Content marketing czy warto?

Pewnie wiele razy słyszałeś to pojęcie, nic dziwnego, w końcu jest to jeden z najistotniejszych trendów ostatnich lat. Content marketing to strategiczne podejście marketingowe koncentrujące się na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych, istotnych i spójnych treści w celu przyciągnięcia oraz utrzymania jasno określonej grupy odbiorców, a także, w ostatecznym rozrachunku, do generowania zyskownych działań dla klientów.

Od czego zacząć przygodę z content marketingiem

Punktem wyjścia do strategii content marketingowej jest zrozumienie klienta i jego potrzeb. W tym celu należy precyzyjnie określić grupę docelową i znaleźć rozwiązanie jej problemów. Dopiero wtedy możemy zacząć myśleć o działaniach, które mają na celu zwiększenie sprzedaży. Aby utrzymać stały kontakt na linii marka – klient, musisz zaoferować odbiorcom coś w zamian.

Odwiedzanie strony marki, czy jej konta na Facebooku musi przynosić klientowi lub potencjalnemu klientowi wymierne korzyści. Tym właśnie powinien być wysokiej jakości content.

Content marketing, zwany też w polskiej wersji marketingiem treści, może przybierać różne formy. Najpopularniejsze to video, infografiki, artykuły eksperckie, ebooki, webinary, poradniki, czy też artykuły gościnne i sponsorowane. Kreacja wartościowych treści wymaga wysiłku i czasu. Dlatego możesz się zastanawiać, czy warto w niego inwestować? Bez wahania odpowiadamy: tak!

Dlaczego warto prowadzić działania z zakresu content marketingu?

Przynosi długofalowe korzyści

Skutki działań content marketingowych możemy obserwować jeszcze długo po ich zakończeniu. Treści, które stworzysz będą „pracować” nie tylko w trakcie trwania kampanii, ale także później. Odbiorcy będą mogli wciąż na nie trafiać i dzięki nim poznawać Twoją markę. Jeśli treści będą wciąż aktualne, co jakiś czas możesz o nich przypomnieć swoim fanom w serwisach social media.

Kreuje wizerunek marki, jako eksperta

Poprzez publikowanie wartościowych treści na tematy powiązane z branżą, Twoja marka staje się ekspertem w danej dziedzinie. Twórz poradniki, ebooki, artykuły eksperckie, które będą pomocne dla Twojej grupy docelowej. Nie zapomnij przy tym używać języka zrozumiałego dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z takimi tematami.

Buduje społeczność

Dobrze zaprojektowana strategia może także skutkować zbudowaniem społeczności wokół marki. Oddani klienci mogą stać się swego rodzaju ambasadorami marki, którzy będą chcieli wymieniać się wiedzą i doświadczeniem związanymi z Twoimi produktami. Przede wszystkim jest to zaproszenie do dialogu, który wyróżnia się słuchającą postawą wobec klienta. Dzięki temu Twoja komunikacja nabierze dwustronnego charakteru i zwiększy zaufanie klientów do marki.

Przeczytaj także: Polubienia na Facebooku – dlaczego nie warto kupować lajków?

Realnie wspiera sprzedaż

To stwierdzenie potwierdzają następujące dane:

  • firmy z branży B2C mają aż o 88% więcej potencjalnych klientów dzięki działaniom content marketingowym,
  • 47% klientów, zanim nawiąże kontakt z przedstawicielem handlowym, zapozna się przeciętnie z 3-5 tekstami na blogu,
  • firmy B2B, które stosują content marketing zyskują o 67% więcej leadów miesięcznie.

Te statystyki powinny przekonać nawet najbardziej zagorzałych przeciwników marketingu treści. Obecnie jest to właściwie standard, któremu powinieneś dorównać.

Jest tańszy od tradycyjnych działań marketingowych

Pomimo przekonania, że content marketing wymaga ogromnych nakładów finansowych, warto przyjrzeć się danym, które wskazują na fakt, że jest on tańszy od outbound marketingu aż o 62%, a jednocześnie generuje ponad trzy razy więcej potencjalnych klientów. Jego przewaga polega na łatwości wprowadzenia, mniejszych kosztach oraz kreowaniu zaufania klienta do marki. Content marketing nie jest bezpośrednią reklamą, co zwiększa jego skuteczność w przeciwieństwie do tradycyjnego marketingu.

Content marketing pomaga w działaniach SEO

Dzięki artykułom zamieszczonym na swojej stronie może w znacznym stopniu poprawić jej pozycjonowanie. W tekstach z łatwością ukryjesz nawet najtrudniejsze frazy, a jeśli będą one wysokiej jakości, użytkownicy sieci mogą zechcieć do nich linkować.

Aktywność contentowa w obrębie innych stron internetowych może także być narzędziem do zdobywania linków – w treści artykułów lub w notce biograficznej autora.

Content marketing vs. tradycyjne formaty reklamy

Ponadto warto podkreślić fakt, że rośnie popularność narzędzi, które blokują reklamy. Już w 2015 roku globalnie z takich programów korzystało ponad 200 milionów osób. To duże ułatwienie dla użytkowników sieci, jednak z punktu widzenia marketera, jest to ogromna strata publiczności.

Przez takie rozwiązania marki nie mogą dotrzeć ze swoim komunikatem reklamowym do swojej grupy docelowej. Właśnie dlatego z pomocą przychodzi content marketing, który nie jest reklamą samą w sobie. Interesujące treści nie tylko nie są blokowane, ale nawet są pożądane przez konsumentów.

Opracowując strategię content marketingu nie zapomnij uwzględnić w niej pomysłów na dystrybucję treści. W końcu poświęcasz czas i środki na wartościowy content, aby dotarł do jak największej liczby obecnych i potencjalnych klientów. Dlatego musisz zadbać o odpowiednią promocję swoich materiałów, m.in. poprzez e-mail i media społecznościowe.

Pamiętaj o atrakcyjnej formie, która zachęci odbiorców do zapoznania się z docelowym contentem. Mogą do tego posłużyć grafiki, krótkie animacje, czy gify. Bądź kreatywny!