21 stycznia 2020

Co mówią statystyki w social media?

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez We Are Social i Hootsuite, z mediów społecznościowych korzysta 37% całkowitej populacji świata. Nie powinno więc dziwić, że wiele marek przenosi większość swoich działań do Internetu, koncentrując je w wokół swojej obecności w mediach społecznościowych. Marki te również często odkrywają, że szczegółowa analiza własnych działań, a także grupy docelowej, może przynieść doskonałe efekty, wpływające nie tylko na polepszenie jakości komunikacji marki, ale również na relacje z fanami, czy w konsekwencji zwiększenie sprzedaży. Jak analizować dane statystyczne, które każdego dnia dostarczane są nam przez media społecznościowe? Jak optymalizować działania marki i osiągać cele postawione w strategii komunikacji marki?

Dobór odpowiednich narzędzi

Na rynku dostępnych jest wiele programów internetowych, które w przystępnej formie ułatwią pobranie i umiejętne wykorzystanie poszczególnych statystyk. Jednymi z lepszych narzędzi są Sotrender, BuzzSumo, czy Business Insider, identyfikujące i gromadzące statystyki na temat działania marki oraz zachowań wobec niej poszczególnych grup docelowych. Jeśli jednak z jakichś względów korzystanie z usług zewnętrznych dostawców rozwiązań nie będzie możliwe, natywne statystyki dostarczane przez poszczególne portale społecznościowe są na tyle obszerne, że możliwe będzie przeprowadzenie podstawowych analiz.

Czego można dowiedzieć się ze statystyk?

Statystyki portali społecznościowych są prawdziwą skarbnicą wiedzy. Dzięki nim można bardzo dokładnie określić cechy demograficzne grupy odbiorców, skąd pochodzą, określić ich wiek i zainteresowania, a także określić, które treści z profilu marki najbardziej trafiają w ich gust. Poniżej podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas analizy statystyk z mediów społecznościowych.

1.Demografia fanów.

Portale społecznościowe skrupulatnie zbierają dane o każdym użytkowniku. Pozwala to na zbudowanie bardzo konkretnych statystyk odwiedzin profilu, i informacji na temat fanów. Dzięki nim można dookreślić wiele parametrów, które pomogą poprawić sposób komunikacji marki. Posiadając takie informacje, jak ilościowy udział kobiet i mężczyzn wśród fanów, kraj zamieszania, język którym fani się w większości posługują, w jakim są wieku, można bezbłędnie zoptymalizować działania, a także dostosować komunikat idealnie do grupy docelowej. Dane te będą również przydatne podczas tworzenia person oraz określenia ich charakterystyki. W konsekwencji informacje o grupie docelowej pozwolą stworzyć strategię komunikacji skierowaną bezpośrednio do osób zainteresowanych marką oraz angażujących się w udostępniane przez nią treści.

2. Zaangażowanie poszczególnych grup docelowych.

Posiadając informacje na temat grup docelowych, można wyodrębnić wewnątrz nich różne poziomy zaangażowania w bieżące publikacje na profilu. Jeśli dotychczasowa komunikacja nie wzbudzała zainteresowania wśród najbardziej odpowiedniej grupy odbiorców, jest to znak i zielone światło do wprowadzenia zmian w sposobie komunikacji lub prezentowanej tematyce. Warto też zwrócić uwagę na godziny publikacji postów. Często marki nieświadomie wybierają czas postowania tak, że przypada na najmniejszą obecność online fanów profilu. Dobrze jest dostosować godziny publikowania treści zarówno do aktywności fanów, jak i… konkurencji. Pamiętajmy, że najlepszy czas dla publikacji zarówno marek konkurencyjnych jak i naszej przypada w podobnych godzinach. Najlepiej zadbać aby godziny te na siebie nie nachodziły. 

3. Poziom i rodzaje aktywności fanów.

Poziom i rodzaj aktywności fanów również nie jest bez znaczenia. To, w jaki sposób fani podchodzą do publikacji marki, powinno dać jej do myślenia. Jeśli fani częściej reagują na posty niż je komentują lub udostępniają, warto postawić sobie pytanie, dlaczego tak robią i co należy zmienić, by w praktyce osiągnąć lepszy rezultat (zwiększenie ilości komentarzy, a tym samym zasięgu postów). Jeśli natomiast w aktywnościach fanów przeważają komentarze (mowa tu o pozytywnych wypowiedziach), warto sprawdzić, jaki typ treści generuje ich najwięcej i postarać się częściej umieszczać go w harmonogramie publikacji.  

4. Zasięg wśród grup docelowych.

Zasięg profilu i postów jest organiczny – każda publikacja w mediach społecznościowych, w większym lub mniejszym stopniu dotrze do grona odbiorców. Niemniej warto sprawdzić, czy zasięg (nawet, jeśli jest wysoki), odpowiada zamierzonej grupie docelowej. Jeśli nie, a w rzeczywistości posty marki widzą przypadkowi odbiorcy, warto przeanalizować ponownie grupy docelowe. Być może zmiana komunikacji przyniesie spodziewany efekt (zwiększenie zainteresowania tematyką publikacji).

W odpowiednio zebranych statystykach będzie można zaobserwować, w którym miejscu działania marki wymagają dopracowania. W zależności od branży i sposobu komunikacji, marki będą odbierać różne sygnały od grup docelowych: nieznaczne wahania ilości reakcji, komentarzy, udostępnień czy też spadki lub wzrosty ilości fanów. Ważne jest, aby z analizowanych statystyk wyciągać odpowiednie wnioski, dzięki którym możliwa będzie skuteczna optymalizacja działań oraz dostosowanie ich do odbiorców. Bez odpowiednich analiz komunikacja nie będzie wystarczająco spersonalizowana, aby odnieść zamierzony efekt.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.