6 sposobów zarabiania na YouTube – część druga
W poprzedniej części naszego artykułu wymieniliśmy 3 popularne sposoby na zarabianiu poprzez prowadzenie aktywności w serwisie YouTube. Przedstawiamy 3 kolejne sposoby, które mogą okazać się strzałem w dziesiątkę!
4. Dotacje i crowdfunding
Mniej popularną metodą są dotacje oraz crowdfunding w ramach Youtube. O tym sposobie zaczęło być głośno po spektakularnym sukcesie Krzysztofa Gonciarza, osiągniętym na Patronite – portalu społeczności wspierającej ludzkie inicjatywy i pasje. Youtuber, dzięki zebranym środkom, będzie mógł realizować odcinki vloga z Polski, wideo-poradnik na temat wyjazdu do Japonii i sesję podróżniczą. Wszystko to dlatego, że jego wierni odbiorcy chcieli mieć jeszcze większy wpływ na proponowane im treści przy stałym wspieraniu twórcy. Wsparcie tej pasji przekłada się na wsparcie finansowe, jakościowe i ekskluzywne materiały i uczucie docenienia. Na chwilę obecną Gonciarz jest zdecydowanym liderem na Patronite.
Jeszcze innym sposobem, powiązanym z crowdfundingiem, są specjalne wtyczki umożliwiające bezpośredni przelew na konto, lub podanie tych danych w opisie filmu (kiedy dotyczy np. akcji społecznej czy charytatywnej).
5. Sprzedaż własnych produktów
Youtube jest także dobrą platformą do promocji własnych produktów. Coraz więcej twórców właśnie w tej metodzie zarobku widzi potencjał i decyduje się na biznes oparty na własnych produktach. Sam przykład chłopaków z Abstrachuje, którzy zaczęli sprzedawać koszulki i promować je, lokując we własnych filmach, a teraz mają znaną markę i stoisko w Złotych Tarasach pokazuje, że dobry pomysł, wykonanie i promocja mogą być przepustką do naprawdę udanego przedsięwzięcia.
ReZigiusz czy JDabrovsky to Youtuberzy, którzy w swoich sklepach sprzedają nawet… zeszyty sygnowane własną marką. Tak, czołowi Youtuberzy to już znane marki. RichZone to marka powstała pod szyldem sześciu gamerów, którzy połączyli siły… i obsługują ponad 400 zamówień dziennie, jak mówi jeden z ojców-założycieli, Gimper.
RichZone obsługuje CupSell – platforma ułatwiająca sprzedaż odzieży i gadżetów w internecie. Dzięki niej Youtuber nie musi ponosić kosztów produkcji we własnym zakresie, kwestiami technicznymi i logistycznymi zajmuje się CupSell. Dzięki łatwości i intuicyjności coraz więcej twórców internetowych decyduje się na rozpoczęcie swojego biznesu właśnie na tej platformie, a z czasem rozszerza ją o własną stronę czy sklep (np. SaaS dla sklepu internetowego – Shoper). Podobną platformą jest Koszulkowo Michała Góreckiego, który prywatnie jest blogerem.
6. Reklamuj swój biznes
Promocja biznesu za pomocą Youtube może przynieść wymierne korzyści Twojej działalności. Tak wybił się Łukasz Jakóbiak – jego 20m2 ukazały zdolności mówcy i pozwoliły mu na rozwinięcie działalności warsztatowej. Jest to też sposób na promocję dla wielu coachów czy instruktorów fitness lub trenerów personalnych.
_______
Youtube to tylko przepustka. ReZi trafił do The Voice Of Poland, Red Lipstick Monster stała się twarzą Rossmanna, Castorama do współpracy zaprosiła 5 Sposobów Na…, Radek Kotarski z Polimatów wskoczył do reklamy Banku Millenium ,własnego programu TV i współprowadzenia teleturnieju. Youtuberzy coraz częściej angażowani są nie tylko w pozostały obszary online marketingu, ale i akcje offline lub na pograniczu tych dwóch światów. Pamiętaj o tym zarówno jako twórca, który może odnieść sukces, ale również jako marka przy planowaniu działań marketingowych.