39 definicji marketingowych, które musisz znać – cz.1
Marketing to jedno pojęcie, które scala pod sobą setki typów różnego rodzaju akcji promocyjnych. Nie możemy wszystkich działań mierzyć jedną miarą, dlatego zdecydowaliśmy się przygotować krótki poradnik i wyprawę po świecie definicji marketingowych. Nieświadomie możesz już niektóre z powodzeniem stosować w swojej strategii. Zapraszamy na pierwszą część ciekawych definicji marketingowych!
AFFILIATE MARKETING
Płacenie lub otrzymywanie pieniędzy z linków polecających i programów afiliacyjnych / partnerskich. Ten wskaźnik oscyluje między 5 a 15%, w zależności od rodzaju programu i sposobu rozliczenia.
AMBIENT MARKETING
Umieszczanie reklam w miejscach, o których nie pomyślano w kontekście ‘advertising placement”. Ambient marketing często obfituje w akcje niestandardowe, nieoczywiste, w miejscach, które na pierwszy rzut oka nie nadają się na miejsce promocyjne.
Przykładem takiej akcji jest na przykład “grający przystanek” w Warszawie – McDonald’s zamontował ławkę z klawiszami, których można było użyć do grania.
BEHAVIORAL MARKETING
Marketing bazujący na ludzkich zachowaniach i odczuciach. Działania marketingowe wykorzystują analizę zachowań i projektowane są po to, by odzwierciedlały ich uczucia, obawy i potrzeby.
BUZZ MARKETING
Generowanie rozgłosu wokół Twojego produktu lub usługi – tak, by ludzie mówili o tym, dzielili się informacjami i brali udział w Twoich wydarzeniach.
CAMPUS MARKETING
Marketing przeprowadzany na uczelniach, dla studentów i często przez studentów. Często polega na pracy brand ambassadorów (studenci) w obrębie uniwersytetu czy kampusu.
CAUSE MARKETING
Ten typ marketingu może być korzystny i dla odbiorców, i dla biznesu – marketing polega na wspieraniu wybranego celu społecznego i podzielenie się taką informacją w mediach społecznościowych. Takie działanie wyraźnie wspiera podopiecznych akcji, ale i wpływa na wizerunek całej organizacji.
CLOSE RANGE MARKETING / PROXIMITY MARKETING
Dzięki WiFi i Bluetooth marketerzy mogą wchodzić w interakcje z użytkownikami. Otrzymują oni wiadomości marketingowe od marki, kiedy znajdują się w jej pobliżu.
CLOUD MARKETING
Ten typ marketingu opiera się na przechowywaniu wszystkich materiałów marketingowych online. To sprawia, że dostęp do plików jest łatwy niemal niemożliwy do zakłócenia.
COMMUNITY MARKETING
Marketing polegający na budowaniu i zarządzaniu społecznością. To angażowanie dotychczasowych odbiorców i przyciąganie owych, odpowiadanie na ich potrzeby i budowanie lojalnej więzi ze społecznością.
CONTENT MARKETING
Marketing bazuje na wartości dodanej – contencie. Wartościowe i pomocne treści są następnie dystrybuowane w wybranych kanałach takich jak media społecznościowe, strona internetowa, notka prasowa czy blog. Takie treści mogą przybierać też formy artykułów, animacje, prezentacji czy atrakcyjnych infografik.
DATA-DRIVEN MARKETING
Używanie analityki w celu podejmowania decyzji biznesowych i marketingowych, zarządzanie marketingiem w oparciu o dane i analizy.
DIVERSITY MARKETING
Rodzaj marketingu mający za zadanie dotarcie do różnych grup docelowych, ulokowanych w obrębie różnych grup kulturowych. Przed takim marketingiem stoi wyzwanie sprostania różnicom kulturowym, czasowym i językowym.
DOOR-TO-DOOR MARKETING
Marketing bezpośredni, wykorzystujący sprzedawców bezpośrednich odwiedzających potencjalnych klientów w domach i nakłaniających na sprzedaż. Kiedyś niezwykle popularny, dziś powoli się od niego odchodzi.
EVANGELISM MARKETING
Marketing wykorzystuje postaci klientów i fanów, którzy sami stali się ambasadorami marki, polecając Twój produkt lub usługę, nawet bezpłatnie. Twoja marka jest dla nich “lovebrandem”, a oni stają się jej wyznawcami.
FREEBIE MARKETING
Marketing bazujący na darmowym rozdawaniu produktów, próbek i zestawów do potencjalnych klientów. Ma to na celu promocję wybranej marki.
GREEN MARKETING
Marketing skupiający się na priorytetyzowaniu środowiska i ekologii, wspierający ideę ekologiczne i przyjazne dla środowiska.
GUERILLA MARKETING
Nieoczywisty sposób na promocję biznesu i zwiększenie jego rozpoznawalności. Guerilla marketing wymaga kreatywności i niestandardowego pomysłu oraz spojrzenia na zagadnienie, często wykorzystuje duże przestrzenie np. miejskie do wydarzeń marketingowych.
INBOUND MARKETING
Wpływanie na użytkownika końcowego przez przygotowane treści, blogi, działania SEO, działania w mediach społecznościowych czy wydarzenia, zamiast marketingu skupionego na reklamie i sprzedaży.
INFLUENCER / BLOGGER MARKETING
Marketing polegający na wykorzystaniu blogerów, dziennikarzy, osób wpływowych w internecie do działań marketingowych i kampanii promocyjnych dla marek. Influencerzy cechują się zaangażowaną społecznością, odpowiednimi dla marek grupami docelowymi i profesjonalizmem we współpracy z markami. Współpraca z nimi może być dla marki niezwykle korzystna.
W kolejnej części naszego artykułu zapoznasz się z drugą częścią definicji marketingowych.