21 listopada 2019

Dobre praktyki na Instagramie

Media społecznościowe to jedno z najpotężniejszych narzędzi wpływu społecznego.
Użytkownicy są przyzwyczajeni do ciągłego połączenia z Internetem. W dobie intensywnego
rozwoju tej dziedziny marketingu, marki koncentrują w niej swoje działania, zarówno z
zakresu promocji i reklamy swoich usług/produktów, jak i kwestii wizerunkowych, czy obsługi
klienta. Spośród kanałów społecznościowych, najbardziej popularnym jest bez wątpienia
Facebook. Marketerzy z całego świata zawdzięczają mu możliwości wieloformatowej
reklamy, dzięki której budują szerokie grupy lojalnych odbiorców a także polepszają wyniki
sprzedażowe firm. Portal ten, dzięki swojej popularności jest też najbardziej poznanym
serwisem społecznościowym. Dopiero w kolejce za nim można znaleźć Instagram – kanał
social media, zrzeszający fanów komunikacji wizualnej: zdjęć i filmów. Portal cieszy się
dużym zainteresowaniem marek, które dostrzegają w nim potencjał komunikacyjny. I nic
dziwnego, tylko w zeszłym roku około 2,9 miliona Polaków korzystało z Instagrama 1 , z tego
aż 72 % to kobiety. Działania reklamowe na Instagramie można prowadzić z poziomu managera reklam Facebooka, niemniej warto posiadać również osobne, własne konto
firmowe, by m.in. móc oficjalnie odpowiadać na komentarze pod reklamowanymi zdjęciami.
Przed rozpoczęciem swojej przygody z Instagramem, marka powinna przygotować się do
tworzenia komunikacji na ten kanał społecznościowy. O czym powinna wiedzieć
rozpoczynając działania?

1 Hasztagi

Hasztagi to aktywne łącza, mające za zadanie ułatwienie odnalezienia opisanego przez nie
zdjęcia w wyszukiwarce. Innymi słowy wpływają na pozycjonowanie zdjęcia wewnątrz
serwisu. Drugą, równie ważną, funkcją hasztagów jest przypisywanie zdjęć do większych
grup tematycznych. Dzięki temu użytkownik może o wiele szybciej odnaleźć interesujące go
treści. Bardzo ważne jest zatem, aby hasztagi były skorelowane z tematyką zdjęcia. Im lepiej
dobrane, tym większe prawdopodobieństwo, że portal wyświetli je szerszemu gronu
odbiorców. Warto pamiętać, że najpopularniejsze są hasztagi w języku angielskim, a także,
że nie wszystkie hasztagi gwarantują popularność publikacji. Powstała specjalna lista tzw.
hasztagów zakazanych 2 . Materiały nimi oznaczone są zwykle całkowicie lub częściowo,
blokowane przez serwis. Zakładanie blokad jest jednym z zabezpieczeń Instagrama przed
treściami pornograficznymi lub w jakiś sposób nieodpowiednimi. Dlatego też warto unikać
ich używania.

2 Zdjęcia i filmy

Dostęp do nowych technologii umożliwia wykonywanie zdjęć oraz filmów telefonami w dużo
lepszej jakości, niż było to kilka lat temu. Dzięki profesjonalizacji zarówno kont firmowych,
jak i prywatnych, normą stało się dodawanie zdjęć czy filmów tylko w dobrej jakości. Takie
ujęcia są zwykle dużo bardziej interesujące dla odbiorcy, niż niewyraźne, rozmyte i źle
wykadrowane materiały. Dodatkowo serwis oferuje możliwość edycji dodawanych treści w
zakresie nasycenia kolorem czy edycji jasności i kontrastu. Filmy natomiast można skracać
(w całości nie powinny trwać dłużej niż minutę). Zazwyczaj treści w jasnych barwach są
bardziej atrakcyjne dla odbiorców. Jeśli chodzi o posty produktowe, dobrze sprawdzają się
zdjęcia produktu podczas jego używania, naturalne. Najważniejsze jednak jest to, aby żadna
publikacja nie miała charakteru przypadkowości.

3 Insta Stories

Insta Stories to jedna z najintensywniej rozwijanych funkcjonalności serwisu. W działaniu
bliźniaczo podobna do innego kanału społecznościowego, Snachata. Mechanika działania
2 Za: https://socialpress.pl/2017/08/zakazane-hashtagi-czyli-znaczniki-blokowane-przez-instagrama/, dostęp:
10.06.2018

jest taka sama. Opublikowany w Insta Stories materiał zostaje usunięty po 24 godzinach.
Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla wszystkich marek. Pozwala na pokazanie działalności
firmy od zaplecza. Relacje live z ważnego firmowego wydarzenia, przedstawienie zespołu,
kulisy powstawania produktu, itp. Sprawiają, że dystans na linii klient-marka zmniejsza się,
dodatkowo ocieplając wizerunek firmy, jako otwartej i nie mającej tajemnic.

4 Interakcja z fanami

Instagram to portal społecznościowy, a więc jego główną i nadrzędną funkcją, jest
budowanie społeczności zrzeszonych wokół interesujących je osób lub tematyki. Dlatego
ważne jest nawiązanie relacji z użytkownikami (w czym w znacznej mierze pomaga Insta
Stiories). Obsługa klienta na Instagramie powinna być więc tak samo priorytetowo
traktowana jak na Facebooku i każdym innym portalu społecznościowym. To, w jaki sposób
marka komunikuje się z odbiorcą, również przez social media, wpływa na finalną relację
firmy z klientem docelowym oraz wyniki sprzedażowe.

Prowadząc działania w serwisie Instagram, warto zwrócić uwagę na wymienione powyżej
elementy. Nie należy zapominać jednak o tym, że tak jak różne są marki, tak różni są
odbiorcy. Dlatego jako pierwsza po stronie marki powinna powstać strategia obecności
marki w kanałach społecznościowych. Należy także pamiętać o regularnym sprawdzaniu i
analizie statystyk, zwłaszcza na temat grup docelowych. Dzięki temu, marka będzie w stanie
określić, jaki content będzie interesujący dla jej odbiorców oraz zoptymalizować swoje
działania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.