6 sposobów zarabiania na Youtube – cz.1
Jeżeli Youtube do tej pory kojarzył Ci się jedynie z kanałem, na którym możesz wrzucać swoje filmy i oglądać czy komentować te dodane przez innych, to pora na zmianę Twoich poglądów. Youtube to także maszynka do produkcji pieniędzy. Brzmi dziwnie? Przecież uploadowanie filmów na Youtube jest za darmo? Owszem – jest za darmo tak długo jak długo do tego dopuszczasz i nie jesteś świadomy potencjału marketingowego i zarobkowego tej platformy.
Z poniższego materiału dowiesz się, jak wykorzystać możliwości, które daje Youtube. Jakie są sposoby zarabiania na Youtube dla twórców i blogerów? Przygotowaliśmy zestawienie 3 najpopularniejszych rozwiązań, które w zależności od zakresu ich implementacji mogą być miłym dodatkiem do budżetu… lub jego core’m. W drugiej części tego artykułu, dostępnej na naszej platformie, odkryjesz kolejne sposoby.
- AdSense
Jedna z najłatwiejszych do implementacji i organizacji form reklamy na Youtube. W Polsce nie należy jednak do tych najlepiej płatnych – stawki za wyświetlenie są niewielkie i dla wielu czołowych Youtuberów mogą wydawać się nieopłacalne, ale dobrze zacząć od AdSense, jeśli Twoja przygoda z Youtubem dopiero się rozkręca. Krzysztof Gonciarz w wywiadzie dla spidersweb zwraca jednak uwagę na kwoty, które w Polsce można zarobić i porównuje je do realiów amerykańskich, w których zarobki Youtuberów są kilkunastokrotnie wyższe.
AdSense nie powinien sprawiać problemów z wdrożeniem nawet raczkującym w temacie blogerom, ale ci nie powinni nastawiać się na pensje rzędu tysięcy złotych. Generalnie do startu potrzebny Ci będzie co najmniej jeden materiał filmowy i odpowiednia konfiguracja – powiązanie z AdSense i sprawdzenie wymogów dotyczących filmów i reklam. Warto dokładnie się z nimi zapoznać, by uniknąć odrzucenia ze względu na naruszenie warunków korzystania czy nieodpowiednich treści. Więcej informacji znajdziesz tu: https://support.google.com/youtube/answer/97527?hl=pl
Reklama AdSense charakeryzuje się również różnymi formatami reklamowymi, które można zastosować. Oprócz tradycyjnych nakładanych bannerów, można zdecydować się na pre-rolle (reklamy przed wyświetleniem filmu) czy reklamę liniową zajmującą cały ekran odtwarzania.
Statystyki i dochody można stale monitorować dzięki Youtube Analytics. Szacunkowe dochody zależą od branży, w której działa Youtuber. Kanały rozrywkowe będą cechowały się innymi stawkami (niższymi, spotykane są stawki poniżej 1000zł za 1 mln wyświetleń) niż kanały poświęcone zagadnieniom technologii czy finansów, gdzie koszt za 1 mln wyświetleń może sięgać kilku tysięcy złotych. Powód jest prosty – przy filmach będą emitowane różne od siebie komunikaty reklamowe, które w zależności od rodzaju są wyceniane w zupełnie inny sposób. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na wysokość stawek jest kraj. Na Zachodzie reklamodawcy i marketerzy są skłonni wydawać znacznie większe sumy na działania i promocję na Youtube, dlatego reklama jest droższa. Właśnie dlatego głośnym echem odbił się sukces Sylwestra Wardęgi, który znacznie wzbogacił się po swoim spider-pranku – ze względu na sporą liczbę zagranicznych odtworzeń materiału.
W Polsce ten temat dopiero się rozwija.
Czy AdSense zatem… ma sens? Warto go rozważyć, ponieważ może być pierwszym źródłem zarobku z działalności na Youtube. AdSense staje się bardziej opłacalny przy wyższych zasięgach i lepszej oglądalności, ale stanowi zazwyczaj jedynie ułamek wszystkich dochodów twórców i zdecydowanie nie zalecamy uzależniać od niego swojej działalności nie tylko na Youtube, ale i ogólnie zarobkowej. 🙂
2. Współpraca z markami
Drugim sposobem monetyzacji swojego kanały jest współpraca z wybraną marką. Tego typu działania zdobywają coraz większą popularność nie tylko wśród odbiorców, ale i firm: marki i agencje, zachęcone wynikami kampanii i wybranymi case study, sięgają po ten rodzaj promocji śmielej i częściej. W materiałach na Youtube promowane są produkty, usługi czy eventy. Jednymi z najczęściej wybieranych do współpracy polskich Youtuberów są Abstrachuje, którzy mają na swoim koncie współpracę z EB, Oreo czy Citroen.
Na jakiej podstawie wybierani są Youtuberzy?
Marki realizują kampanię z Youtuberami, których mierzą zazwyczaj jedną z dwóch miar – zasięgiem (w imię zasady “jesteś największy, masz największy zasięg, a na tym nam zależy najbardziej”) lub tematyką – wybierają mniej zasięgowych vlogerów specjalizujących się w wybranej dziedzinie, którzy mogą odznaczać się bardziej zaangażowaną grupą odbiorców. To ma zazwyczaj znaczenie w przypadku akcji sprzedażowych czy promujących produkt skierowany do wąskiego grona osób. Trzecią miarą może być stosunek ceny do statystyk, ale jest ona powiązana z omówionymi dwoma kryteriami. Czwartą, mocno jakościową, jest wyłącznie jakość prezentowanych treści i ich specjalizacja.
Jeśli jesteś marką/agencją, jak wybrać “Tego Jedynego”, który zrealizuje kampanię tak, jak powinien?
Można szukać na własną rękę, oczywiście. Można wybrać vlogerkę, którą uwielbia córka koleżanki. Można też zobaczyć losowy materiał i stwierdzić, że “to to”… a później szukać winnych przepalenia budżetu marketingowego.
Można też skorzystać z rekomendacji lub systemów ułatwiających nawiązanie jakościowego połączenia interesów marki z wybranymi i odpowiednimi influencerami – na polskim rynku dostępnych jest wiele platform wykorzystujących takie rozwiązanie.
3. Afiliacja
Kolejnym sposobem zarabiania przy użyciu własnego kanału Youtube jest dołączenie do programów partnerskich lub sieci afiliacyjnych. Może odbywać się to dwutorowo – dzięki zapisaniu się bezpośrednio na stronie producenta/marki, lub przez sieci partnerskie takie jak Convertiser czy LifeTube.
Materiał filmowy i jego opis obfitują wtedy w reklamy, które rozpowszechniane są także w pozostałych mediach społecznościowych. Za promocję bloger otrzymuje wynagrodzenie w postaci stałego fee lub prowizji od akcji – zazwyczaj sprzedaży danych produktów.
Aby odnieść sukces w tej dziedzinie, należy rzeczywiście przeanalizować swój kanał pod kątem prezentowanych treści. Czy produkt, który zamierzasz promować, pasuje do specyfiki tego, co prezentujesz? Jak zareagują na niego Twoi odbiorcy, którzy w znakomitej większości będą wiedzieć, że wziąłeś za to pieniądze? Te pytania warto zadać sobie przed przystąpieniem do danego projektu.
Nie wszystkie platformy patrzą jednak przychylnym okiem na Youtube jako podstawowy kanał promocji – dlatego warto założyć bloga i połączyć go z kontem YT, linkując do i z profilu. Założenie bloga jest dosyć proste i nie wiąże się z formalnościami, a może być doskonałym narzędziem do dalszej monetyzacji aktywności internetowej.
Łatwo bloga założysz na Bloggerze (blogger.com) czy blog.pl, choć te serwisy pod względem estetycznym zaczynają przegrywać z coraz popularniejszym WordPressem (wordpress.org) i to właśnie to rozwiązanie rekomendujemy najbardziej. Dodatkowo zadbaj o odpowiedni hosting (tu możemy nawiązać współpracę z jakimś dostawcą hostingu i go polecić? podobno Hekko jest bardzo dobre, ja korzystam z home.pl).
Zapraszamy do drugiej części artykułu!