21 stycznia 2020

6 głównych błędów marketerów w małych firmach

Obecnie strategia działań w social media powoli staje się standardowym załącznikiem do strategii marketingowej marek. Większość z nich wie, jaki potencjał sprzedażowy drzemie w społeczności. Jednak istnieje wiele firm dopiero rozpoczynających swoją przygodę z mediami społecznościowymi. Jakie błędy w komunikacji popełniają najczęściej?

1. Brak stałej obsługi klienta

Marki decydując się na rozpoczęcie działań w obszarze social media zapominają, że Internet przyzwyczaił użytkowników do natychmiastowej reakcji marki. Nie od dzisiaj istnieje powiedzenie, że o negatywnych doświadczeniach klient rozmawia dużo chętniej, niż o pozytywnych. Tak też dzieje się w mediach społecznościowych. W dobie powszechności Internetu, fani wolą szybko i bezpłatnie skontaktować się z marką za pośrednictwem social media, niż dzwonić, czekać, denerwować się podczas kontaktu z infolinią. Pisząc poprzez jeden z kanałów społecznościowych, klient oczekuje natychmiastowej reakcji. Bez względu na to, o jakiej porze napisze, spodziewa się otrzymać odpowiedź rozwiązującą jego problem.  Dlatego tak ważne jest monitorowanie wzmianek w social media na temat marki i bieżące odpowiadanie na pojawiające się komentarze i wiadomości. Brak odpowiedzi może wiązać się ze stałą utratą nie tylko fanów ale i klientów.

2. Komunikacja niedostosowana do grupy docelowej

Wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak poprzez zaniedbanie odpowiedniej komunikacji może zepsuć zbudowane z fanami relacje. Im więcej postów, które w żaden sposób nie angażują grupy docelowej, tym mniej fanów aktywnie udzielających się na profilu. Facebook oferuje natywne narzędzia dzięki którym można zgłębić informacje na temat grupy docelowej, a nawet zweryfikować czy i jakie profile dodatkowo śledzą (Facebook Insights oraz Facebook Audience). Po przeprowadzeniu takiej analizy można zdecydować, jakim językiem i stylem wypowiedzi komunikować się z fanami. Jeśli w grupie docelowej przeważają nastolatkowie, wtedy ton komunikatu może być luźniejszy, z dodatkiem kilku emotikonek. Jeśli przeważają osoby dojrzałe, komunikacja powinna być prowadzona stylem półformalnym. W ten sposób łatwiej nawiązać kontakt z odbiorcami i zbudować relację. Jednym z najczęstszych błędów marek jest używanie stylu urzędowego, niedostosowanego do odbiorcy i samego kanału społecznościowego.

3. Nieestetyczne posty

Coraz powszechniejszym formatem, odnoszącym bardzo dobre wyniki, jest wideo. Na samym Facebooku notuje się ponad 8 000 000 000 odtworzeń wideo dziennie. Nie dziwi więc stwierdzenie, że przyszłość marketingu internetowego leży w materiałach filmowych. Niemniej format sam w sobie nie przyniesie zadowalających efektów, jeśli będzie niedopracowany i nieestetyczny. Tyczy się to zarówno filmów, jak i grafik oraz infografik. W małych firmach marketerzy często sami zajmują się tworzeniem treści na portale społecznościowe. Właśnie z myślą o takich osobach powstają darmowe edytory materiałów graficznych dostępne online, dzięki którym można stworzyć grafiki, atrakcyjne wizualnie. Podobnie w przypadku zdjęć – lepiej nie dodać postu niż opublikować przypadkowe zdjęcie w kiepskiej jakości. Niestety zdarza się to często i stanowi wyróżnik profili marek, które same opiekują się komunikacją w danym medium. Zamiast dodawać zdjęcie, które nie spodoba się fanom i nie uzyska zadowalających wyników, można skorzystać z darmowych banków zdjęć, oferujących naturalne i dobre jakościowo ujęcia.

4. Niechęć do testowania

Wielu z początkujących marketerów obawia się wprowadzania poważnych zmian na przykład w targetowaniu reklam. W konsekwencji komunikacja przybiera nudny i nieciekawy charakter. Fani nie chcą się angażować w dyskusję pod nieinteresującymi postami, zasięgi spadają. Czy musi tak być? Nie! Prowadzenie działań w social media to ciągłe testowanie i ulepszanie. Jako pierwsze, należy wyznaczyć sobie mierzalne i prawdopodobne do osiągnięcia cele, a następnie metodą prób i błędów wypracować najlepszą komunikację, odpowiadającą potrzebom grupy docelowej, branży i zachęcającą do dyskusji.

5. Bagatelizowanie kwestii płatnej promocji

To kolejny niechlubny błąd, jaki popełniają marketerzy mniejszych firm. Zwykle przyczyną są ograniczone środki finansowe, jakie raczkująca marka może przeznaczyć na reklamę. Jednak zapomina się, że odpowiednio stargetowana reklama, w angażującym formacie, może polepszyć sytuację sprzedażową. Dzięki optymalizacji działań, nie dochodzi do utraty pieniędzy, a jej sensownego zagospodarowania. Brak płatnej promocji postów w dobie Internetu sprawia, że marka ma jeszcze mniejsze szanse zaistnienia i przebicia się przez duże ilości publikowanych treści, zwłaszcza w kanałach społecznościowych.

6. Brak analizy statystyk

Media społecznościowe obfitują w wszelkiego rodzaju dane. Począwszy od danych demograficznych na temat grup docelowych, przez zasięg, zaangażowanie, po charakterystykę komunikacji i publikowanych treści. Odpowiednia optymalizacja ma za zadanie doprowadzić do osiągnięcia celów zamierzonych na etapie strategicznym. Brak analizy działań marki oraz jej grup docelowych może skutkować chaosem prowadzonej komunikacji i nie przełożyć się na efekt sprzedażowy, a nawet doprowadzić do zmniejszenia zasięgu i spadku zaangażowania wśród fanów.

Prowadzenie komunikacji w social media często postrzegane jest jako dodatkowy element strategii. Wciąż wiele marek, zwłaszcza mniejszych, nie zdaje sobie sprawy, jak potężnym narzędziem może być umiejętnie wykorzystany potencjał mediów społecznościowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.