Co musisz wiedzieć o remarketingu
Z roku na rok branża e-commerce rozwija coraz więcej możliwości dotarcia do dawnych, obecnych i przyszłych klientów, jakie może zaoferować przedsiębiorcom. Zapewne znajdą się zwolennicy tradycyjnych form dotarcia do konsumenta. Z każdym rokiem marki coraz bardziej zmuszone są zabiegać o względy klientów, również w przypadku walki o ich pozyskanie. Dlatego bardzo szybko trendującym elementem działań sklepów online stał się remarketing. Co to oznacza w praktyce? Remarketing to ciągle rozbudowywana opcja reklamy kierowanej do osób, które w przeszłości odwiedziły daną stronę internetową. Opcja ta pozwala na upewnienie procesu zakupowego po stronie kupującego i zachęcenie go do ponownej wizyty w sklepie, a co za tym idzie zwiększa szansę domknięcia sprzedaży. Reklama ta bazuje na wykorzystaniu zainteresowania internauty w taki sposób, by stał się klientem sklepu. Niejednokrotnie remarketing jest skuteczniejszą formą reklamy niż, m.in., mailing. Skraca ścieżkę decyzyjną klienta, ponieważ nie każe mu skupiać się na wypełnianiu dodatkowych formularzy rejestracyjnych i akceptowaniu zgód marketingowych. Prowadzenie tego typu działań może być możliwe zarówno poprzez Google AdWords, jak również w mediach społecznościowych. Kampanie remarketingowe dostępne na jednym z najpopularniejszych serwisów – Facebooku oraz Twitterze. Przesycenie rynku medialnego sprawia, że coraz częściej reklamy irytują odbiorców, zwłaszcza że zakres decyzyjności w kontekście wyświetleń reklam pozostaje dalej mniejszy, niż w przypadku np. kampanii mailingowych. Otrzymując wiadomość, klient może zdecydować, czy chce je otrzymywać, natomiast reklamy w wyszukiwarce i social media wyświetlają się automatycznie.
Rodzaje kampanii remarketingowych w Google
Google oferuje wiele możliwości prowadzenia kampanii remarketingowych. Ich poprawne rozpoznanie ułatwi zaprojektowanie kampanii i zwiększy jej skuteczność. Najważniejsze rodzaje reklam to:
1. Remarketing standardowy. Jest on skierowany do osób które przynajmniej raz odwiedziły stronę www, do której odnosi kampania. Należy zaznaczyć, że osoby te nie dokonały żadnej konwersji.
2. Remarketing dla sieci wyszukiwania – kierowany do osób, które odwiedzając witrynę nie dokonały konwersji, ale powróciły do wyszukiwania w przeglądarce.
3. Remarketing dynamiczny – skierowany do osób, które oglądały pojedyncze produkty lub podstrony z ofertami konkretnych usług, ale nie dokonały konwersji.
4. Remarketing wideo – dla osób które obejrzały konkretny film reklamowy lub odwiedziły kanał na YouTube.
5. Remarketing w aplikacjach mobilnych – dla osób, które skorzystały z wybranej, powiązanej ze sklepem aplikacji, lub otworzyły stronę internetową z urządzenia mobilnego.
Remarketing w mediach społecznościowych
Dodatkowo, zarówno Facebook, jak i Twitter oferują możliwość przeprowadzenia kampanii remarketingowych wewnątrz kanału społecznościowego. Charakterystyczne dla tego typu reklamy, jest stworzenie grupy docelowej składającej się z osób, które miały w przeszłości kontakt z marką, jej produktem lub usługą oraz tymi, którzy wyrazili chęć zapoznania się z ofertą sklepu. Na Facebooku jest to możliwe dzięki specjalnemu pixelowi (autorskiemu kodowi serwisu, który zostanie wklejony do kodu strony internetowej na odpowiednią podstronę). Ma on za zadanie zliczać i śledzić użytkowników, którzy nie dokonali żadnej konwersji na stronie www, a następnie wykorzystać te dane podczas tworzenia reklamy remarketingowej. Jest to jedna z częściej wybieranych opcji przez szeroko pojętą branżę e-commerce. Na Twitterze natomiast dane o użytkownikach zbierane są za pomocą tagu remarketingowego. Informacje te zapisywane są na specjalnych listach remarketingowych. Niemniej Twitter jako narzędzie reklamowe nie jest jeszcze na tyle popularny w Polsce, a publikowane w serwisie reklamy niejednokrotnie są droższe od tradycyjnych reklam na Facebooku. Większość działań promocyjnych w mediach społecznościowych nadal odbywa się za pośrednictwem Facebooka.
Dlaczego warto wybrać remarketing?
Według badań firmy Yomtobian oraz instytutu marketingu SEMPO, remarketing znalazł się na liście najbardziej niedostatecznie wykorzystywanych możliwości technologicznych marketingu – zagłosowało tak ponad 46% respondentów. W dobie rozwoju technologicznego, serwisy oferujące rozwiązania remarketingowe wydają się zaczynać faworyzować ten sposób promocji. Z roku na rok przybywa firm stosujących go w swoich działaniach. O jego skuteczności może świadczyć fakt, że jak wynika z badań CMO średnio 26% użytkowników skłania się do zakupu produktu lub usługi po zetknięciu się z kampanią remarketingową. Dodatkowo, kampanie te zwykle cieszą się dużo większym zasięgiem niż tradycyjne rozwiązania płatnej promocji. Dzięki opcjom umożliwiającym znaczną personalizację kampanii, możliwe jest wyświetlanie dla poszczególnych segmentów grupy docelowej. Tym samym wzmacnia i utrwala się wiarygodny wizerunek marki dbającej o utrzymanie kontaktu z klientem. Marki opierające swoje kampanie reklamowe na remarketingu mogą również w ten sposób prezentować stałym klientom nową ofertę.