12 grudnia 2019

Gdzie wyświetlać reklamy? Dobór placementu

W dobie szybko rozwijającego się Internetu, coraz więcej marek decyduje się na przeniesienie swoich działań do świata online. Jednak wbrew pozorom, nie każda przeprowadzona kampania reklamowa w Internecie będzie skuteczna. O jej efektywności decyduje Twoja oferta, treść komunikatu, odpowiednie wyeksponowanie zalet produktu lub usługi, ale również poprawne rozmieszczenie reklam. Gdzie powinna wyświetlać się reklama, żeby była najbardziej skuteczna? Skorzystaj z naszych inspiracji. 

Social media, czyli świat w zasięgu smartfona

Zgodnie z najnowszymi badaniami GlobalWebIndex, użytkownik internetu spędza w Internecie przeciętnie ok. 6 godzin dziennie za pośrednictwem aplikacji i urządzeń elektronicznych. Ok. 52% użytkowników przegląda strony internetowe przy użyciu smartfona. Liczby te wzrastają z roku na rok. Dlatego tak ważna jest obecność marki w social media – miejscu w którym najłatwiej zostać zauważonym. Media społecznościowe umożliwiają pozostawanie w ciągłym kontakcie, nie tylko ze znajomymi czy rodziną. Poprzez skrócenie dystansu na linii klient – firma, użytkownicy internetu szukają z nimi kontaktu: chcą podzielić się swoimi opiniami, zasięgnąć porady, czy po prostu być na bieżąco z publikacjami marki. W tym miejscu warto zadać sobie pytanie: jak przekształcić prowadzone działania marketingu społecznościowego na realny zysk dla firmy? Z pewnością należy położyć szczególny nacisk na jakość tworzonych i publikowanych treści. Znaczenie ma wiele czynników, między innymi: jakość wykorzystanego zdjęcia, język komunikatu reklamowego, zwrot perswazyjny (tak zwane call to action). Ważny jest również sposób wyświetlania reklamy – w zależności do kogo kierujesz swoją reklamę i jaki jest jej cel, będzie ona wyświetlana w innym miejscu serwisu. 

Reklamy na Facebooku 

Reklamy na Facebooku są najpopularniejszymi i najłatwiej dostępnymi sposobami na promocję marki. Wyniki przeprowadzonych kampanii zwykle są proporcjonalne do wydanych pieniędzy. Taka forma promocji jest dobrym rozwiązaniem dla marek, które chcą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców w różnym wieku. Serwis daje możliwość publikacji reklamy w dwóch wariantach umiejscowienia: 

  • w newsfeedzie (przydatne w przypadku reklamy wyświetlanych na ekranach telefonów i tabletów);
  • w prawej kolumnie (rozwiązanie dedykowane wyświetlaniu reklam na ekranach komputerów).  

W obu przypadkach Facebook akceptuje zróżnicowane formaty reklamowe: począwszy od klasycznej grafiki, przez karuzele (kilka obrazów odnoszących do różnych podstron), pokazy slajdów, po materiał filmowy. Dodatkową opcją są, dostępne tylko na urządzenia mobilne, kanwy.

Powyższe rozwiązania różnią się przede wszystkim parametrami technicznymi wymaganymi przez Facebooka. Jeśli decydujesz się na publikację reklamy w newsfeedzie serwisu, możesz pozwolić sobie na bardziej rozbudowaną treść postu. Jeśli zaś wybierzesz opcję prawej kolumny, wtedy treść powinna zostać maksymalnie skompresowana. W przeciwnym razie, serwis sam dostosuje wygląd wyświetlanej treści reklamy do wymiarów prawej kolumny. Takie skalowanie może nie tylko sprawić, że reklama będzie nieatrakcyjna, ale przede wszystkim obniży jej skuteczność. Tak dzieje się w przypadku, w którym decydujesz się na skorzystanie z funkcji automatycznego umiejscowienia reklamy. Wtedy to Facebook sam dobiera lokowanie reklamy, by osiągnęła najlepsze efekty. Nie zawsze jednak ten system się sprawdza, algorytm Facebooka nie bierze pod uwagę niedopasowania rozmiaru grafiki lub ilości tekstu do rodzaju reklamy. 

Audience Network

Jeśli uważasz, że Facebook to nie wszystko, wypróbuj koniecznie opcję Audience Network. Jest to sieć partnerskich stron internetowych i aplikacji, w których może być dodatkowo wyświetlana reklama. Jak podają badania przeprowadzone przez zespół Facebooka, ten sposób umiejscowienia treści reklamowych jest skuteczniejszy niż wyświetlanie jej tylko wewnątrz jednego kanału społecznościowego. Dodatkowo zwiększa zasięg działań promocyjnych o osoby, które niekoniecznie spędzają czas w mediach społecznościowych. W zależności od tego, jaki cel chcesz osiągnąć poprzez reklamę, po kliknięciu w nią, użytkownik może zostać przekierowany do nowego okna w przeglądarce, aplikacji na telefonie komórkowym lub może zostać mu wyświetlone dodatkowe okno, zapraszające do zainstalowania nowej aplikacji mobilnej. 

Typ Audience Network wykorzystuje zarówno materiały graficzne, jak i wideo. Niektóre cele (takie jak zasięg, rozpoznawalność marki, czy aktywność) mogą zostać wybrane tylko w przypadku materiałów filmowych. Takie rozwiązania sprawdzą się przy reklamach aplikacji mobilnych, rejestracji czy pozyskiwania leadów.  

Reklamy na Instagramie

Zgodnie ze statystykami udostępnionymi przez twórców Facebooka, 1 na 5 minut spędzonych na korzystaniu z urządzeń mobilnych przypada na aplikacje mediów społecznościowych. Dlatego warto wykorzystać drzemiący w nich potencjał biznesowy i dotrzeć z ofertą do dobrze sprecyzowanej grupy docelowej. Takie możliwości daje Instagram – drugi co do wielkości portal społecznościowy Marka Zuckenberga. Intensywne prace nad rozbudową serwisu zaowocowały szerokim spektrum działań reklamowych. Można wyróżnić kilka rodzajów reklam na Instagramie:

  • reklamy zdjęciowe, zawierające klasyczne rozwiązania oparte na materiałach graficznych, wykadrowanych poziomo lub pionowo; 
  • reklamy wideo, zawierające filmy lub animacje o długości do 60 sekund w orientacji pionowej lub poziomej;
  • reklamy karuzelowe, składające się z więcej niż jednego obrazu lub filmu, przenoszącego do odrębnych stron internetowych;
  • reklamy w Insta Stories, zyskujący na popularności typ reklamy, który wyświetla się pomiędzy relacjami. 

Na uwagę zasługuje szczególnie reklama w Insta Stories, która w ostatnim czasie wzbudza coraz większe zainteresowanie profili biznesowych. Wszystko za sprawą rosnącej popularności tej funkcji Instagrama. Umożliwia ona transmisje live w czasie rzeczywistym, a także dzielenie się materiałami fotograficznymi oraz wideo, które kasowane jest z serwisu po upływie 24 godzin. 

Messenger

Jeśli chcesz polepszyć wyniki prowadzonych kampanii, wykorzystaj potencjał drzemiący w Messengerze. Aplikacja bazująca na liście kontaktów z Facebooka lub Twojego telefonu, umożliwia szybkie nawiązanie kontaktu. Szybka odpowiedź na wiadomość fana, pomaga budować autorytet marki a także podkreśla istotną rolę użytkownika w tworzeniu komunikacji marki. Umiejscawiając zatem reklamy na ekranie głównym Messengera, zwiększysz zasięg swoich działań. Mechanizm działania tego typu reklamy, jest bardzo zbliżony do tego, który na co dzień wykorzystuje Facebook, dlatego nie musisz zaprzątać sobie głowy tworzeniem dodatkowej wersji grafiki, filmu, czy też tworzyć różnych wersji przetestowanej już treści. Reklamy trafią do czynnych użytkowników aplikacji, którzy po kliknięciu w reklamę mogą zostać odesłani na Twoją stronę www lub bezpośrednio zachęceni do nawiązania kontaktu poprzez wiadomość prywatną w aplikacji. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.