15 kreatywnych pomysłów na posty w social media – cz.2
Czym zaangażować odbiorców w mediach społecznościowych na tyle, by nie tylko poznali markę, ale i wchodzili z nią w regularne interakcje i stali się członkami lojalnej społeczności wokół produktu i usługi? Poznaj 7 pomysłów (poprzednią ósemkę idei znajdziesz w pierwszej części tego artykułu) na przygotowanie kreatywnej komunikacji. Nie musisz wcielać ich wszystkich od razu – potestuj jednak nasze pomysły, na pewno urozmaicą Twoje treści!
9. GIF
Wyróżniamy je jako oddzielną kategorię linii komunikacji – są krótkie, często już gotowe i na licencji pozwalającej na dalsze jego udostępnianie. GIF może być także używany jako odpowiedź na komentarz użytkownika – taką praktykę stosuje Netflix. To kolejne z niestandardowych użyć GIFów.
Możesz utworzyć własną serię dedykowany GIFów i badać reakcję swojej społeczności na zaproponowane rozwiązanie. Dla wielu z nich to właśnie ten format jest nadal niezwykle atrakcyjny – jest krótki, interaktywny i często zabawny, łatwo można go odtworzyć na dowolnym urządzeniu. Mimo wszystko, trzeba jednak pamiętać o odpowiednim dopasowaniu GIFów do profilu marki – o ile koty są wdzięcznym i słodkim społecznościowym tematem, o tyle nie muszą pasować do biznesowego profilu poważnej firmy. Istnieją jednak GIFy, które spełnią takie zadanie!
10. Oznacz…
Zabronione jest używanie tego mechanizmu w aktywacjach konkursowych, jednak w przypadku postów tradycyjnych jak najbardziej możesz wykorzystać go w swoich działaniach. Przygotuj atrakcyjną formę postu i w jego treści zaproś swoich odbiorców do dzielenia się postem oraz oznaczenia w komentarzu osoby, która mogłaby się z nim utożsamiać. Pamiętaj, by nikogo taką treścią niepotrzebnie nie urazić! Możesz się zaskoczyć, ile osób chętnie oznacza innych i jak szybko wzrasta zasięg takiego wpisu! Kluczem do sukcesu jest dobre copy: krótkie, jasne, konkretne – i komunikat na grafice.
TIP: Spróbuj do copy postu, jeśli pozwala na to kontekst, dodać subtelną PROŚBĘ o udostępnienie. Wiele osób przychyli się do Twojej “prośby” i z przyjemnością udostępni post.
11. UGC – User Generated Content
Po uzyskaniu wszelkich zgód, a często także umów czy przelewów, treści nadesłane przez odbiorców mogą stać się najbardziej angażującym contentem. Umieszczając takie zdjęcia, publikacje, artykuły czy video, nieco gloryfikujemy grupę docelową, która czuje się bardziej związana z marką, doceniona i szanuje oraz podziwia pracę innych. Jeżeli dysponujesz już zaangażowaną społecznością, pomyśl nad komunikacją idei w grupie. Zdobywanie materiału może pójść Ci znacznie szybciej – pamiętaj jednak o formalnościach!
12. Real time marketing
Czy Twoja marka jest gotowa na działania real time marketing? Nie możesz ich zaplanować – możesz zaplanować jednak zasoby czasowe, merytoryczne i techniczne potrzebne do odpowiedniej komunikacji. Wyobraź sobie sytuację, w której Polska wygrywa Mistrzostwa Świata. Real time marketing to jak najszybsza reakcja na wynik finału: utrzymana jednak w tonie komunikacji marki, odzwierciedlająca jej wartości i niepozbawiona jej brandingu. Warto spróbować zadziałać kontekstowo, lepiej jednak czasem nie działać w ogóle niż działać bez pomysłu i bez polotu.
13. Proste pytania
Spróbuj zaangażować swoją grupę docelową prostymi, ale trafnymi pytaniami. Zbyt skomplikowane pytania nie odniosą sukcesu: zasięg może być ograniczony, a liczba odpowiedzi – niska. Świetnie sprawdzają się krótkie pytania, zabawy “dokończ zdanie” czy gry wykorzystujące popularne emoji. Im łatwiejsza będzie mechanika gry, zagadki czy pytania, tym większe prawdopodobieństwo, że więcej osób zaangażuje się w aktywację i zostanie z marką na dłużej.
14. Marka od kuchni
Pokaż arkana swojej marki od kuchni. Możesz zaangażować w to pracowników (to szczególnie istotne, jeśli z jakiegoś powodu zależy Ci na employer brandingu) i pokazywać dostawę nowej kolekcji, działanie maszyn, zakres usług – także z Twoimi pracownikami w rolach głównych. Pokaż siedzibę swojej firmy – biuro, gabinet, klinikę, możesz też wspomnieć o klientach, jeśli masz od nich pozwolenie. To też dobra linia komunikacyjna na dzielenie się otrzymanymi recenzjami i rekomendacjami, wzmiankami prasowymi, artykułami czy wypowiedziami eksperckimi – buduje to wizerunek, profesjonalizm i wiarygodność.
15. Link
Wartościowe publikacje zewnętrzne mogą i powinny znaleźć swoje miejsce w Twojej strategii. Udostępniając wysokiej jakości materiał, potwierdzasz znajomość trendów, śledzenie branży, obycie w temacie i ekspercki wizerunek. Pamiętaj, by do linków dodawać własne komentarze z interpretacją i CTA – wezwaniem do działania (np. “skomentuj”, “daj znać”, “napisz”) – wzmacniasz wtedy dźwięk komunikatu i sprawiasz, że wzrastają szanse na ciekawą dyskusję pod udostępnioną treścią.
Oczywiście, to wyłącznie 15 sposobów na to, co można publikować w mediach społecznościowych. W każdym punkcie ukryliśmy kilka rozwiązań, które możesz dodać do swojej strategii marketingowej nawet dzisiaj.