12 grudnia 2019

Dobre praktyki na Facebooku

Współczesna technologia uzależniła człowieka od ciągłej łączności ze światem online. Umawianie spotkań, zdjęcia z wakacji, dzielenie się newsami – to wszystko dzieje się poza strefą offline. Jesteśmy podłączeni do Internetu 24 godziny na dobę. Przez to, co trafia do Internetu, z biegiem czasu staje się on pewnego rodzaju śmietnikiem. Znajdziemy tam wszystko. Jak prowadzić komunikację na portalach społecznościowych, aby treści przez nas udostępniane nie były tylko dodatkowym elementem w Internetowym koszu? Poniżej prezentujemy kilka dobrych praktyk prowadzenia profilu firmowego w mediach społecznościowych.

#1 Nie proś o polubienia lub udostępnienia postu

Zabieg ten często jest stosowany przy okazji różnego typu konkursów, gdzie wśród obowiązkowych warunków dopuszczających do wzięcia udziału w konkursie, jest polubienie profilu, udostępnienie postu konkursowego oraz pozostawienie dowolnego komentarza. Niestety, takie zasady przeprowadzania konkursów są niezgodne z regulaminem Facebooka, który zabrania wykorzystywania prywatnych profili użytkowników do celów promocji. Dodatkowo, zdobyte w ten sposób komentarze, nie przyczynią się w żaden sposób do rozwoju społeczności, pozyskani w ten sposób fani mogą nawet nie mieścić się w kryteriach stawianych grupie docelowej marki. Aby poprawnie zorganizować konkurs na Facebooku, należy wymyślić kreatywne zadanie do rozwiązania. Odpowiedzi najlepiej, aby znalazły się pod postem – nie tylko łatwiej będzie wybrać zwycięzcę, ale również zgromadzą wiele bardziej wartościowych komentarzy. Dodatkowo obowiązkowym must have każdego konkursu jest poprawnie sformułowany regulamin konkursu.

#2 Zachowuj zasady poprawnej polszczyzny

Z badań wynika, że polskich internautów najbardziej denerwuje, gdy marki nie potrafią poprawnie komunikować się w języku polskim. Wyraźne błędy językowe, brak zręczności w posługiwaniu się językiem – to wszystko wpływa na wizerunek marki. Dobrą praktyką zatem jest kilkukrotne sprawdzanie poprawność najbliższych publikacji. Można wdrożyć nawet podwójną weryfikację: przeprowadzoną przez dwie, tak by uniknąć tzw. błędów.. Pomocne będzie również zaprzyjaźnienie się z, w tym przypadku, słownikiem języka polskiego oraz synonimów i antonimów.

#3 Dostosuj częstotliwość postowania do swoich fanów oraz zasobów

Równie częstym błędem popełnianym przez marki w mediach społecznościowych jest nadmierna publikacja postów. Czasem można odnieść wrażenie, że trzeba postować bardzo często, aby zachować jak najwięcej aktywności fanów i zbudować zasięg. Nic bardziej mylnego. Zasypując odbiorców ogromną ilością treści bardzo łatwo jest ich znudzić, a co za tym idzie – zniechęcić. Dodatkowo duża liczba publikacji może negatywnie odbić się na naszym wizerunku. Najlepiej dostosować ilość postów do aktywności swojej grupy docelowej. Nie bez znaczenia są także nasze własne zasoby. Dlaczego? Posty które pojawiają się na profilu marki na Facebooku, powinny przekazywać odbiorcom pewną wartość, coś co wpłynie na ich światopogląd, stan wiedzy, itp. Dlatego warto przekalkulować, czy tak naprawdę mamy coś do powiedzenia, czy publikujemy monotonne materiały na niezbyt ciekawy temat.

#4 Nie publikuj contentu bezwartościowego

Chodzi tu głównie o tzw. LOL-content. Nie generuje wartościowych interakcji, nie przekazuje żadnej wartości dodanej, nie kreuje dobrego wizerunku. Alternatywą dla tego typu postów, mogą być publikacje z kategorii Real Time Marketing – można go tłumaczyć jako marketing reagowania w czasie rzeczywistym. Sprawdzi się w bieżącej dynamicznej komunikacji, będzie dopasowany do stylistyki profilu marki, a dodatkowo zgodnie z najnowszymi badaniami, RTM może przyczynić się do wzrostu sprzedaży o 20%. Niemniej RTM powinien polegać bardziej na sytuacyjnym dowcipie, niż być traktowany jako okazja do opublikowania nic nie znaczącego mema.

#5 Uwzględniaj zasady netykiety

Netykieta, podobnie jak etykieta, to zbiór poprawnych zachowań, tyle że w Internecie. Czasem zdarza się, że marka daje ponieść się emocjom. Niestety później odbija się to na jej wizerunku i skuteczności działań. Dlatego też warto w swoich działaniach kierować się netykietą. Dodatkowo dobrym sposobem na uregulowanie braku netykiety ze strony fanów, jest stworzenie regulaminu publikowania postów i komentarzy na profilu. Ustalając reguły cenzuralności oraz dobrego tonu, będzie możliwe ujarzmienie niektórych Facebookowych dyskusji.

#6 Pamiętaj o moderacji

Jeśli profil marki nie reaguje na komentarze, to z pewnością rządzą się one swoimi prawami. Niezależnie od branży, ilości fanów, czy jakości reakcji fanów na publikowane posty, ważne jest, aby cały czas śledzić pojawiające się komentarze, posty gości, czy oznaczenia profilu. Dlaczego jest to aż tak ważne? Ponieważ nigdy nie wiadomo, kiedy fan zgłosi się z problematyczną sytuacją, reklamacją albo negatywną opinią. W takich chwilach liczy się czas reakcji. Jeśli marka pozwoli sobie na zignorowanie takiej sytuacji, albo będzie zwlekała z odpowiedzią, sytuacja może przyjąć negatywny obrót, a nawet przeistoczyć się w kryzys, nad którym dużo trudniej będzie zapanować.

Warto cały czas śledzić konkurencję oraz inne marki w mediach społecznościowych, w poszukiwaniu ciekawych rozwiązań komunikacyjnych, contentowych, antykryzysowych czy moderacyjnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.