25 lutego 2020

Influencer dla branży diagnostycznej – cz.1

Aby zachwycić kampanią reklamową, nie wystarczy już tylko ją zaplanować czy niedbale przeprowadzić. Ani branża, ani odbiorcy nie pokochają brandu, który swoje działania marketingowe przeprowadza zgodnie z utartymi schematami i szablonami, które uważane są już za nieco passe. Coraz częstszym sposobem na wyróżnienie się z tłumu staje się wykorzystanie potencjału influencer marketingu i zaangażowanie do akcji promocyjnych wpływowych osób.

Dlaczego warto zdecydować się na współpracę z influencerkami?

  • influencerzy są świetnym źródłem user generated content. zależy im na stałym rozwoju, wkładają wiele czasu, pracy i serca w rozwój profilu i dbają o najwyższą jakość publikacji, a w tym przypadku także content, który można wykorzystać. 
  • Instagram to platforma dedykowana zdjęciom. jej wybór wydaje się naturalny dla produktu, który niezwykle atrakcyjnie wygląda na zdjęciach i to właśnie one są w stanie oddać ich urok czy właściwości.
  • wpływ i społeczność. Influencerzy cieszą się wysokim zaufaniem i nierzadko także uwielbieniem wśród grupy docelowej. jeśli polecają jakieś produkty, marki lub usługi, to są w tym naturalni i wiarygodni. 
  • relatywnie niewielki koszt dotarcia do grupy docelowej. dzięki ogromnym zasięgom influencerek, możliwe jest precyzyjne zwiększenie zasięgu wśród grupy docelowej nawet kilkunastokrotnie. 
  • niestandardowe podejście do tematu. po raz kolejny odwołamy się do chęci rozwoju influencerów. Nie mogą oni pozwolić sobie na brak jakości i wartości dodanej, gdyż marki: zarówno te, które zdecydowały się na wspólną kampanię jak i te, które na razie biernie obserwowały, nie będą zainteresowane współpracą. Marka decydując się na tego typu akcję promocyjną mogła mieć pewność wysokiej jakości i oryginalności dostarczonych materiałów.

Trend ten zauważalny jest nie tylko wśród agencji, wybierających narzędzia do przeprowadzania kampanii czy marek, które otworzyły się na współpracę z influencerami, ale i samych influencerów – których z dnia na dzień przybywa coraz więcej. Jak wybrać prawdziwe perełki i cieszyć się perfekcyjnie zrealizowaną kampanią dzięki tym, którzy wnieśli do niej prawdziwą wartość dodaną? Poznajcie nasze złote zasady, o których warto pamiętać przy wyborze odpowiedniego blogera/influencera do kampanii reklamowej.  

  1. Liczą się… liczby

Niektórzy je kochają, inni nienawidzą – prawda jest jednak taka, że statystyki były, są i będą istotnym czynnikiem wyboru influencerów. Nie powinny jednak warunkować całej współpracy – to nadal jedynie jeden z czynników, które należy wziąć pod uwagę. Zależy Ci na kampanii mocno zasięgowej? Zaangażuj blogerów, którzy mogą pochwalić się sporym zasięgiem i liczbą odwiedzin. Ponad zasięg przekładasz zaangażowanie grupy docelowej? Zainteresuj się mniejszymi wydawcami, którzy skupiają wokół siebie aktywną grupę followersów. Liczy się jakość, nie ilość? Niemal w każdej niszy możesz znaleźć kogoś, kto publikuje i angażuje niestandardowe grupy odbiorców. Może odbić się to na zasięgu współpracy, ale trafisz z komunikatami do bardzo wąskiej i specyficznej grupy docelowej. A na tym może Ci zależeć, prawda?

2. Analiza dotychczasowych współprac reklamowych

Statystyki nie są jedynym czynnikiem, który należy poddać analizie. Równie istotny jest głęboki research pod kątem nawet najmniejszych detali, które mogą być kluczowe przy wyborze influencera lub zdecydowaniu się na współpracę. Jednym z nich, często pomijanych przez reklamodawców i agencje, jest analiza dotychczasowych współprac reklamowych wybranego influencera. Warto wziąć pod uwagę:

  • ile współprac ma za sobą? Jeżeli jest “starym wyjadaczem”, jeśli chodzi o kampanie marketingowe, to dobra i zła wiadomość. Dobra – bo prawdopodobnie sprawdza się w tym, co robi i do czego jest zaangażowany na tyle, że na współpracę z nim decyduje się wiele kolejnych podmiotów. Zła – bo może być wyeksploatowany komercyjnie tak bardzo, że odbija się to na jakości współpracy, liczbie postów sponsorowanych i wiarygodności blogera.
  • jakiej wielkości i jakości są to publikacje? Na pierwszy rzut oka ciężko to ocenić, ale to kolejna okazja do przeprowadzenia researchu. 
  • z jakimi firmami współpracował? Być może Twoja konkurencja już nawiązała z nim współpracę, a sam influencer mógłby śmiało nazwać się ich ambasadorem? 
  • jaki wygenerował zasięg na blogu i w swoich kanałach w mediach społecznościowych?

3. Grupa docelowa

Jeżeli uważasz, że Twoją grupą docelową są wszyscy w wieku 1-99 lat, możesz srogo się mylić (o ile Twoim produktem nie jest powietrze). Takie samo założenie przyświeca influencerom, którzy w znakomitej większości znają swoich odbiorców i wiedzą, do kogo kierują swoją komunikację. Nawet milionowe zasięgi mogą sprawdzić się gorzej niż kilkutysięczne, jeśli blog został dobrany do kampanii w nieodpowiedni sposób. 

4. Merytoryka i wiarygodność

To, że bloger jest znany, nie gwarantuje sukcesu Twojej kampanii. To, że sprawdził się w aktywacjach w jednej branży nie znaczy, że będzie także brakującym, koniecznym ogniwem w Twojej. Zanim zaangażujesz osoby do akcji promocyjnej, pomyśl o tym – czy będą w niej wiarygodnym elementem? Czy jego odbiorcy pozytywnie zareagują na zamieszczony w ramach współpracy wpis? Czy swoimi wpisami dany influencer nie tylko odpowiada na potrzeby grupy docelowej i je komentuje, ale także kreuje opinie? 

Czy jesteś pewny, że odpowiednio potraktuje Twoją markę i dostarczy wartości dodanej w postaci merytorycznego wpisu dla swoich odbiorców? Dołożenie największych starań jest konieczne!

W drugiej części wpisu odkryjesz kolejne kryteria udanej współpracy z influencerem. W branży diagnostycznej może być to naprawdę ciekawy pomysł!