Jak monetyzować Social Media
Prowadzenie swojego bloga, kanałów w mediach społecznościowych czy innych działań w sieci, może nam przynieść realne zyski. Form zarabiania w Internecie jest bardzo dużo, dlatego warto zapoznać się z opcjami, które oferują nam np. Social Media. Współcześnie swój content może monetyzować praktycznie każdy. Poniżej przedstawimy kilka możliwości, z których możemy skorzystać i zacząć zarabiać.
Crosspromocja
Crosspromocja, czyli inaczej crossmarketing to spójne działania prowadzone przez dwie marki, które promują nawzajem swoje produkty. Ten typ kampanii pozwala na uwydatnienie wspólnych wartości i ukazanie ich jako silne cechy. To rozwiązanie pozwala na kontakt z szerszym gronem odbiorców i rozszerzeniem grupy potencjalnych klientów. Nie jest to drogie rozwiązania, a może mieć finalnie pozytywne skutki w odświeżeniu wizerunku marki. Taki sposób idealnie wpisuje się w rozwiązania współczesnego świata, w którym a jak najmniejszy budżet, chcemy osiągnąć jak największe efekty. Współpraca dwóch marek może być jednorazowym, wspólnym eventem lub długofalową współpracą w mediach społecznościowych. Najważniejszym punktem jest dobór partnera, z którym chcemy współpracować. Dzięki dokładnemu określeniu celu, który chcemy osiągnąć, łatwiej będzie nam dobrać odpowiednią markę. Istotne jest, aby marki nie zostały połączone na siłę – może to przynieść finalnie odwrotny skutek od zamierzonego.
Publikacje na stronach www
Płatne artykułu, sponsorowane przez markę, a publikowane np. na blogu. Reklamodawca płaci za udostępnienie treści Wydawcy. Takie wpisy mogą być reklamą firmy, brandu lub produktu. Jeśli decydujemy się na taką formę publikacji niezwykle istotne jest, aby stworzyć artykuł, który nie będzie nachalny i nie będzie wzbudzał odczucia, iż wpis jest bezpośrednią reklamą. Dlatego dobrze jest unikać tego typu kampanii i warto zastanowić się nad artykułem tematycznym, który nawiązuje do reklamodawcy lub artykułem eksperckim, którego autorem jest reklamodawca. Wpisy mogą zawierać linki. Jeżeli jesteś reklamodawcą zatroszcz się o wartość merytoryczną, a także stylistyczną artykułu – jeśli nie zwrócisz na to uwagi, Wydawca może się nie zgodzić na publikację słabej treści.
Promowanie artykułów w mediach społecznościowych
Artykuły sponsorowane i związane z nimi akcje promocyjne mogą być ograniczone jedynie do miejsca, w którym zostały udostępnione, czyli np. na blogu. Jednak wszystko jest kwestią dogadania i wielu influencerów oferuje w celach promocyjnych również swoje kanały w Social Mediach. Wszystko to zależne jest od tego jaka zostanie zawarta umowa pomiędzy Reklamodawcą a Wydawcą. Najpopularniejszą formą są posty, promujące dany wpis blogowy w mediach społecznościowych. Jednak jak wiemy Social Media dysponują wieloma możliwościami, dlatego wszystko zależy od tego co oferuje Wydawca i to, jakim budżetem dysponuje marka.
Opcja “Sklep” na Facebooku
Nie każdy zdaje sobie sprawę, ale na Facebooku dostępna jest opcja “Sklep”. Co dzięki niej możemy zyskać? Jest to opcja stworzenia osobnej zakładki na fanpage’u. Uruchamiając sklep, będziesz mógł produkty w niej zawarte oznaczać w swoich postach. Korzystanie z tej możliwości sprawia, że oferowane towary są lepiej widoczne. Założenie sklepu odbywa się w zakładce “Ustawienia”, a następnie wybierasz “Edytuj stronę”. Kolejnym krokiem jest wybór “Dodaj kartę”. Warto przemyśleć dodanie tej opcji, gdyż ta możliwość zdecydowanie ułatwia bezpośrednie przejście do produktu. Jest swoistą drogą na skróty do odbiorcy, który przy komunikacie, który do niego dociera, widzi od razu produkt. Takie zmniejszenie dystansu, zwiększa sprzedaż.
Social Selling
“Sklep” na Facebooku to tylko jedna z wielu opcji prowadzenia sprzedaży w mediach społecznościowych. Social Selling, to po prostu sprzedaż w social mediach, a wyrażając się precyzyjnie chodzi głównie o leady (dowiedz się więcej o social sellingu). Najważniejsze tutaj są procesy, które wpływają na pozyskiwanie nowego, a także utrzymywanie starego klienta. Niezwykle ważne jest tutaj budowanie eksperckiego wizerunku marki. Współczesny sprzedawca powinien być również marketerem, który zdaje sobie sprawę z tego jak trafić do odbiorcy, jak sugerować mu co kupić. Działania sprzedażowe w mediach społecznościowych to kompleksowy proces, który może przynieść spektakularne zyski i efekty. Ważne, aby komunikaty były jasne, skierowane do odpowiedniej grupy docelowej. Trafianie do klienta przez social media może się odbywać na wielu płaszczyznach – od prowadzenia fanpage’a eksperckiego, przez udostępniane reklam – każda z tych czynności powinna finalnie prowadzić odbiorcę do naszego sklepu.
Podsumowanie
Zarabianie w mediach społecznościowych to obecnie bardzo szeroki teren do popisu. Oferują
nam wiele możliwości uzyskania takiego zarobku. Warto jest więc zapoznać się ze wszystkimi możliwościami, które oferuje nam sieć. Nie ważne czy jesteś reklamodawcą, wydawcą, prowadzisz sklep internetowy, czy jesteś influencerem – sprawdzenie potencjału reklamowego niesionego przez Twoją markę daje Ci realną możliwość zarobienia.