8 narzędzi przydatnych w e-commerce
Każdy biznes potrzebuje narzędzi, które pomogą w optymalizacji działań, jak również ułatwią przygotowanie i usystematyzowanie treści, tak aby jeszcze lepiej skupiały uwagę odbiorców. Innym ważnym elementem jest monitoring Internetu, aby w jak największym stopniu wiedzieć, co i w jakim kontekście o marce mówią jej odbiorcy. Poniżej przedstawiamy rozwiązania online, które umiejętnie wykorzystane przyczynią się do polepszenia działań i zwiększenia sprzedaży w e-commerce.
Google Analytics
Najbardziej podstawowe narzędzie, które powinien znać każdy marketer działający w branży e-commerce. Narzędzie to umożliwia badanie zachowań odbiorców wewnątrz witryny. Pozwala analizować źródło ruchu na stronie, urządzeń jakie preferują odbiorcy, czy kanałów społecznościowych z których trafiają do sklepu. Dzięki tym danym możliwe jest dostosowanie komunikacji do preferencji odwiedzających stronę internetową. Dodatkowo narzędzie lokalizuje odbiorców, udostępniając właścicielom witryny dokładne dane demograficzne użytkowników – płeć, wiek, pochodzenie, czy zainteresowania. Dzięki Google Analytics, możliwa jest optymalizacja rozmieszczenia treści na stronie, dostosowanie ich do dokładnej specyfikacji grupy docelowej, a tym samym polepszenie skuteczności działań (również w social media).
Google Trends
Google to największa wyszukiwarka informacji na świecie, w której codziennie użytkownicy poszukują odpowiedzi na wiele nurtujących ich pytań. Dzięki narzędziu Google Trends, możliwe jest zweryfikowanie tematów najbardziej interesujących odbiorców z poszczególnych krajów i miast. Aplikacja udostępnia dane statystyczne na temat zapytań użytkowników Google na temat wskazanych fraz kluczowych. Te informacje z kolei pozwolą na ulepszenie tagowania strony internetowej oraz posłużą do lepszego jej pozycjonowania, umożliwiając dodatkowo optymalizację strategii contentowej marki.
BuzzSumo
Narzędzie online umożliwiające analizę każdej publikacji w Internecie pod względem fraz kluczowych. Dzięki aplikacji, możliwe jest zaplanowanie kompleksowej komunikacji marki oraz udostępnianych przez nią treści, aby wpisywały się w aktualnie panujące w Internecie trendy, także w mediach społecznościowych. Aplikacja może również pomóc w komunikacji RTM (Real Time Marketing). BuzzSumo umożliwia również zebranie treści najczęściej udostępnianych przez użytkowników, a także zdecydowanie ułatwia znalezienie wpływowych internautów, którzy mogliby stać się ambasadorami marki. Narzędzie to równie skutecznie posłuży do monitoringu zachowania w Internecie konkurencyjnych marek. Koszt korzystania z BuzzSumo zależny jest od wybranego planu i zakresu funkcji, jakie ma spełniać. W testowym okresie próbnym można zapoznać się z oferowanymi możliwościami, jakie daje aplikacja, a decyzję o konkretnym planie abonamentu podjąć po zakończeniu tego okresu.
Brand24
Jedno z najbardziej popularnych narzędzi monitoringu Internetu w Polsce. Swoją sławę zawdzięcza bardzo precyzyjnym wynikom monitoringu, łatwości w użytkowaniu, a także bardzo pomocnej obsłudze klienta. Aplikacja pozwala na dostosowanie wyszukiwanych fraz kluczowych do zagadnień interesujących markę, zaznacza potencjalnie negatywne wykorzystanie tych zwrotów, a także umożliwia generowanie odpowiednich raportów. W zależności od wybranego planu, aktualizacja wyników może następować 2 razy na dobę, co godzinę, co 30 minut oraz w czasie rzeczywistym. Dzięki odpowiedniej konfiguracji narzędzia, możliwe jest bieżące reagowanie na problemy i potrzeby klienta, reagowanie w czasie rzeczywistym na opisane przez internautę problemy, a także budowanie eksperckiego wizerunku marki (poprzez np. wypowiedzi w wątkach związanych z branżą).
Canva.com
Coraz częściej decyzje zakupowe podejmowane są na podstawie wizualizacji produktu. Dlatego też bardzo istotne jest, by grafiki na stronie internetowej, były jak w najwyższym stopniu profesjonalne. Na rynku dostępnych jest sporo rozwiązań, ułatwiających tworzenie estetycznych i profesjonalnych grafik, w odpowiednim rozmiarze. Canva.com to bardzo proste w obsłudze narzędzie do tworzenia grafik dedykowanych m.in. mediom społecznościowym i prezentacjom. W programie można stworzyć zarówno materiały przeznaczone do wykorzystania w Internecie, jak i do druku. Dzięki możliwości wykonania projektu w indywidualnym rozmiarze, Canva pozwala na stworzenie najbardziej wymagających grafik. Narzędzie wyposażone jest w szeroką gamę darmowych elementów, takich jak naklejki, ikony, układy zdjęć, ramki, itp. Nie wszystkie z nich są jednak darmowe – za niektóre trzeba będzie zapłacić, jednak ich cena zwykle nie przekracza 1$.
Crello.com
Crello.com to aplikacja nazywana potocznie starszą, bardziej zaawansowaną siostrą Canvy. Dlaczego? Podobnie jak Canva, Crello umożliwia tworzenie grafik w standardowych rozmiarach, jak i tych podanych przez użytkownika. Innowacyjnym elementem jest tworzenie animowanych postów na Facebooka czy Instagrama. Crello to narzędzie intuicyjne i proste w obsłudze, z powodzeniem mogą korzystać z niego osoby początkujące.
Allthefreestock.com
Allthefreestock to najogólniej mówiąc wyszukiwarka darmowych zdjęć. Po wyszukaniu odpowiedniej fotografii, za pomocą kilku kliknięć można ją zapisać na dysku. Jedną z zalet tego narzędzia jest możliwość wyszukania nie tylko zdjęć, ale również różnorodnych darmowych ikon, przydatnych podczas tworzenia infografik. Zdjęcia natomiast są niezwykle dobrej jakości, przez co wyglądają profesjonalnie na stronach internetowych w mailingach czy w mediach społecznościowych.
Video.Librestock
Video Librestock to kolejna wyszukiwarka – w tym przypadku materiałów video, zarówno płatnych, jak i darmowych. Aplikacja daje możliwość pobrania nagrań w zależności od przeznaczenia, różnej jakości (od standardowej do HD). Różnorodność tematyczna nagrań a także, w przypadku wersji darmowych, brak konieczności logowania na platformie sprawiają, że jest ona idealna dla osób poszukujących szybkich i łatwych rozwiązań. Wersje płatne dostępne są po przekierowaniu na stronę www dystrybutora.