Czym są Dark Posty
Dark Post to tak zwane niepublikowane posty, bądź ukryte wpisy. Jest to format reklamowy wykorzystywany najczęściej w celach w sprzedażowych. Użytkownik widzi ten typ reklamy na głównej stronie Facebooka, na swoim news feedzie, ale komunikat ten nie jest upubliczniany na fanpage’u danej marki. Taka forma promocji jest widoczna tylko dla wybranej grupy docelowej. Dlaczego warto zainwestować w taką formę promocji i jakie korzyści możemy otrzymać z wykorzystania tego typu wpisów? O tym poniżej.
Zastosowanie rozwiązania tego typu jest warte uwagi, np. w wypadku, gdy komunikat reklamowy, który planujemy wypuścić w obieg nie jest wpisany w ogólną komunikację marki na fanpage’u. Różni się pod względem języka oraz kwestii wizualnych, może mieć inną retorykę i nieco inny przekaz. Wtedy jeśli nie chcemy zaburzać ustalonej z góry formy komunikacji marki, a jednak chcielibyśmy np. trafić do sprecyzowanej grupy docelowej, która posługuje się nieco odmiennym językiem niż na co dzień oferowany przez brand, warto się zastanowić właśnie nad publikacją Dark Postów. Dodatkowo ustawienie pod konkretną grupę odbiorczą umożliwia nam stworzenie kilku reklam, które będą spersonalizowane dla docelowych, odpowiednio stargetowanych odbiorców – nie będą one publikowane na fanpage’u marki, więc nie będą one widoczne dla wszystkich obserwatorów marki. Zastosowanie takiego zabiegu pozwala nam również na ukrycie naszych działań przed konkurencją. Przynajmniej przy początkowej fazie naszych działań – w końcu konkurencja również może być naszym obserwatorem, co nie zmienia faktu, że i tak jest szansa, że nie zobaczą wszystkich wypuszczonych przez nas komuniaktów. Sztuka ukrywania swojego biznesu przed konkurencją, która może podchwycić temat jest bardzo istotna, w momencie gdy zależy nam na oryginalności i nie chcielibyśmy zobaczyć kopii naszych działań na profilach innych marek. Jeśli jednak chciałbyś opublikować swój dark post na profilu swojego brandu nie ma żadnych przeciwskazań – Facebook oferuje Ci taką opcję i jeśli tylko uważasz, że może to być korzystny krok w Twoich działaniach marketingowych, to wykorzystaj go. Dodatkowo możesz uzupełnić post o przycisk Call to Action, który nie pojawia się przy standardowych postach, jest więc kolejną wartością dodaną takiej formy publikacji. A jeżeli obawiasz się o to, iż publikując taki post nie można zarejestrować zaangażowania, które jest generowane – jesteś w błędzie. Wszystkie reakcje, komentarze czy udostępnienia użytkowników będą widoczne i będziesz je mógł uwzględnić w statystykach swoich działań.
Jak dobrze przygotować Dark Post? Na początku należy oczywiście wybrać konto reklamowe, na którym chcemy opublikować dany wpis. W kolejnym kroku wybieramy opcję „Posty strony”, a następnie wybieramy „Utwórz post”. W tym momencie pojawi się możliwość wyboru formatu wpisu – tutaj decydujesz czy chcesz, aby była to po prostu grafika lub film, czy też karuzela albo link. Teraz podejmujesz również decyzję, czy chcesz, aby do Twojego wpisu dodać przycisk wzywający do działania, czyli Call to Action, czy wolisz to pominąć. Jest to niezwykle istotna decyzja, gdyż takie wezwanie może przykładowo zwiększyć ruch na Twojej stronie Kolejnym ważnym ruchem, który musisz podjąć, jest wybór opcji „Użyj tego posta tylko w reklamie” – dzięki temu nie zostanie on opublikowany bezpośrednio na wallu Twojego profilu, tylko właśnie ukazany tylko wybranej grupie użytkowników platformy. Tak stworzony post może zostać użyty w kampanii reklamowej produktu czy usługi. Każdy kolejny ruch, który kreuje reklamę, związany jest ze standardowym tworzeniem publikacji promocyjnej, czyli ustalasz jaki budżet chcesz wydać, a także do jakiej grupy docelowej chcesz trafić.
Przykładowo, jeśli zajmujesz się sprzedażą produktów z branży medycznej i na co dzień gromadzisz informacje na temat zainteresowań zakupowych Twoich odbiorców (związanych oczywiście z Twoją dziedziną) możesz ustawić reklamę konkretnego produktu pod część swojej grupy, która może być najbardziej zainteresowana tego rodzaju towarem, bądź usługą. Taka ściśle określona grupa to tzw. „core target”.
Dark Posty, podobnie jak wszelkie inne standardowe działania wpływają na Twój zasięg. Jest on jednak praktycznie w całości uzyskany poprzez opłacenie kampanii – zasięgu bezpłatnego w tym wypadku praktycznie nie ma lub jest on znikomy. Innymi korzyściami płynącymi z wykorzystania Dark Postów jest już wcześniej wspomniane ukrycie swoich działań przed konkurencją, która nie jest w stanie zobaczyć wszystkich działań. Fani nie są spamowanie reklamami, gdyż są one ukryte, a trafiają do nich tylko te, które powinny ich zainteresować. Warto też korzystać z Dark Postów póki są one dostępne. Facebook zapowiedział usunięcie możliwości ich dodawania. Planowane jest dodanie na fanpage’ach przycisku “Zobacz reklamy”. Po wciśnięciu pojawią się wszystkie treści reklamowe, które dana marka publikuje na Facebooku. Twórcy platformy tłumaczą swoje posunięcie tym, aby kwestia reklam byłam bardziej przejrzysta, szczególnie jeśli chodzi o promocję związaną z polityką. Niewątpliwym ułatwieniem dla marketerów będzie możliwość obejrzenia wszystkich kreacji stworzonych przez konkurencję. Na początek funkcje mają zostać uruchomione w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Podsumowując – korzystajcie z Dark Postów, póki jest to możliwe!