12 grudnia 2019

Instagram – checklista dla założenia profilu

Założenie konta na Instagramie to dopiero początek Twojej historii z obecnością na tej platformie. Nie wystarczy bowiem samo ustawienie parametrów konta. Sukces jest wypadkową dobrze zarządzanego profilu, ciekawych treści i odpowiedniego angażowania użytkowników do tego stopnia, że sami chcą wchodzić w interakcję z marką. Jak rozpocząć i rozplanować działania na Instagramie dla swojej marki? 

1. Stwórz unikalną nazwę użytkownika – nickname 

Instagram, ze swoimi kilkuset milionami użytkowników, nie pozostawia zbyt wiele pola do popisu jeśli chodzi o dobór nazwy – wiele z nich, szczególnie anglojęzycznych, jest już zajętych. 

Wymyślenie unikatowej nazwy może zająć trochę czasu, warto jednak spędzić parę chwil na stworzeniu nickname’u, który zapadnie w pamięć. 

Możesz użyć do tego nazwy swojej domeny – jeśli to kowalski.pl, to sama nazwa “kowalski” może być zajęta, ale “kowalskiPL” lub “kowalski.pl” w dalszym ciągu mogą być dostępne do rejestracji. Możesz dodać także region, państwo czy opcjonalnie datę założenia.

Twoja nazwa powinna być spójna z wizerunkiem i łatwa do zapamiętania, wyszukania i udostępniania przez Twoich partnerów biznesowych, klientów i pracowników. Dobrym pomysłem jest ujednolicenie wszystkich nazw Twoich profili w mediach społecznościowych, jeżeli jest to technicznie możliwe.

2. Uzupełnij swoje BIO i www

Twoje BIO (fragment tekstu pod zdjęciem profilowym i statystykami) jest jedynym miejscem w profilu, w którym możesz umieścić klikalne linki. Wykorzystaj to i nie popełniaj błędu marek, które pozostawiają to pole puste!

Link możesz dowolnie podmieniać – warto skorzystać z tej możliwości przy okazji akcji specjalnych, promocji, landing page który stworzysz. Przy publikacji treści związanych z ofertą, zaproś w copy wpisu do zapoznania się z resztą oferty na www podanym w bio. Możesz użyć do tego hashtagu #linkinbio. W tym kroku warto także zmienić swój profil na konto biznesowe/firmowe – pozwoli na wgląd do statystyk i połączenie z profilem na Facebooku, otworzy możliwości reklamowe.  

3. Dodaj zdjęcia!

Zdjęcie profilowe wzbudza zaufanie! Pamiętaj o tym, by dodać je do swojego profilu. Po uzupełnieniu bio, www i zdjęcia profilowego czas na content – zdjęcia. Bardzo często marki decydują się na taktykę “welcome post” – postu, którym witają społeczność i przedstawiają markę. Instagram oferuje wiele ciekawych filtrów i możliwości edycji zdjęć. Marki często przyzwyczajają odbiorców do wybranych filtrów, dobrze wybrać swój ulubiony i trzymać się go w komunikacji.

4. Wypracuj taktykę hashtagowania

W każdym poscie możesz użyć aż do 30 hashtagów, jednak uważaj z tym, aby nie przesadzić z ich liczbą! Odpowiednia taktyka zwiększy prawdopodobieństwo dotarcia do tych odbiorców, na których Ci zależy. Wymyśl hashtag firmowy (łatwo rozpoznawalny i prosty do zapamiętania), poszukaj hashtagów, których używa konkurencja – inne firmy i osoby w branży, sprawdź rankingi i statystyki używanych hashtagów i stwórz własny zestaw, który wykorzystasz we wpisach. To świetny sposób na zdobycie prawdziwych, zaangażowanych obserwujących dla Twojego profilu. 

Możesz posłużyć się schematem:

własny hashtag + wariacje hashtagu + hashtagi branżowe, których używa np. konkurencja + hashtagi związane z regionem (jeżeli oferta jest lokalna). Hashtagi mogą pojawić się zarówno w języku angielskim, jak i polskim.

5. Wykorzystuj różne formaty

Instagram świetnie radzi sobie ze zdjęciami i postami statycznymi, ale nie tylko! Na Instagramie możesz obsługiwać także materiały wideo, posty karuzelowe czy Boomerang. Żongluj formatami postów dla uzyskania jak najlepszych efektów!

6. Rozpocznij działania

Nikt nie lubi spamowania, nachalnych działań sprzedażowych czy nieuczciwych zagrań. W dobie wielu botów na Instagramie, taktyk “follow4follow” (obserwowania przypadkowych osób) i automatycznych komentarzy, coraz rzadziej możemy obserwować naturalne działania marek. 

Przeprowadź research i rozpocznij powolne obserwowanie osób z Twojej grupy docelowej, możesz też zaangażować się w dyskusję z nimi pod ich treścią. Takie wartościowe komentarze będą bardzo pozytywnie odebrane i mogą skutkować interakcją. 

Nie przeprowadzaj działań zbyt szybko i gwałtownie – Instagram może odebrać to za próby oszustwa czy działalność botów, i zablokować Twoje konto na dobre. 

7. Przeprowadź kampanię reklamową

Instagram oferuje szerokie możliwości promocyjne, które potrafią przynieść dobre rezultaty i być stosunkowo tanią formą reklamy. Nie bój się drobnej inwestycji w reklamy na Instagramie – naprawdę może się opłacić i przełożyć na wzrost liczby obserwujących lub konwersję w witrynie.

8. Przygotuj pierwszą Instagram Story

Instagram Story to krótka, interaktywna forma, znikająca z profilu po 24 godzinach. Marki używają jej często do real-time marketingu, wzbudzania zaangażowania fanów i dzielenia się treścią, która może być ulotna lub powstała jako efekt uboczny przygotowywania contentu. 

To tylko 8 kroków, ale wielu z nich marketerzy nie wykorzystują w pełni lub boją się przetestować. Nie bądź jednym z nich! 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.