25 lutego 2020

Czy Twitter to platforma dla Ciebie?

Twitter to bardzo specyficzna platforma. Przede wszystkim ze względu na ograniczenie ilości znaków, które kiedy wynosiło 140, a w ostatnim czasie ta liczba została podwojona. Wciąż jednak charakterystyczne dla Twittera są krótkie posty. Dzięki temu komunikacja odbywa się w czasie rzeczywistym i opiera na skrótowych informacjach. Użytkownicy Twittera mogą zatem konsumować ogromną ilość treści w krótkim czasie, ponieważ tweety zawierają jedynie najważniejsze fakty i opinie. Twitter jest także medium, w obrębie którego użytkownicy bardzo chętnie wchodzą w dyskusje i wymieniają się spostrzeżeniami. Podobnie jak na wszystkich innych platformach, na Twitterze rośnie popularność i znaczenie formatu video. Wprowadzono także transmisje na żywo. 

Polski Twitter w liczbach

W Polsce z Twittera korzysta już ponad 4,61 mln użytkowników, z których 61% to mężczyźni. Najwięcej odwiedzających Twittera ma między 25-34 lata oraz 55 lub więcej. Polacy spędzają w obrębie tej platformy średnio 12 minut i 12 sekund dziennie. To znaczący spadek w porównaniu z wynikami z zeszłego roku (ponad 22 minuty). Osoby zamieszkujące miasta oraz absolwenci szkół średnich i wyższych częściej korzystają z tego serwisu. Spośród osób przeglądających portal w wersji mobilnej kobiety stanowią 58,32%. Popularność Twittera w Polsce wciąż rośnie, dlatego warto wziąć pod uwagę wykorzystanie tego medium w przygotowywaniu swojej strategii marketingowej. 

Jakie działania prowadzić na Twitterze?

Przede wszystkim należy podkreślić fakt, że jest to medium bardzo odmienne od pozostałych. Wszystkie konta mają takie same funkcjonalności. Nie ma zatem technicznego rozróżnienia na profile osobiste i strony firm. Dzięki temu użytkownicy i marketerzy dyskutują jak równy z równym. Zatem komunikacja na Twitterze powinna być dwustronna (jeszcze większy nacisk na interakcję niż w przypadku innych mediów), zamiast po prostu stanowić tablicę ogłoszeń. Zbuduj relację ze swoimi odbiorcami, pozwól im Cię bliżej poznać i stwórz warunki sprzyjające powstaniu wzajemnego zaufania. Pytaj o opinie i wykorzystaj zebrany feedback do ulepszenia swojego produktu, usługi, czy innych aspektów firmy. Jak wynika z powyższych statystyk, użytkownicy Twittera są dobrze wykształceni i głównie są to osoby starsze niż młodzież. Wiedzą czego chcą, czego oczekują od marki. Obserwują tylko takie profile, które publikują wystarczająco wartościowe dla nich treści. Dlatego, aby zaistnieć na Twitterze trzeba dobrze znać grupę docelową i dopasować do niej oraz do stosowanego medium odpowiednie komunikaty. 

Dwa główne obszary, w których możesz wykorzystać jasnoniebieską platformę to:

Personal branding

Marka osobista to to, co sobą reprezentujesz, czyli wyjątkowe połączenie umiejętności i doświadczeń. Jego celem jest wyróżnienie danej osoby na tle innych specjalistów danej dziedziny, czy to w celach rekrutacyjnych, czy też pozyskania nowych klientów. Jeśli stworzysz wizerunek godny zaufania możesz zyskać bardzo wiele. W mediach społecznościowych, szczególnie na Twitterze, liczą się ludzie stojący za sukcesem firmy, czy przedsięwzięcia, a nie marki. 

Jak zbudować silną markę osobistą na Twitterze?

Pierwszym, pozornie łatwym krokiem jest wybranie handle’a, czyli Twojego identyfikatora w obrębie platformy. Poświęć jednak trochę czasu na to, aby rozważnie zdecydować o Twoim twitterowym imieniu, którego nie można już później edytować. Jeśli jesteś blogerem, albo jesteś silnie związany z jedną marką możesz wykorzystać te nazwy w swoim handlu, tak aby odbiorcy zawsze kojarzyli Cię właśnie z nimi. Jeśli nie chcesz wiązać się w ten sposób z żadnym podmiotem najprościej użyć prawdziwego imienia. W przypadku popularnych imion i nazwisk trzeba się czasem natrudzić w znalezieniu wolnego handle’a, ale koniec końców na pewno coś wymyślisz. Twój profil jest jak Twoja wirtualna wizytówka, dlatego wybierz odpowiednie zdjęcie profilowe. Może być albo profesjonalne, albo żartobliwe, w zależności od specyfiki Twojej branży i Twojej osobowości – nie rób nic na siłę! Dodatkowo warto wykorzystać przestrzeń cover photo, może ono posłużyć do promocji, pokazania tego, na czym najbardziej się znasz, lub po prostu stworzenia przyjaznej atmosfery. Pamiętaj, aby publikowane treści były odpowiednie dla Twojej grupy docelowej. Nawet jeżeli prowadzisz prywatny profil, dopasuj charakter postów do specyfiki platformy. Angażuj się w dyskusję i zawsze odpowiadaj na oznaczenia i komentarze. Jeśli Twoje zainteresowania są popularne na Twitterze, nie będziesz miał problemu z nawiązaniem kontaktu z innymi użytkownikami. 

Kontakt z klientem

Kolejnym ważnym obszarem obecności marki na Twitterze jest obsługa klienta. Aż 77% użytkowników Twittera dzięki szybkim reakcjom i odpowiedziom na ich pytania staje się bardziej pozytywnie nastawionymi do marki. Coraz więcej osób oczekuje także odpowiedniej obsługi klienta od firm, które komunikują się za pośrednictwem Twittera. Od 2015 do 2017 roku można było zaobserwować na Twitterze 2,5 krotny wzrost wymiany tweetów pomiędzy firmami a jej klientami. Może się to wiązać z transparentnością komunikacji. Użytkownik dzięki temu jest bardziej pewny tego, że uzyskanie oficjalną odpowiedź od marki. W obsłudze klienta w każdej formie najbardziej liczy się czas uzyskania pomocy przez klienta. 60% z nich oczekuje odpowiedzi zwrotnej w mniej niż godzinę. Dlatego działaj szybko. Przed założeniem konta przygotuj skrypt z najczęstszymi pytaniami i odpowiedziami, który będziesz na bieżąco uzupełniać, tak aby ułatwić sobie i swoim współpracownikom ten proces.

Pomimo rosnącej liczby użytkowników Twittera w Polsce i na świecie, nie każdy marketer musi z niego korzystać. Publiczność tam obecna jest wymagająca i oczekuje dyskusji na wysokim poziomie. Planując działania w mediach społecznościowych zidentyfikuj swoją grupę docelową i zastanów się, czy znajduje się ona na Twitterze. Jeśli strategia będzie nietrafiona, możesz nie tylko nie osiągnąć wymarzonych celów, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi swojej marki.