25 lutego 2020

Email marketing – czy to jest dla mnie?

Choć mogłoby się wydawać, że email marketing jest dla każdego, to niestety – tak nie jest. Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu działań email marketingowych, trzeba koniecznie zastanowić się, do kogo kierowany jest ten typ promocji. Email marketing dla części przedsiębiorców może być źródłem niekwestionowanych korzyści. Przede wszystkim wbrew pozorom, jest on prosty w przygotowaniu. Korzystając z usług firm specjalizujących się w przygotowaniu newsletterów oraz komunikacji mailowej, nie trzeba się przejmować skomplikowanymi działaniami. Stworzenie newslettera polega wtedy przede wszystkim na rozplanowaniu przygotowanego szablonu. W dodatku, dzięki mierzalnym znacznikom otwarcia maila, statystykom poczytności a nawet badania czasu otwarcia wiadomości, można precyzyjnie określić charakter odbiorcy oraz przygotować wiadomości niemal całkowicie spersonalizowane (np. mail o odpowiednim rozmieszczeniu treści, imienny, itp.). Email marketing nie wymaga wysokich nakładów finansowych, więc może stanowić dodatkowy element strategii marketingowej marki.

Niemniej, nie dla każdej marki email marketing się sprawdzi w działaniu. Dlaczego?  Ponieważ nie każda marka spełnia wymagania techniczne, które warunkują mierzalność takiej promocji. Dla kogo więc jest email marketing i kto powinien wprowadzić go w zakres swojej strategii marketingowej? W myśl bardzo ogólnej zasady, email marketing jest dla wszystkich, którzy gromadzą wokół siebie określoną społeczność, mogących zaoferować jej swoją usługę lub produkt i dysponując odpowiednim narzędziem, za pomocą którego poszczególne jednostki będą mogły zapisać się na listę mailingową. Ostatni, ale zarazem najważniejszy warunek, który musi być spełniony, to wymóg posiadania przez osoby wewnątrz społeczności aktywnych adresów email. Zatem jeśli:

– prowadzisz własny sklep internetowy, email marketing może zauważalnie podnieść wyniki sprzedażowe marki. 44% odbiorców list mailingowych przynajmniej raz dokonało zakupu po otrzymaniu newslettera. Dla sklepu internetowego oznacza to szansę na przyciągnięcie nowych klientów oraz skuteczne działania remarketingowe;

– działasz w organizacji non-profit, która zwykle gromadzi wokół siebie osoby wpływowe z różnych branż. Email marketing pozwala stworzyć odpowiednie segmenty wewnątrz grup docelowych, dzięki czemu każda z osób może dostać spersonalizowaną treść, dzięki czemu organizacje pożytku publicznego mogą łatwiej osiągnąć wyznaczone cele;

– jesteś influencerem i obawiasz się zawirowań w związku ze zmianami w algorytmie Facebooka, newsletter będzie świetną alternatywą dla działań w social media lub dodatkową promocją. Za pomocą maili możesz informować swoich odbiorców o nowościach na Twoim kanale Youtube lub blogu, nie martwiąc się o zaniżający zasięgi algorytm;

– aktywnie działasz w startupie, a dzięki email marketingowi wprowadzenie nowości na rynek będzie dużo łatwiejsze. Szybko i trafnie nawiążesz kontakt z innowatorami oraz innymi osobami śledzącymi nowe trendy;

– jesteś właścicielem portalu informacyjnego – dzięki newsletterom możesz przesyłać odbiorcom zestawienie najnowszych informacji z dowolnego okresu czasu. Dodatkowo możesz czerpać pasywny dochód z umieszczonych w wiadomościach reklam;

– zajmujesz się organizacją wydarzeń, takich jak konferencje, spotkania, imprezy sportowe lub wydarzenia kulturalne? Email marketing sprawi, że pozostaniesz w aktywnym kontakcie z uczestnikami, przesyłając im regularnie najważniejsze informacje. Dokonując wysyłki mailingu, masz także wgląd w statystyki i informacje, kto nie wyświetlił maila z.ważnymi komunikatami i informacjami organizacyjnymi;

– pracujesz w branży rozrywkowej lub sprzedajesz sprzęt rekreacyjny, ta forma promocji jest dla Ciebie. Email marketing będzie doskonałym uzupełnieniem prowadzonych działań. Dobrze sprawdzi się także jako element kampanii remarketingowej, do osób które już skorzystały z usługi/produktu który oferujesz;

– prowadzisz firmę gastronomiczną, np. restaurację oferującą również usługę dowozu zamówienia, to wprowadzenie cyklicznych mailingów remarketingowych może korzystnie wpłynąć na zwiększenie sprzedaży produktów i usług;

– jesteś osobą popularną i chcesz dotrzeć do swoich fanów – nie ma szybszej drogi niż wiadomość bezpośrednio skierowana do ich skrzynki mailowej. Dzięki regularnej wysyłce utwierdzisz fanów w przekonaniu o Twoim zaangażowaniu w relację z nimi, a to zaprocentuje budową lojalnej grupy odbiorców.

Z jednej strony email marketing jest dla określonej grupy ludzi, z drugiej wydaje się być stworzony dla każdego, kto chce podzielić się informacjami ze swoimi odbiorcami. Najważniejsze jednak jest, aby dokonując wysyłki newsletterów, postawić na naturalność i w miarę możliwości całkowitą personalizację treści. Zwiększy to pozytywny odbiór maili, dodatkowo podnosząc współczynniki otwarcia wiadomości. Umieszczając w treści angażujące grafiki lub wideo, na dłużej zostanie zatrzymana uwaga odbiorców. Dzięki temu istnieje realna szansa na zwiększenie siły sprzedażowej działań marketingowych.