Analiza konkurencji w mediach społecznościowych
Przygotowując strategię działań social media koniecznie zidentyfikuj konkurencję swojej marki i przejrzyj jej profile. Musisz być świadomy, jakie inicjatywy podejmują Twoi rywale, jakiego języka używają, jakie mają pomysły na zaangażowanie fanów i co ważne, sprawdź jakie efekty osiągają. Wnioski z researchu powinny stanowić punkt wyjścia do planowania komunikacji. Zainspiruj się dobrymi praktykami konkurentów, ale zadbaj też o uwzględnienie autorskich pomysłów, które sprawią, że Twoja marka niejako „wybije się z tłumu”.
Jak znaleźć konkurencję?
Przede wszystkim musisz sobie odpowiedzieć na pytanie: kto jest moją konkurencją? Z jednej strony, są to firmy, które oferują ten sam produkt, lub rozwiązują ten sam problem klienta. Z drugiej, są to podmioty, z którymi konkurujesz w obszarze mediów społecznościowych o uwagę odbiorców. Czyli tak naprawdę rywalizujesz ze wszystkimi użytkownikami social media. Posty znajomych Twoich klientów stanowią osobną kategorię, do nich marki nie mogą się porównywać, ale to co możesz zrobić to wyróżnić swoją komunikację na tle innych poprzez tworzenie wartościowego contentu i wymyślanie coraz to nowych rozwiązań na angażowanie swoich fanów oraz pozyskiwanie nowych. Do tego potrzebny jest ciągły monitoring działań konkurencji, aby być na bieżąco z kreacjami przez nią proponowaną oraz najnowszymi trendami.
W wyszukaniu konkurencji może pomóc Ci kilka narzędzi:
SimilarWeb
Dzięki niemu otrzymasz porównanie z konkurencją w obrębie Twojej branży, analizę i strategię działań online’owych konkurencji, poznasz potencjalnych partnerów i klientów, zidentyfikujesz pojawiające się trendy i nowych graczy na rynku oraz zrozumiesz customer journey.
Sotrender
Jedną z najciekawszych funkcji platformy jest możliwość porównania konkurencji. Do Twojej dyspozycji będą dane dotyczące m.in. liczby fanów, czasu odpowiedzi, liczby reakcji czy też aktywnych użytkowników.
Buzzsumo
Pomaga wyszukać najbardziej popularny content w obrębie danego tematu. Sprawdź, czy Twoja strona znajduje się w czołówce. Jeśli nie, przeanalizuj najlepszych i wyciągnij wnioski na przyszłość.
https://app.buzzsumo.com/research/most-shared
SproutSocial
Oferuje analizę profili w mediach społecznościowych. Większość z funkcji dostępna jest już w darmowej wersji. Warto wypróbować.
https://sproutsocial.com/simply-measured/
Tagboard
Umożliwia analizę wybranego hasztagu na Instagramie, Twitterze i Facebooku. Całkowicie za darmo i w bardzo łatwy sposób. Sprawdź co komunikuje konkurencja, jakie prowadzi akcje, czy konkursy.
Barometer
Dostarczy Ci danych, dzięki którym będziesz mógł przeanalizować swoje działania w social media w kontekście innych stron. To bardzo istotna kwestia, ponieważ pozwoli Ci ocenić efektywność Twoich działań.
https://barometer.agorapulse.com
Brand24
Zobacz kto wypowiada się na tematy związane z Twoją branżą lub podobnymi produktami i w jaki sposób to robi. Monitoruj wybrane słowa kluczowe regularnie, nie tylko pod kątem zapobiegania sytuacjom kryzysowym, ale także żeby być na bieżąco i wiedzieć co słychać u konkurencji.
Jak analizować konkurencję?
Podczas wnikliwego researchu spisz swoje obserwacje, a następnie wyciągnij wnioski. Sporządź dokument, w którym uporządkujesz wiedzę. Każdą markę analizuj według tych samych kryteriów. Poznaj odpowiedzi na następujące pytania:
Gdzie pojawia się Twoja konkurencja?
W jakich serwisach społecznościowych jest aktywna? Spróbuj wywnioskować dlaczego akurat w tych, a nie w innych. Być może Twoja grupa docelowa znajduje się tylko na wybranych platformach.
Ilu i jakich ma fanów?
Czy angażują się w jej komunikację? Jaka jest dynamika przyrostu fanów? Jakie mają zainteresowania? Poświęć odrobinę czasu na interpretację danych. Zastanów się, czy przykładowo niskie zaangażowanie odbiorców konkurencji wiąże się z faktem, że profil jest słabo prowadzony, czy może społeczność nie jest zainteresowana taką tematyką.
Jakie treści publikuje konkurencja?
Jaki format przybierają posty? Czy są to zdjęcia, gify, filmy, infografiki, pokazy slajdów? Czy robi transmisje na żywo? Przeanalizuj, jak fani rywali reagują na każdy z formatów. Content świadczy też o tym, jak poważnie konkurencja traktuje media społecznościowe, czy przykłada się do prowadzenia wysokiej jakości komunikacji.
Jakie działania podejmuje Twoja konkurencja?
Czy oprócz regularnej komunikacji organizowane są dodatkowe akcje i konkursy? Jeśli tak to na czym one polegają i jakie są nagrody? Czy podąża za najnowszymi trendami? Pamiętaj, aby nie kopiować działań konkurencji. Jeśli Twój rywal przeprowadził genialną akcję, która równie dobrze pasowałaby do Twojego produktu, świetnie! Zainspiruj się do wymyślenia czegoś całkiem innego, ale równie innowacyjnego. Na pewno dasz radę!
Analiza konkurencji jest istotna nie tylko przed rozpoczęciem własnych działań, ale tak naprawdę podczas całej promocji. Warto wiedzieć, jak rozwijają się podobne firmy oraz jak komunikują swoje produkty i usługi. Istotą całego procesu monitoringu konkurencji jest świadomość tego, co dzieje się w Twojej branży zarówno generalnie, jak i w mediach społecznościowych. Zamiast podążać za swoimi rywalami, postaraj się zawsze być o krok przed nimi.