Czy warto wchodzić na Pinterest
Pinterest jest medium społecznościowym, w którym użytkownicy podpinają do swoich tablic grafiki oraz filmiki. W Polsce nie cieszy się jeszcze zbyt dużą popularnością, w porównaniu np. do Facebooka, Instagrama czy Snapchata. Dla wielu użytkowników i odbiorców social mediów wciąż jest on mało atrakcyjnym kanałem, szczególnie przez wzgląd na małą liczbę konwersji (czyli dowolnego działania użytkownika strony, które jest działaniem pożądanym przez właściciela strony). Można to jednak przekuć w Twój sukces! Według badań w styczniu 2012 roku Pinterest przekierował większy ruch na strony www niż zsumowane razem LinkedIn, Google Plus, Reddit i Youtube! Dlatego też, może jednak warto wykorzystać potencjał Pinteresta. Jeśli tak, to jak robić to efektywnie, aby Twoje działania przynosiły widoczne zyski?
Pinterest w Polsce ma około 1,5 miliona aktywnych użytkowników, wśród których zdecydowanie dominują kobiety. Nie jest to oszałamiająca liczba, ma jednak jedną znaczącą zaletę – łatwiej jest Ci dotrzeć do potencjalnego klienta, niż np. na obleganym przez wszystkich Facebooku. Grupa użytkowników Pinteresta poszukuje w tym medium przede wszystkim inspiracji. Jest to swoista wyszukiwarka materiałów wizualnych. Zdaniem wielu najlepszym określeniem dla tego medium jest “wirtualna tablica korkowa”, więc jeśli Twoja marka oferuje produkty atrakcyjne dla oczu użytkownika, to znaczy, że jest to miejsce dla Was! To idealne medium dla tych, którzy chcą zwiększyć ruch na swojej stronie www czy blogu oraz umocnić e-commerce. Działając na tym kanale możesz zwiększyć zainteresowanie swoim biznesem. Jednak, aby tego dokonać należy dobrze przygotować profil swojej marki, ale przede wszystkim swoją stronę internetową, która będzie kompatybilna z Twoim kontem na Pintereście. Ruch na stronę zależy przede wszystkim od sfery wizualnej. Musisz zadbać o atrakcyjność prezentowanych przez Ciebie zdjęć, grafik, ilustracji oraz infografik, które sprawią, że Twój odbiorca zainteresuje się proponowanym przez Ciebie produktem czy rozwiązaniami. Te same grafiki powinny znajdować się zarówno na stronie internetowej Twojej marki, jak i na pinterestowym profilu. Jednak nie tylko treści wizualne są tutaj istotne. Równie ważny jest kod, który pozwoli na implementację Pinterest tag, które pomogą Ci w śledzeniu ruchu użytkowników na Twojej stronie.
Jeśli dobrze przygotujesz swoją witrynę internetową, czas na przystosowanie profilu marki. To stosunkowo proste zadanie – wystarczy, że zaczniesz od założenia konta firmowego. Dzięki temu uzyskasz dostęp do narzędzi analitycznych, a także menadżera reklam. Niezwykle ważna jest prawidłowa nazwa Twojego profilu, ściśle związana z nazwą prezentowanej marki, gdyż będzie ona zawarta w adresie profilu. Warto w tym wypadku zatroszczyć się o pozycjonowanie, aby Twoi potencjalni klienci trafiali bezpośrednio do Twojej marki. Na Pintereście niezwykle ważne jest, aby profil był uzupełniony szczegółowo i dokładnie. Opisy powinny być dostosowane do grupy docelowej, do której chcesz trafić i dla której jest przeznaczony Twój produkt czy usługa. Czynnością finalną jest stworzenie pierwszej tablicy marki. Dzięki temu będziesz mógł dodawać Piny do udostępnianego contentu.
Ostatnim etapem skutecznego rozpoczęcia działań w Pintereście jest stworzenie dla Twojego brandu idealnej strategii komunikacji z klientem, a także wyznaczenie sobie dokładnych celów marketingowych, które pozwolą na precyzyjne wyznaczenie ścieżki swoich działań. Nie mogą one być jednak ustalone jednorazowo. Statystyki należy kontrolować i w miarę potrzeb zmieniać swoje pierwotne założenia, które siłą rzeczy muszą ewoluować. Jeśli spodziewasz się szybkich i natychmiastowych efektów, oznacza to, że ten kanał nie jest dla Ciebie. Tylko długofalowy proces pozwoli na osiągnięcie znaczących zysków.
Tak przygotowany profil pozwoli Ci na efektywne działania. Aby jeszcze bardziej je zdynamizować, warto zadbać o kilka szczegółów. Dołącz do swojego konta profile z Facebooka oraz Twittera, co pozwoli na szybkie przekierowania zainteresowanych marką. Ważna jest również systematyczność działań. Lepiej przypinaj swoje grafiki regularnie, niż jednorazowo dużą ich liczbę. Troszcz się o atrakcyjny content – zarówno pod względem wizualnym jak i tekstowym – musisz się wyróżnić! Odbiorca wśród wielości treści, z pewnością bardziej doceni dobry, chwytliwy tytuł czy oryginalną infografikę. Jeśli zarządzasz zespołem możesz pokazać światu jak on pracuje, czy powstawanie produktu „od kuchni”. Zaangażuj się również w kontakt z innymi – podpinaj publikacje innych profili oraz komentuj i wchodź w interakcje – odbiorcy czują wtedy bliskość marki i jej bardziej „ludzką” twarz, co sprawia, że chętniej wracają i czują się bardziej do niej przywiązani. Ciekawym rozwiązaniem dla zaawansowanych jest newsletter, związany z publikowanymi przez Ciebie treściami.
Z uwagi na mniejszą popularność tego serwisu działania nie są tak łatwe jak np. na Instagramie. Warto jednak zadać sobie nieco trudu i poznać to narzędzie, gdyż praca w nim może przynieść wymierne korzyści i rezultaty dla Twojej marki. Nie bój się próbować nowego i jeśli jeszcze do tej pory nie ma Cię na Pintereście załóż swój profil zgodnie z naszymi wskazówkami i trafiaj do kolejnej grupy odbiorców, której członkowie mogą zostać Twoimi klientami.