25 lutego 2020

Influencer marketing – czy warto współpracować?

Współpraca z influencerami jest obecnie bardzo powszechna w strategiach marketingowych marek – od tych wielkich i międzynarodowych, po małe firmy. Niektóre brandy decydują się na współpracę z influencerami, aby być przed konkurencję, inni tylko dlatego, że obecnie panuje taka moda i taka kooperacja wpisuje się w trendy. Istnieje jednak znacząca liczba marek, które w pełni świadomie korzystają z tej formy promocji. Dlaczego warto jest inwestować w ten typ marketingu i dla kogo jest on pomocny?

Influencerzy obecnie nie są jedynie odpowiedzialni za działania na rzecz wizerunku danej marki, ale także skutecznie generują sprzedaż. Ich popularność wynika z tego, że oni swoistymi idolami współczesnych czasów, więc jeśli odbiorca widzi, że obserwowana przez niego osoba poleca jakiś produkt, bądź bezpośrednio za niego odpowiada sam kieruje się w stronę sklepu, bądź korzysta z reklamowanej usługi.

Zalety pracy z influencerami

Główną zaletą współpracy z influencerami jest zbudowana wokół niego społeczność która darzy go zaufaniem, docenia posiadaną wiedzę, charyzmę, a także sposób komunikacji z odbiorcą i prezentowane treści. Odbiorcy mają często wrażenie, że jest to „osoba z sąsiedztwa”, która zazwyczaj pogłębia swoje kontakty z fanami poprzez odpisywanie na wiadomości, komentarze, zakładanie grup na Facebooku, w którym prowadzą wspólne dyskusje. Taki związek influencer – obserwator sprawia, że to właśnie im bardziej się ufa, nie tradycyjnym reklamom. Autentyczność infulencera wynika przede wszystkim z faktu, iż on sam jest konsumentem.

Znajduje się więc na tym samym poziomie co jego obserwator. Nawiązanie współpracy z konkretnym Instagramerem czy YouTuberem pozwala również na dotarcie do konkretnej grupy docelowej. Dlatego warto dokładnie określić do kogo chcemy trafić i wybrać najbardziej odpowiednią osobę do promowania swojego produktu.

Z badań wynika, że to właśnie wśród blogerów, vlogerów i innych wpływowych użytkowników social mediów, są osobami, które nas inspirują i mają wpływ na podejmowane przez nas decyzje zakupowe. Kolejnym plusem takiej współpracy jest możliwość wielokanałowego działania – wpis na blogu, transmisja na Instagramie, czy sesja zdjęciowa oraz newsletter, to tylko niektóre drogi możliwych wspólnych działań. Często też koszt takiej współpracy jest niższy, przy równoczesnym podobnym wzroście sprzedaży, niż gdybyśmy musieli zainwestować innego rodzaju kampanie reklamowe.

Jak analizować skuteczność influencer marketingu

Influencer marketing jest jedną z najbardziej prężnie rozwijających się branż, co w związku z tym przynosi nowe wskaźniki, mierniki, rozwiązania, pojęcia oraz definicje. Jest to specyficzna dziedzina marketingu, gdyż z jednej strony pozwala na wejście na rynek pracy często bardzo młodych osób, które stają się wpływowe dla swoich równieśników korzystających z mediów społecznościowych na potęgę. Obecnie aż 72% opinii w sprawie produktów i usług czerpiemy z Internetu.

Jednak, aby wypromować daną markę czy produkt nie wystarczy jakikolwiek influencer. Punktem wyjściowym w tego typu działaniach, jest jak we wszystkich krokach marketingowych, określenie strategii, misji brandu oraz celu, który chcemy osiągnąć poprzez wykorzystanie influencera. Niezwykle ważne jest wyznaczenie cech marki, które pozwolą nam na dobranie odpowiedniej osoby do współpracy, która najbardziej będzie pasować do wizerunku firmy.

Kluczowe jest tu określenie grupy docelowej, która zawęża nam grono potencjalnych influencerów do wyboru. Nie zapominajmy również o wyznaczeniu budżetu – od niego będzie zależało na jak popularnego influencera można sobie pozwolić.

Gdzie szukać influencerów?

Najlepsze są grupy na Facebooku, które zrzeszają konkretnego rodzaju społeczność, raporty i rankingi ukazujących najbardziej wpływowe profile, konkursy dla twórców internetowych, jak np. Gala Twórców oraz Grand Video Awards, wydarzenia branżowe, czyli konferencje oraz eventy tematyczne. Niezwykle owocnym rozwiązaniem jest korzystanie z gotowych już platform, które zrzeszają influencerów (przykładowo baza WhitePress czy Reach a blogger).

Kiedy już przygotujesz sobie bazę z potencjalnymi kandydatami należy zwrócić uwagę na kilka wskaźników, które określają nam działalność konkretnej osoby. Informacje, które mogą Ci się przydać to: oglądalność, a także średni czas trwania sesji, częstotliwość publikacji, zaangażowanie odbiorców odzwierciedlane w reakcjach, komentarzach i udostępnieniach treści, poza tym demografia oraz geografia.

Zasięgi influencerów a skuteczność

Kuszące jest korzystanie z usług influencerów, którzy generują wielkie cyfry. Nie jest to jednak dobra praktyka, gdyż często więcej korzyści może przynieść współpraca z tak zwanym mikroinfluencerem. U popularnych twórców Twoja marka może być jedną z wielu promowanych, gdy tymczasem u osób z mniejszą liczbą followersów możecie być jedyni. Ponadto często grupa odbiorcza mniejszych twórców bywa zdecydowanie bardziej wobec niego lojalna, co może przynieść jeszcze większe korzyści.

Jeśli chodzi o typ współpracy z influencerami, zazwyczaj wyróżniamy dwie – czyli pieniężna oraz barterowa. Są to jednak kwestie indywidualne, zależne od danej osoby i jej punktu widzenia na dany produkt i jego promocję oraz zyski dla influencera.

Podusmowując, influencer marketing jest bardzo dobrym wsparciem działań marketingowych, w mediach społecznościowych, SEO czy PR. Dzięki temu możliwa jest atrakcyjna, niestandardowa promocja Twojego produktu bądź usługi. Warto przemyśleć taką współpracę i określić jej realne korzyści.