6 trendów marketingowych na 2018 rok

Branża marketingowa zmienia się bardzo dynamicznie, szczególnie ze względu na jej zależność od nowych technologii. Cywilizacja rozwija się w niesamowitym tempie, co pociąga za sobą coraz to nowe rozwiązania, dzięki którym marki mogą wejść w interakcję z odbiorcami na kolejnych płaszczyznach. Marketerzy powinni śledzić trendy, które pomogą im utrzymać wysoki poziom działań pomimo tak zmiennych warunków. Poznajcie kilka z nich, które wciąż będą się rozwijać w 2018 roku.

AI

Sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence), w tym uczenie maszynowe (Machine Learning), to gorący trend nie tylko w kontekście marketingu, ale także w dorobku technologicznym całej ludzkości. Może znacznie ułatwić pewne procesy i wykonywać pracę za człowieka. W marketingu jest wiele obszarów, w których takie rozwiązania mogą pomóc w zwiększeniu efektywności działań. Możemy wykorzystać tą zaawansowaną technologię m.in. w personalizacji automatycznej komunikacji z klientem. Na podstawie wiedzy o odbiorcach system dokonuje ich segmentacji, aby skierować adekwatny komunikat do odpowiednich osób. AI może także pomóc w poznaniu opinii klientów o marce dzięki zautomatyzowanej analizie ich wypowiedzi w sieci. Ponadto system jest w stanie także ocenić zaangażowanie emocjonalne związane z marką, czy jej produktami. Sztuczna inteligencja nie tylko ułatwia procesy, ale przede wszystkim znacznie je przyspiesza. Dzięki temu marketerzy mogą zaoszczędzić czas i pieniądze na ludzkiej pracy, a ponadto szybciej i lepiej odpowiadać na potrzeby klientów. 

Interaktywny content

Możemy spodziewać się coraz bardziej atrakcyjnych form komunikacji internetowej. Przede wszystkim dotyczy to stron internetowych, których twórcy będą starali się zachęcić odbiorców do interakcji w jeszcze większym stopniu niż dzieje się to obecnie. Stawiamy na doświadczanie przez użytkownika pięknych wizualnie form, które będą potrafiły go zaangażować. Animacja wciąż będzie się rozwijać tworząc dynamiczny content. Kluczowe także będzie dostosowanie stron pod wersje mobilne, z których korzysta już 73% użytkowników sieci.

User-generated content

Polega to na wykorzystaniu treści, które tworzą odbiorcy. Na przykład możesz zorganizować konkurs polegający na wysłaniu zdjęcia przedstawiającego powiedzmy twój produkt w kreatywnej aranżacji. W regulaminie konkursu zawrzyj punkt, według którego uczestnik zgadza się na publikację jego zgłoszenia na kanałach marki. W ten sposób możesz wybrać najciekawsze dzieła i urozmaicić nimi swoje posty. Pozwala to na zwiększenie zaangażowania fanów i oddanie im głosu, przez co czują się bardziej związani z marką. Co ważne, content tworzony przez użytkowników jest postrzegany jako najbardziej autentyczny, a ta cecha ma decydujący wpływ na wizerunek marki (aż 90% milenialsów uważa, że jest to istotny czynnik wyboru firmy).

Chatbooty

Kolejnym rosnącym trendem są chatbooty. W kolejnych miesiąc będziemy wciąż świadkami rozwoju tego rozwiązania. Automatyczne wiadomości wspierane sztuczną inteligencją występują już w rozmaitych rolach, odpowiadając na najczęściej zadawane pytania, przyjmując zamówienia i przekierowując użytkowników do odpowiedniej osoby. Chatbooty stawiają na natychmiastową obsługę klienta. Aby nadążyć za pędzącym światem – nie możesz się bez nich obejść w 2018 roku! Szczególnie dotyczy to branży e-commerce, w której obsługa klienta jest jednym z kluczowych elementów sprawnego działania firmy. Ważne jednak, aby chatboot był odpowiednio przemyślany i zaprogramowany. Inaczej może zirytować odbiorcę nieadekwatnymi komunikatami. Taka sytuacja może być punktem zapalnym kryzysu w social mediach. Ponadto weź pod uwagę fakt, że nie każdy użytkownik musi być obeznany z tą technologią i ją rozumieć. Dlatego skonfiguruj swój system w bardzo interesujący i przyjazny sposób. Mimo wszystko postaraj się stworzyć przyjazną atmosferę, aby nie było wrażenia rozmowy z robotem, lecz z załogą Twojej marki. 

Influencer marketing

Wpływowe osoby w znacznie większym stopniu oddziałują na Twoich klientów niż bezpośrednia reklama i Twoje działania. Aż 40% użytkowników sieci ma zainstalowanego Adblocka na desktopach. Ludzie stają się coraz bardziej odporni na przekazy reklamowe i są nimi po prostu znużeni. Jednocześnie w dobie informacji użytkownicy pragną porad i chcą poznać opinie innych o danych produktach, aby wybrać odpowiedni dla siebie. Jak podaje Socialpress „aż 92% konsumentów ufa influencerom bardziej niż reklamie i działaniom tradycyjnych celebrytów”. Te dane powinny Cię ostatecznie przekonać, że influencer marketing jest przyszłością! Próbując tej formy dotarcia do fanów, musisz najpierw dobrze przyjrzeć się swojej grupie docelowej. Wybierając osobę, z którą chciałbyś współpracować, postaw na jakość, a nie ilość. Możesz znacznie zoptymalizować koszty wybierając kilku mikroinfluencerów. 

Efemeryczne treści

Pomysł wdrożony w życie przez Snapchat został zaimportowany również przez Facebook i Instagram. Stories na tej ostatniej wspomnianej platformie są wykorzystywane codziennie przez ponad 300 mln. użytkowników. Liczby mówią same za siebie. Ludzie pokochali znikające zdjęcia i filmy. Jest to format bardzo autentyczny, dodawany w rzeczywistym czasie, bez obróbki. Dzięki stories możesz opowiedzieć historię swojej firmy „od kuchni” i zbliżyć się tym samym do swoich odbiorców. Pokaż jak działacie, co jest dla Was ważne, a Twoi fani chętniej będą nawiązywać z Tobą relacje. 

Pamiętaj, że nie każdy trend musi być koniecznie odpowiedni dla Twojej marki. Niemniej jednak warto wziąć te aspekty pod uwagę planując komunikację w drugiej połowie 2018 roku.