8 mitów o Facebooku

W codziennej pracy marketera na pewno jesteś zalewany dziesiątkami informacji o mediach społecznościowych. To obecnie jedna z kluczowych platform komunikacji na linii marka – klient. Warto zatem pogłębiać swoją wiedzę na ten temat, śledzić aktualne trendy i aplikować uzyskane wnioski w swoich działaniach. Jednak w całym chaosie informacyjnym musisz także nauczyć się odróżniać informacje sprawdzone, od tych nieprawdziwych. Przygotowaliśmy zestawienie 8 mitów, które prawdopodobnie słyszałeś, a które zamierzamy obalić. 

Mit #1: Istnieje jeden sposób na pozyskanie fanów idealny dla każdej strony na Facebooku

Gdyby taki istniał, to każdy marketer by go stosował, aby osiągnąć sukces. Każda marka jest inna, ma inną grupę docelową, inny charakter działań, a każda branża ma swoją własną specyfikę. Na szczęście my wiemy, co zrobić, aby zwiększyć potencjał Twojej marki na Facebooku. 

Na początek odpowiedz sobie na kilka pytań. Jaki jest Twój budżet? Jaki jest Twój biznesowy cel? Do czego potrzebne są Ci media społecznościowe? Co chcesz osiągnąć i dlaczego? Co masz do zaoferowania? Jaka historia najlepiej opowie o Twojej marce? Jak ustalisz wszystkie te kwestie, wciel strategię w życie! Pamiętaj, aby regularnie analizować efekty swoich działań. Jeśli usłyszysz gdzieś następnym razem o idealnej, uniwersalnej formule prawdopodobnie jest to rozwiązanie, które zadziałało w tym konkretnym przypadku i niekoniecznie musi pasować do każdego profilu. 

Mit #2: Nie możesz opublikować tej samej treści drugi raz

Nic bardziej mylnego. Jeśli posiadasz wartościowy kontent, możesz się nim podzielić ze swoimi fanami w różnej formie więcej niż raz. Istnieje jeden warunek – musi to być korzystne dla odbiorców. Warto jednak urozmaicić formę przekazu. Na przykład promując wpis na blogu zachęć do jego przeczytania przez infografikę, animację i cytat. 

Mit #3: Ten sam typ contentu sprawdza się tak samo w przypadku każdej branży

Nie prawda. Każda branża rządzi się swoimi prawami i charakteryzuje ją specyficzna grupa docelowa. Nie zawsze video jest najlepszym rozwiązaniem. Czasem linkpost, zdjęcie, czy sam tekst może skutkować większym zaangażowaniem. Jeśli chcesz dowiedzieć się jaka forma postu jest najlepsza dla Twojej strony to… próbuj, próbuj i jeszcze raz próbuj. Na bieżąco analizuj wyniki i znajdź najbardziej optymalne dla Ciebie rozwiązanie. 

Mit #4: Benchmarking jest ograniczony

Może taki być, jeśli nie wiesz gdzie szukać swojej konkurencji. Istnieją narzędzia, dzięki którym możesz poznać wyniki konkurencji i porównać je ze swoimi. To świetny sposób, aby znaleźć swoje słabe strony i dorównać najlepszym. Jednym z takich narzędzi jest funkcja benchmarkingu oferowana przez Sotrender. 

Mit #5: Więcej fanów = więcej zaangażowania 

To bardzo popularna opinia wśród marketerów, nie znajdujemy jednak jej potwierdzenia. Oczywiście większa ilość fanów może pomóc w osiągnięciu lepszych wyników zaangażowania, ale niekoniecznie musi. Powinieneś ciągle pracować nad jakością publikowanych treści i optymalizacją swoich działań. 

Mit #6: Promowanie postów jest nieuniknione

Jeden z najbardziej nieprawdziwych poglądów głosi, że Facebook jest za darmo. Oczywiście nie musisz płacić za zarejestrowanie się, czy założenie strony, jednak jako marketerzy wiemy ile mogą zdziałać płatne reklamy. Wciąż istnieją jeszcze strony, które świetnie dają sobie radę bez postów promowanych. Zamiast skupiać się na kampaniach, zadbaj o jakość publikowanego contentu i sposobach jego dystrybucji. 

Mit #7: Twoi obserwujący nie potrzebują Twojej uwagi

To właśnie odbiorcy i ich reakcje sprawiają, że Twoja strona „żyje”. Powinni zatem być w samym centrum Twojej uwagi. Nie możesz przewidzieć zachowania swoich odbiorców, ale możesz przygotować różne scenariusze postępowania w zależności od potencjalnej sytuacji. Wchodź w interakcje, odpowiadaj na komentarze i wiadomości – szczególnie te negatywne, ale nie zapomnij podziękować za zaufanie i miłe słowa. Samo pozyskanie obserwujących to pierwszy krok. Drugim jest zatrzymanie ich uwagi i ciągłe pobudzanie ich zainteresowania publikowanym contentem. Jeśli raz nie zareagujesz, możesz już nie mieć drugiej szansy. 

Mit #8: Koniec Facebooka jest bliski

Wciąż często słyszymy takie głosy, a jednak Facebook cały czas istnieje i ma się całkiem dobrze. Biorąc pod uwagę kilka faktów ciężko uwierzyć w taki scenariusz. 

Facebook cały czas rośnie i się rozwija. Z dnia na dzień przybywa jego użytkowników. W drugim kwartale 2017 liczba użytkowników Facebooka przekroczyła 2 miliardy.

Słyszymy takie przepowiednie już od kilku lat i nic takiego się nie wydarzyło. Wręcz przeciwnie. Ponadto Facebook wciąż wprowadza nowe rozwiązania, inwestuje w testowanie coraz to nowych funkcji, aby zatrzymać przy sobie użytkowników, co doskonale mu wychodzi. Być może pewnego dnia zakończy się era Facebooka, ale opierając się na dostępnej obecnie wiedzy, można założyć, że nie nastąpi to w kolejnych latach. 

O ile istotna jest wymiana wiedzy specjalistów w obrębie danej branży, o tyle warto nauczyć się selekcjonować informacje i nie wierzyć we wszystko, co się usłyszy. Niezawodne są statystyki, których analiza pozwala na obalanie mitów i dochodzenie do prawdy.