5 najlepszych narzędzi do analityki
Jak skutecznie optymalizować działania w social media, by osiągać wyznaczone cele? Z jakich danych korzystać, by analiza kompleksowa? Jak je zdobyć? Te pytania powinien postawić sobie każdy marketer, umieszczając media społecznościowe w zakresie działań strategicznych swojej firmy. Bez względu na branżę, jaką się zajmuje, działania analityczne powinny stanowić jeden z podstawowych i przede wszystkim obowiązkowych elementów strategii. Poniżej przedstawiamy 5 narzędzi, dzięki którym pozyskanie i analiza danych stanie się skuteczniejsza, a w konsekwencji przełoży się na bardziej efektywną optymalizację działań i wyniki sprzedażowe.
#1 Sotrender
Jedno z najlepszych narzędzi analizy danych z mediów społecznościowych. Dzięki Sotrenderowi, zdecydowanie łatwiej dokonać optymalizacji działań nie tylko w zakresie Facebooka, ale również Twittera, YouTube’a, czy Instagrama. Narzędzie to podpowiada także, co zrobić, aby profile social media były jeszcze bardziej zachęcające i angażujące dla grupy odbiorców. Wystarczy kilka kliknięć, aby dodać poszczególne profile do swojego konta i otrzymać bardzo szczegółowe dane statystyczne na temat grupy odbiorców (ich ilości, wykonanych aktywności, godzin największej aktywności w mediach społecznościowych, segmentów grup docelowych, najpopularniejszych treści na profilu marki, itp.). Bardzo przydatną funkcjonalnością jest także możliwość analizy porównawczej działań prowadzonych przez konkurencję, a także generowanie estetycznych i kompletnych raportów. Aplikacja jest płatna, a jej cena zależy od ilości analizowanych marek. Autorzy oferują również darmowy – testowy okres próbny.
#2 BuzzSumo
Jest to częściowo płatna aplikacja, która – w skrócie – umożliwia badanie Internetu pod kątem fraz kluczowych. Dzięki BuzzSumo, możliwe jest poznanie tego, co wpisuje się w aktualne trendy Internetu, tego czym żyją użytkownicy mediów społecznościowych. Aplikacja przygotowuje zestawienie najczęściej udostępnianych przez czytelników artykułów. Dodatkowo, BuzzSumo pozwala na odnalezienie influencerów odpowiednich dla branży i opracowywanego tematu, a także umożliwia monitoring konkurencji. Aplikacja dostępna jest bezpłatnie przez tydzień w wersji testowej. W zależności od ilości dostępnych funkcji, miesięczny koszt użytkowania narzędzia waha się od 79 do 500 dolarów.
#3 Google Analytics
Google Analytics to narzędzie, bez którego nie powinien poruszać się po Internecie żaden marketer. Umożliwia ono monitoring ruchu użytkowników w witrynie internetowej. Aplikacja pomaga także zweryfikować liczby unikalnych użytkowników, źródła ruchu na stronie, urządzeń za pośrednictwem których odwiedzają Internet, a nawet, z jakich kanałów social media przechodzą najczęściej na stronę www. Dzięki znajomości tego narzędzia, możliwa jest zdecydowanie skuteczniejsza analiza zarówno działań w mediach społecznościowych, treści znajdujących się na stronie, jak i rozmieszczenia poszczególnych jej elementów.
#4 Google Alerts
Google Alerts to jedna z najbardziej praktycznych aplikacji, mająca na celu monitoring Internetu pod względem fraz kluczowych. Narzędzie to zapewnia pełną automatyzację analizy – wyniki monitoringu trafiają bezpośrednio na skrzynkę mailową użytkownika. Wystarczy ustawić niezbędne parametry, takie jak hasła, które Google ma wyszukiwać, rodzaj treści w których frazy kluczowe powinny się znajdować (blogi, newsy, video, forum), częstotliwość wyszukań (na bieżąco, czy w określonych odstępach czasu) oraz ilość wysyłanych przez aplikację wzmianek. Dzięki Google Alerts w każdej chwili marketer może zweryfikować, jak śledzony przez niego temat eskaluje w Internecie, a także kto i w jakim kontekście się wypowiada.
#5 Albacross
Albacross to niezwykle przydatne narzędzie służące do monitorowania wejść na stronę internetową marki, a następnie targetowania reklam remarketingowych na użytkowników, którzy mieli styczność z marką. W praktyce oznacza to zwiększenie konwersji w witrynie i może przekładać się na zwiększenie efektu sprzedażowego działań w Internecie. Remarketing pozwala na przekonanie klientów, którzy z jakichś względów porzucili koszyk w witrynie bez dokonania transakcji, do powrotu do sklepu i dokończenia zakupów. Dzięki takiej personalizacji działań, nie tylko zwiększone zostają zyski marki, ale również umocniony jej wizerunek.
W działaniach marketinowych najważniejsza jest bieżąca analiza i aktualizacja danych. Dzięki niej, marka może przeprowadzić skuteczne optymalizacje, ulepszyć działania i komunikację, a co za tym idzie – zwiększyć sprzedaż produktów lub usług. Aby nie dokładać sobie pracy, dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z prostych w obsłudze aplikacji zewnętrznych. Od dokonania rzetelnej analizy wszystkich statystyka zależy, czy budżet przeznaczony na działania w Internecie zostanie odpowiednio rozplanowany. Dzięki wykorzystaniu narzędzi online, będzie możliwa także optymalizacja wydatków, aby finalnie działania nie przynosiły straty, a dobrze poprowadzone ułatwiały osiągnięcie wyznaczonych wcześniej celów.