Grupy na Facebooku – jak je wykorzystać?

Media społecznościowe zostały stworzone właśnie do łączenia ludzi. Tę funkcję świetnie realizują fora, na których użytkownicy mogą wymieniać się doświadczeniami i wiedzą w ramach wspólnych zainteresowań. Największą zaletą tego rozwiązania jest globalny charakter sieci, przez co można dotrzeć do osób z niemal każdego zakątka świata. Facebookowym odpowiednikiem forów są grupy. 

Niedawno czołowy gracz na scenie social media wprowadził opcję zakładania grup jako fanpage. Wcześniej konkretna osoba prywatna musiała być administratorem. To znaczne ułatwienie w marketingu prowadzonym poprzez grupy. 

Dlaczego warto założyć firmową grupę na Facebooku?

58% konsumentów dzieli się w mediach społecznościowych pozytywnymi doświadczeniami związanymi z marką i aż 66% ufa opiniom znalezionym w Internecie. To jednoznacznie dowodzi, jak chętnie użytkownicy rozmawiają o produktach i usługach. Jest to zatem ogromny potencjał w rękach marketerów. 

Dzięki grupie na Facebooku, która skupia Twoich fanów możesz być bliżej nich. Skrócisz dystans dzielący Was i łatwiej uzyskasz feedback dotyczący Twojej marki. Nie bój się pytać swoich fanów o opinię! Ta wiedza może okazać się dla Ciebie bardzo cenna. Znaczącą przewagą grup nad stronami jest fakt, że posty tam opublikowane trafiają do wszystkich użytkowników poprzez powiadomienia. Zatem baczni obserwatorzy nigdy nie przegapią Twojej aktualizacji. 

Jest to także miejsce obsługi klienta. Użytkownicy mogą zadać pytania dotyczące wszystkich kwestii związanych z produktami. Pomoc uzyskają nie tylko od administratora grupy, ale także innych osób, które już być może musiały zmierzyć się z podobnym problemem i go rozwiązały. Opublikowane już posty będą zatem stanowić też typowy FAQ, dzięki któremu kolejne osoby z tym samym problemem znajdą odpowiedzi na swoje pytania. Regularnie analizuj pojawiające się problemy, pozwoli Ci to na zidentyfikowanie tych najczęstszych, a to sygnał do dopracowania tych kwestii. 

Grupa na Facebooku może też być dodatkową korzyścią z zakupu np. Twoich kursów lub szkoleń. W ramach wykupienia usługi klient otrzyma także zaproszenie do zamkniętej grupy, dzięki której regularnie będzie otrzymywał wartościowe treści oraz zadawać pytania, które go nurtują. 

Jest to także dobry sposób na zbudowanie wizerunku eksperta. W tym miejscu należy podkreślić, że publikowane treści powinny być najwyższej jakości. Możesz także zapisać się do innych grup tematycznych na Facebooku i w ten sposób dotrzeć do jeszcze większej ilości osób ze swoimi eksperckimi postami. Nie udostępniaj jednak wszystkich materiałów we wszystkich możliwych grupach. Znajdź odpowiednie fora na konkretne treści. Pamiętaj, że tak jak Ty, inni użytkownicy mogą być zapisani do tych samych grup, dlatego uważaj, żeby nie sprawić wrażenia spamowania zbyt dużą ilością postów.  

Tytułowe rozwiązanie możesz także wykorzystać do komunikacji z innymi pracownikami firmy.  W ustawieniach określ grupę jako sekretną, a następnie zaproś współpracowników. Będzie to Wasze miejsce do dzielenia się firmowymi nowościami, przedstawiania nowych pracowników, czy wymiany wszystkich innych informacji. Dzięki temu możesz podnieść poziom zintegrowania członków teamu. 

Jak założyć i moderować grupę na Facebooku?

Aby utworzyć grupę powiązana ze stroną z ustawień poziomu administratora wybierz opcję „Edytuj stronę”, a następnie „Dodaj kartę”. Możesz powołać nową grupę lub powiązać już istniejącą. To połączenie między grupą i fanpagem zawsze będziesz mógł usunąć. 

W kolejnych krokach ustaw zdjęcie w tle. Wykorzystaj tą przestrzeń również do komunikacji z fanami. Następnie zamieść post z najważniejszymi informacjami o grupie oraz jej regulaminem i przypnij post na górze feedu. W ten sposób każdy będzie mógł zapoznać się z zasadami obowiązującymi w Twojej grupie. 

Na początku to Ty musisz zainicjować interakcje w grupie. Publikuj branżowe nowości, ciekawostki o swoich produktach i inne informacje przydatne z punktu widzenia konsumenta. Zadawaj pytania, proś o opinię, wyjdź na spotkanie ze swoim klientem lub potencjalnym klientem. Po pewnym czasie, gdy grupa urośnie i zwiększy się dynamika dyskusji możesz zmniejszyć intensywność działań, ale wciąż bądź obecny na grupie. Odpowiadaj na pytania, włączaj się do rozmowy. Bądź taktowny i uprzejmy. Jako moderator musisz także kontrolować treści publikowane w grupie. Usuwaj te, które nie są zgodne z regulaminem Facebooka, lub tym zaproponowanym przez Ciebie.

Pamiętaj, aby w grupie nie skupiać się na przekazach reklamowych. Na pewno tutaj nie ma miejsca na sprzedaż bezpośrednią, a użytkownicy z pewnością odejdą z grupy jeśli przytłoczysz ich informacjami typowo promocyjnymi. Oczywiście długofalowo grupa pomoże Ci w pozyskiwaniu klientów, ale w tym przypadku odbywa się to bardziej poprzez kreację wizerunku Twojej marki jako eksperta i nawiązaniu interakcji. 

Założenie i moderowanie grupy na Facebooku jest bardzo proste. W tym miejscu użytkownicy mogą dzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z Twoimi produktami lub usługami. Z czasem powstanie społeczność skupiona wokół Twojej marki i być może także relacja między Tobą i klientem. Jak każde inne działania marketingowe, te na grupie także muszą być zaplanowane i przemyślane. Konsekwentnie realizuj swoje założenia i przede wszystkim „słuchaj” swoich fanów, a zobaczysz jak wiele takie „ludzkie” podejście może zdziałać.