21 listopada 2019

Banki darmowych zdjęć

Obraz wyraża więcej niż tysiąc słów. To bardzo znane powiedzenia, które nie traci na znaczeniu. 90% przetwarzanych przez mózg informacji ma charakter wizualny, a aż 65% to wzrokowcy. Dlatego tak istotne jest uwzględnienie materiałów wizualnych w ramach strategii marketingowej. Zdjęcie dodane do tekstu, czy posta powinno odzwierciedlać jego tematykę i zwiększać atrakcyjność oraz siłę przekazu. W codziennej pracy zapewne potrzebujesz wielu materiałów wizualnych. Wiele z nich możesz przygotować sam, np. infografiki. Często jednak niezbędne i najszybsze jest wykorzystanie zdjęcia. Wizerunek ludzkiej twarzy ma szczególną wartość w przekazach marketingowych. Przede wszystkim bardzo silnie przyciąga uwagę. Kluczowe w tej kwestii jest dobranie odpowiedniej fotografii, które będzie przekazywać adekwatne do treści emocje. 

W jakich materiałach marketingowych wykorzystywać zdjęcia?

Właściwie wszystkich. Zaczynając od strony internetowej. Fotografie mogą w łatwy sposób zobrazować, czym zajmuje się Twoja firma. Dobrze sprawdzą się też w zakładce „o nas”. Jeśli nie wykonaliście sesji wizerunkowej dodaj zdjęcie prezentujące zespół pracujący wspólnie nad projektem. Na firmowym blogu także przydadzą się fotografie do zilustrowania tematyki danego wpisu. Podobnie jak w newsletterze, w którym dobrą praktyką jest baner na samej górze, który przyciąga uwagę do tekstu. W mediach społecznościowych obraz odgrywa kluczową rolę. Użytkownicy sieci scrollują newsfeedy wielu platform w szybkim tempie, aby wybrać z nich to, co najbardziej interesujące. Zatem musisz najpierw przykuć ich uwagę ilustracją, a dopiero w drugiej kolejności zachęcić tekstem. Nie zapominajmy o drukowanych materiałach marketingowych, takich jak ulotki, plakaty, banery, czy też foldery. W nich również oprawa graficzna i zobrazowanie tematu ma ogromny wpływ na odbiorcę. 

Skąd czerpać darmowe zdjęcia?

Istnieje wiele platform oferujących szeroką gamę fotografii w abonamencie lub do kupienia pojedynczo. Jednak duże zasoby mają także darmowe banki zdjęć. Oto kilka z nich:

Kaboompics

Świetna platforma, na której nie musisz się nawet logować. Pozwala na wyszukiwanie zdjęć nie tylko przez frazy, ale także z uwzględnieniem kolorystyki i kategorii (natura, miejska aranżacja, technologia, biznes, wnętrza, zwierzęta, rzeczy, moda, podróże, jedzenie i picie, ludzie oraz styl życia). Dodatkowo możesz określić, czy potrzebujesz zdjęcia w orientacji poziomej, czy też pionowej. Do każdego zdjęcia serwis prezentuje również paletę kolorów, które występują na fotografii. Ten pozorny drobiazg może być bardzo pomocny w wykorzystaniu materiałów. W regulaminie serwisu przeczytamy, że wszystkie grafiki mogą być wykorzystywane za darmo w celach prywatnych i komercyjnych, jednak nie można ich sprzedawać, ani udostępniać na własnych platformach ze zdjęciami.  

https://kaboompics.com

Rawpixel

Oferuje plan darmowy po zalogowaniu, w którym otrzymamy pakiet 100 obrazów miesięcznie z kolekcji serwisu. Możesz wybrać, jaki rozmiar do pobrania Ci odpowiada. Możesz przeszukiwać zbiory według kategorii planu (free/premium) oraz formatu grafiki. 

https://www.rawpixel.com

Librestock

To platforma, na której znajdziesz zdjęcia z wielu innych serwisów. Nie musisz się logować, a po kliknięciu na wybrane zdjęcie, zostaniesz przekierowany na docelową stronę, z której możesz pobrać fotografię. Dzięki Librestock możesz wykorzystywać zdjęcia także do celów komercyjnych i edytować je. Nie musisz podpisywać fotografii nazwiskiem autora, jednak na platformie możemy przeczytać, że jest to gest mile widziany. Wyszukiwarka jest prosta i opiera się wyłącznie na słowach kluczowych. 

https://librestock.com

Pixaby

Nie ma konieczności logowania. Wyszukiwarka pozwala na filtr ze względu na rodzaj pliku. Zdjęcia są wysokiej jakości, natomiast liczba adekwatnych wyników zależy od tematyki. Pixaby oferuje także grafiki wektorowe i krótkie video do pobrania za darmo. Platforma zgadza się na wykorzystanie materiałów w każdym celu, zastrzega jednak, aby nie używać zdjęć osób, które da się zidentyfikować w okolicznościach obraźliwych lub nie sugerować poprzez kontekst użycia fotografii, że np. NASA używa Twojego produktu i go rekomenduje. 

https://pixabay.com

Unsplash

Artystyczne zdjęcia, ciekawe kadry i pliki pogrupowane w kategorie, a to wszystko dostępne również bez logowania. Materiały Unsplash objęte są również standardową licencją, właściciele serwisu podkreślają, że choć wskazanie autora zdjęcia nie jest wymagane, to jest ono pomocne w dalszej ich twórczości i zachęca do ponownego podzielenia się dziełami w ramach platformy. 

Istnieje jeszcze jedna metoda darmowego pozyskiwania zdjęć – przez wyszukiwarkę Google. W zakładce „Grafika” po wybraniu z narzędzi opcji „Oznaczone do ponownego wykorzystania z modyfikacją” możemy bez obaw o naruszenie praw autorskich korzystać z dostępnych materiałów.

Jeżeli potrzebujesz dużej ilości zdjęć, a dodatkowo muszą one być związane z konkretną tematyką, to warto zainwestować w płatny abonament. Dzięki niemu otrzymasz niemal nieograniczone możliwości. Jeśli wystarczą Ci zasoby i zróżnicowane zdjęć dostępnych w darmowych wersjach przytoczonych platform, to jak najbardziej warto z nich korzystać. Zaoszczędzony w ten sposób budżet przeznacz na inne marketingowe cele. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.