10 tricków na ciekawe stories
Format stories nawiązuje do oryginalnego pomysłu Snapchata. Rozprzestrzenił się jednak na inne platformy, zarówno Instagram i Facebook. Pomimo, że początkowo służył tylko rozrywce, obecnie jest także formą komunikacji marki z obecnymi i potencjalnymi klientami. Jeśli działasz w mediach społecznościowych nie możesz pominąć także tego rozwiązania. Przede wszystkim korzystny dla twórców stories jest fakt, że są one niejako promowane przez serwisy społecznościowe. Przejawia się to m.in. tym, że stories wyświetlają się u samej góry aplikacji. Są to treści efemeryczne, znikające po 24 godzinach, dlatego użytkownicy chętnie klikają w „historie”, aby być na bieżąco z komunikatami marki.
Stories można wykonać w stosunkowo łatwy sposób, dzięki wbudowanym funkcjonalnością Instagrama i Facebooka, ale także zewnętrznym aplikacjom. Treści tu publikowane powinny być autentyczne, jest tam więc miejsce na materiały niedopracowane, amatorskie filmy, tzw. „ludzką twarz” firmy. Nie oznacza to jednak, że możesz zasypać naszych fanów dużą ilością stories bez konkretnego pomysłu. Wciąż za całym przedsięwzięciem powinna stać strategia!
Przez przygotowaniem planu stories koniecznie odkryj wszystkie funkcje aplikacji, aby wykorzystać jej potencjał. Prezentujemy 10 pomysłów na urozmaicenie „historii”:
- Boomerang
To krótki, zapętlony filmik. Nadaje treści odrobinę humoru, dzięki czemu rozluźnia atmosferę. Możesz go wykonać za pomocą osobnej aplikacji, lub w ramach opcji stories. Pierwszy sposób pozwoli Ci na zapisanie filmiku w rolce aparatu, co może być pomocne, jeśli przygotowujesz content nieco wcześniej przed publikacją. - Tylko tekst
Jak wiadomo to właśnie słowa opowiadają historię. Pomimo popularności innych formatów wizualnych (i ich skuteczności), czasem warto zagrać samym słowem, aby odbiorca mógł skupić się wyłącznie na tym, co masz do powiedzenia. Do takiego story również możesz dodać naklejki, lokalizacje, hasztagi itd. - Superzoom
Kolejna natywna funkcjonalność Instagrama. Użyj zbliżenia, aby zwrócić uwagę na konkretny szczegół. Pamiętaj, aby umieścić pożądany obiekt w prostokącie, tak aby został objęty przez zoom. Do wyboru jest kilka wersji tej opcji, m.in. dramatyczny, program telewizyjny, rytm i sprężyna. Serwis automatycznie dodaje efekt dźwiękowy dopasowany do dynamiki obrazu. - Przewinięcie do tyłu
Skorzystaj z opcji „cofnij”, aby uzyskać efekt odtwarzania filmu od tyłu. Możesz dzięki niemu uzyskać całkiem ciekawą historię opowiedzianą na opak. - Animacja poklatkowa
Dzięki niej możesz pokazać procesy w skondensowanej formie. Jest także idealny np. do prezentacji produktu z różnych stron, albo w różnych konfiguracjach. Wystarczy wykonać kilka zdjęć, a Instagram połączy je w jedną całość. Z tym efektem może Cię ponieść fantazja. - Zachęcenie do odwiedzenia strony
W stories można umieszczać linki jedynie z kont, które mają powyżej 10 tys. obserwujących. Dla profili z mniejszą ilością followersów jest wyjście z tej sytuacji! Jeśli aktualnie promujesz dany produkt lub usługę i chcesz odesłać swoich fanów na stronę internetową po szczegółowe informacje to tymczasowo umieść odpowiedni link w biogramie profilu swojej marki. W stories zachęcaj do odwiedzenia miejsca docelowego poprzez wezwanie do działania, np. „Sprawdź! Link w bio”. - Widok ekranu
Ta funkcja może przydać się m.in. podczas promocji nowego artykułu na blogu, lub odświeżenia strony internetowej w wersji mobilnej. Nagraj widok ekranu, kiedy scrollujesz stronę, tworząc tym samym małą zapowiedź. Zapisz film w plikach, a następnie dodaj z poziomu Instagrama. Taki pomysł może być także dobrym rozwiązaniem, kiedy chcesz wytłumaczyć odbiorcom krok po kroku pewien proces. Np. pokazać, jak łatwo i szybko mogą dokonać zakupu w Twoim e-sklepie. - Efekty dźwiękowe
Jak dotąd ani Instagram, ani Facebook nie oferują opcji dodania muzyki z poziomu platformy. Może to być jednak zabieg, który doda Twoim historiom dynamiki i charakteru. Tam gdzie potrzeba, pojawia się też wynalazek! Skorzystaj z zewnętrznej aplikacji Hype Type. Wybierz z biblioteki najbardziej adekwatny plik. Co istotne, aplikacja oferuje darmowe użycie utworów z licencją, która pozwala na ich wykorzystanie zarówno w celach prywatnych, jak i komercyjnych. - Seria stories
Jedna plansza, film, czy zdjęcie to czasem za mało by opowiedzieć całą historię. Nie bój się publikować kilku plików jeden po drugim. Tak długo, jak treści są wartościowe, nie musisz się martwić o poczucie spamowania u swoich odbiorców. Koniecznie pamiętaj, aby nie pomylić kolejności! - Cinemagraph
Bardzo interesujący efekt, który zyskuje na popularności, ale wciąż nie jest wykonywany masowo. Dzięki temu masz szansę zaskoczyć swoich fanów. Cinemagraph to obrazek, w którym tylko wybrane elementy są dynamiczne, reszta pozostaje statyczna. Generalnie są dość skomplikowane w przygotowaniu i czasochłonne, jednak istnieje aplikacja, która symuluje taki efekt, a jej działanie jest bardzo proste i intuicyjne. Wypróbuj Loopsie, aby „poruszyć” swoje historie.
Tworzenie stories nie jest już tylko zabawą nastolatków, a potężnym narzędziem marketingowym. Przekonaj się sam, jak „historie” mogą pomóc w rozwoju Twojej marki. Wypróbuj kilka z proponowanych tricków, które najlepiej pasują do Twojego stylu komunikacji.