach społecznościowych, one również powinny korespondować ze wszystkimi częściami budującymi komunikację z Twoim fanem.

 A skoro już o fanach mowa, nie sposób nie przypomnieć o tym, iż należy troszczyć się o swoich czytelników. Tylko oni mają wpływ na to, że Twój blog jest popularny (oczywiście poza Tobą). Czytaj komentarza i staraj się na nie odpowiadać. Nie wdawaj się jednak w niepotrzebne dyskusje. Ponadto usuwaj spam i dbaj o jakość komentarzy. Dobrym pomysłem jest stworzenie regulaminu dla komentujących. Najważniejsze są potrzeby Twoich odbiorców, więc jeśli mają jakiekolwiek wątpliwości staraj się je rozwiewać i pomagać w rozwiązywaniu problemów, z którymi przychodzą. Kreując swój wizerunek jako eksperta, budujesz swoją wierną społeczność

W budowaniu komunikacji niezwykle ważne jest również pozycjonowanie strony, a w tym również siebie, bądź markę, jako autorytetu branżowego. Umieść swoją stronę w katalogach stron, a także zadbaj o podanie odpowiednich słów kluczowych. Jeśli natrafisz na ciekawe artykuły, bądź cytaty – wykorzystaj je. Ale pamiętaj o tym, że należy oznaczyć stronę lub autora, od którego pochodzi dana treść. Publikując nowe treści dodawaj również odnośniki do starych postów powiązanych z tematem, o którym aktualnie piszesz. Zyskasz wówczas „w oczach” wyszukiwarki.

Nie zapominaj również, że artykuły na blogu to nie tylko słowa. Dla odbiorcy równie ważna (o ile czasem nie ważniejsza, przynajmniej w pierwszej fazie) jest atrakcyjna strona graficzna. Zatroszcz się o elegancką, nieagresywną szatę graficzną. Schludne grafiki umieszczane w artykułach, czy urozmaicenie wpisu o content video są niezwykle cenne dla odbiorców. Dobrym pomysłem może okazać się również umieszczenie od czasu do czasu ankiety, w której Twoi odbiorcy będą mogli się wypowiedzieć na dany temat. Klient będzie zadowolony, że może się podzielić swoją opinią, a ty uzyskasz odpowiedź na nurtujące Cię pytania.