5 sposobów na zwiększenie konwersji

Podczas prowadzenia sklepu internetowego, wielu marketerów w pierwszej kolejności skupia swoją uwagę na ilości osób odwiedzających witrynę sklepową. Można przyznać im rację, ilość gości na stronie jest istotna. Jednak najistotniejsze jest to, co goście robią na stronie i czy wykonają konwersję na jakiej nam, jako sprzedawcom, zależy. Dlatego, przede wszystkim powinniśmy postarać się tak ukształtować jego ścieżkę obecności na stronie www, aby wykonał zaplanowaną przez nas akcję. Zwykle zbyt niska konwersja wynika z problemów związanych z pozycjonowaniem strony, z brakiem estetyki wykonania grafik na stronie, problemami z nawigacją w witrynie, czy też niekompatybilnością wersji desktopowej z jej mobilnym odpowiednikiem. Większość tych problemów da się rozwiązać. Poniżej prezentujemy kilka prostych sposobów, jak nakładem niewielkiej pracy zwiększyć konwersję w witrynie.

#1 Ułatwienie zakupów

Na etapie podejmowania decyzji zakupowej istnieje wiele czynników, które mogą zniechęcić konsumenta, a w konsekwencji doprowadzić go do porzucenia koszyka. Co może mieć na to wpływ? Wpływ może mieć długa ścieżka zakupowa, wymagająca od kupującego większego niż zwykle zaangażowania. Inną przeciwnością może być konieczność dokonania rejestracji w celu kupienia produktów. Rozwiązanie jest jedno: maksymalnie ułatwić proces zakupowy, aby w trakcie podejmowania decyzji klient nie musiał zastanawiać się nad wpisywaniem danych do formularza. Dodatkowo, proces zakupowy można ułatwić za pomocą m.in. dodawania wyraźnych i dużych przycisków „Dodaj do koszyka”, poprawnie skonstruowanych opisów produktów, czy nawet odpowiednio rozplanowanego filtrowania artykułów w sklepie. Takie działania mają pozytywny wpływ na konwersję w witrynie.   

#2 Odpowiednie pozycjonowanie

Bardzo istotnym elementem jest również pozycja, na której wyświetla się adres sklepu w wyszukiwarce Google. Im lepiej przygotowana strona pod pozycjonowanie, tym wyższą notę zajmuje w wynikach wyszukiwania. Dobrym rozwiązaniem będzie umieszczenie na stronie sklepu hiperłączy odsyłających do mediów społecznościowych marki. Nie tylko wpłynie to na pozycjonowanie, ale również umocni wiarygodny wizerunek marki, umożliwiając klientom weryfikację opinii pozostawionych w social media przez wcześniejszych kupujących. Dobrze sprawdzi się także opcja dodawania opinii o produkcie bezpośrednio na stronie. Pozytywne wypowiedzi na temat artykułów w sklepie, przyczynią się do wzbudzenia zaufania kupujących, a tym samym zwiększenia konwersji na stronie.

#3 Wyraźnie o możliwości zwrotu

Możliwość zwrotu towaru zakupionego online, to jedno z praw kupujących. Aby klient nie porzucił koszyka, a sfinalizował transakcję, dobrze będzie wyeksponować na stronie informację o możliwości zwrotu. Oczywiście nie każdy klient będzie nią zainteresowany, jednak część dla której to istotna informacja, po nieudanych poszukiwaniach jej z dużym prawdopodobieństwem opuści sklep. Jasna deklaracja o możliwości zwrotu towaru powinna uspokoić niezdecydowanego kupca i pomóc mu w podjęciu decyzji. Przy okazji informacji na temat zwrotu towaru, nie powinno również zabraknąć krótkiej notki o mechanizmie, zgodnie z którym zwrot będzie przyjmowany. Zupełnie inaczej będzie postrzegany niejasny i skomplikowany proces, wymagający potwierdzeń i formalności, a zupełnie inaczej jasna, krótka wiadomość. Zwróć uwagę, aby zwrot towaru nie był dla klienta zbyt kosztowny – w przeciwnym razie efekt będzie podobny, jak w przypadku braku informacji o zwrocie.

#4 Darmowa dostawa

Czasem zdarza się, że klient, choć zdecydowany na zakupy, rezygnuje z ich finalizacji, gdy dostrzega informację na temat kosztów dostawy produktów. Jeśli marketerom zależy na stałym zwiększaniu konwersji, dobrym rozwiązaniem będzie wprowadzenie darmowej dostawy. Jeśli z jakichś względów marka nie może sobie na to pozwolić, można wykorzystać jedną z alternatyw, takich jak dzień darmowej dostawy, lub darmowa dostawa powyżej określonej kwoty. To rozwiązanie nie tylko zwiększy ilość konwersji, ale również w niejednym przypadku zwiększy wartość złożonego zamówienia. Alternatywą dla stałej ofert darmowej dostawy może być ustalenie promocji na konkretny dzień tygodnia, albo organizowanie akcji darmowej dostawy raz na kilka miesięcy.

#5 Różnorodne metody płatności

Sprawdzonym sposobem podnoszącym ilość konwersji w sklepie internetowym, jest wprowadzenie różnych możliwości płatności. Dzięki temu, klient czuje, że ma realny wpływ na swoje zakupy, płacąc za nie w sposób wygodny dla siebie – rekomendowanymi rozwiązaniami powinny być przelewy tradycyjne, płatność gotówką przy odbiorze, karty płatnicze, czy najnowsze rozwiązania, takie jak BLIK czy Android Pay. Najważniejsze, aby klient dokonując zakupu mógł wybrać wygodną i szybką dla niego metodę płatności, nie myśląc, że jest mu ona narzucana.

To jedynie 5 czynników, które odpowiednio dostosowane do potrzeb klienta, zapewnią wzrost konwersji na stronie, a co za tym idzie przełożą się na realne wyniki sprzedażowe. Sposobów na zwiększenie ruchu na stronie oraz ilości konwersji jest więcej. Podstawowym zadaniem jest jednak szczegółowa analiza zachowań użytkowników w witrynie oraz dobór odpowiednich sposobów optymalizacji ścieżki zakupowej tak, aby do minimum zniwelować porzucanie koszyka przed zamknięciem transakcji.